22-08-2018 07:50:14

Sikre og effektive fortøjningssystemer på skibe

Der er store kræfter på spil, når et skib lægger til kaj. Ved denne aftens arrangement præsenteres et nyt projekt, der skal generere ideer til fremtidens fortøjningssystemer.
Arrangør: IDA Maritim

Der er store kræfter på spil, når et skib lægger til kaj, så der er god grund til at tænke sig om og tage alle sikkerhedsforanstaltninger. Ikke mindst på skibe, hvis konstruktion gør oversigtsforholdene vanskelige. Eller på skibe hvor trosser og wirer ikke efterses regelmæssigt, eller ikke passer til skibets design. Søfartsstyrelsen har initieret et nyt projekt der skal generere ideer til fremtidens fortøjningssystemer.

Program

16:00 - 16:05 Introduktion til aftenens tema
v/ Bestyrelsesmedlem i Skibsteknisk Selskab Anders Ørgård Hansen OSK-ShipTech A/S.

16:05 - 16:45 Fortøjningssystemer på store skibe
v/ Kaptajn J. Vester Pedersen, Torm A/S.
OCIMF’s ’Ship Inspektion Report (SIRE) Programme’ specificerer krav til fortøjningssystemer til nybygninger sammen med MEG’en (Mooring Equipment Guidelines) 3rd Edition. På denne baggrund bygges nutidens skibe og disse krav sætter standarden for besætningens arbejdssituation og daglige arbejde med fortøjning af skibene. Indlægget afsluttes med gennemgang af en alvorlig fortøjningsulykke, som rederiet netop har oplevet.

16:45 - 17:25 Fortøjningssystemer – er de sikre?
v/ Senior Arbejdsmiljøkonsulent Søren Bøge Pedersen, Søfartens Arbejdsmiljøråd.
Der er store kræfter på spil, når et skib lægger til kaj, så der er god grund til at tænke sig om og tage alle sikkerhedsforanstaltninger. Ikke mindst på skibe, hvis konstruktion gør oversigtsforholdene vanskelige. Eller på skibe hvor trosser og wirer ikke efterses regelmæssigt, eller ikke passer til skibets design. Søfartsstyrelsen har i årene 1997 til 2005 registreret 273 ulykker ved fortøjning.

17:25 - 18:10 Pause og networking med kaffe og sandwich

18:10 - 19:10 Fremtidens fortøjningssystemer
v/ Afdelingschef Kristian Holten Møller, OSK-ShipTech A/S og Specialkonsulent Steen Møller Nielsen, Søfartsstyrelsen
Skal der tænkes nyt i forbindelse med design og indretning af fortøjningsarrangementer, forudsætter det en global forståelse og regulering via IMO. Det kræver at risici underbygges med statistiske data og at det kan anskueliggøres, at der kan designes mere sikre fortøjningskoncepter, der indebærer færre ergonomiske belastninger af besætningen – også ud fra en kommerciel og samfundsøkonomisk synsvinkel. Søfartsstyrelsen har i efteråret 2013 taget første skridt i den retning ved iværksættelse af en forundersøgelse af mulighederne for nye mere innovative fortøjningsløsninger.

19:10 - 20:00 Afrunding og Diskussion

Kommende arrangementer
fra IDA Maritim

24 sep.
Performance monitoring as a tool to control the reduction of GHG gasses
  • IDA, København V
  • mandag d. 24. september kl. 16:00
8 okt.
A total 50% GHG reduction for shipping in 2050 – how do we get there?
  • IDA, København V
  • mandag d. 08. oktober kl. 16:00
22 okt.
Container ships and more
  • IDA, København V
  • mandag d. 22. oktober kl. 16:00
5 nov.
Decommissioning - plug & play - new business and new challenges
  • IDA, København V
  • mandag d. 05. november kl. 16:00
19 nov.
Passenger and RoRo ships – latest newbuildings to Danish flag
  • IDA, København V
  • mandag d. 19. november kl. 16:00
Se alle kommende arrangementer fra IDA Maritim

Netværk

Få højt specialiseret viden og rabat på arrangementer, som medlem af IDAs 40 fagtekniske netværk.

Meld dig ind i et netværk

luk
close