17-10-2018 05:29:00

Dommen over IC4

Arrangør: IDA Rail

I november 2011 passerede et enkeltkørende IC4 tog-sæt et AM-signal, som vidste ”stop”, ved Marslev på Østfyn. Toget standsede 378 meter bagved et forankørende godstog. Kort tid efter hændelsen modtog Havarikommissionen yderligere information om 3 hændelse vedrørende bremsingen. 30. august 2013 udkom Havarikommissionens rapport vedrørende lige netop hændelserne hvor IC4-togene var indblandet.

Der har i den mellemliggende periode være mange meninger, vurderinger og spørgsmål vedrørende hændelserne og IC4-togenes bremsesystem. Hvordan kunne et tog forbikører et signal med 651 meter? Hvorfor blev toget ikke bremset ned til stop?

Bo Haaning fra Havarikommissionen vil holde et oplæg på basis af Havarikommissionsrapport omhandlende bl.a. hændelsen ved Marslev og IC4-togenes bremsesystem. Han vil give et undersøgelsesfagligt indblik i, hvad Havarikommissionen er kommet frem til.

Nyhed: Professor ved DTU Mogens Blanke vil holde et oplæg på baggrund af DTU’s studier vedrørende forholdet om glatteskinner, herunder relationen til IC4 toge. Han vil give et indblik i DTU’s tekniske vinkel af denne problematik.

Deltagelse i arrangementet er gratis.

Kommende arrangementer
fra IDA Rail

1 nov.
Sjælland på sporet II
  • Restaurant Håndværkeren, Roskilde
  • torsdag d. 01. november kl. 12:00
13 nov.
Banedanmarks og Sund & Bælts digitaliseringsstrategier
  • Banedanmark, København Ø
  • tirsdag d. 13. november kl. 16:00
22 nov.
Fremtidens jernbaner i Hovedstadsområdet
  • Auditoriet, København S
  • torsdag d. 22. november kl. 16:00

Netværk

Få højt specialiseret viden og rabat på arrangementer, som medlem af IDAs 40 fagtekniske netværk.

Meld dig ind i et netværk

luk
close