15-10-2018 17:19:57

Klimaveje: Åben asfalt med dræneffekt erstatter afløbsriste

Asfalt: Fremtiden vil byde på flere skybrud, som vores kloakker og veje ikke kan håndtere. Derfor oplever NCC en stigende interesse for ”klimaveje”, hvor vandet trænger igennem asfalten, så oversvømmelser undgås.
8. sep. 2016 Af IDA Universe
Foto: NCC
Foto: NCC

Stadig flere skybrud og medfølgende kaskader af koncentreret regnvand kræver større og dyrere kloakker i fremtidens Danmark. NCC har siden det store skybrud i København i juli 2011 arbejdet intenst med udvikling af nye måder at håndtere enorme mængder regnvand, bl.a. i form af vandgennemtrængende asfalt på p-pladser, villaveje og veje i den tætte by – steder, hvor der normalt ikke er plads til forsinkelsesbassiner, og hvor nedgravning af store rørdimensioner har enorme omkostninger til følge.

De nye løsninger vækker begejstring i offentligheden, og det kan mærkes i ordrebeholdningen hos NCC. Her har man netop hjulpet med klimasikring af en vejudstykning i Støvring, og snart kan også Skanderborg Kommune genindvie den stærkt udfordrede Porskjærvej i Galten. 

”Vi har god erfaring med permeable belægninger og bærelag, som holder vejen tør og håndterer regnvandet på stedet, og vi oplever en markant stigende interesse fra markedet,” siger Michael Brask, salgschef i NCC Industry, Råstoffer

NCC PermaVej er en åben asfalt, som regnvandet kan trænge igennem, og som har så stor dræneffekt, at asfalten altid vil være vandfri – også under skybrud. Med en permeabel belægning bliver afløbsriste, render og brønde oftest helt unødvendige, hvilket gør anlægsarbejdet mindre kompliceret. Og når regndråberne trænger ned lige der, hvor de falder, og ikke skal ledes mod en rist, kan områder med permeable belægninger anlægges som en helt stabil, vandret flade, og det giver nye arkitektoniske muligheder.

Flere klimaveje på vej

NCC PermaVej® er i de sidste uger blevet anlagt som klimasikring på Odderen i Støvring, hvor det samlede vejareal er 4.000 m2.. Ved opbygningen af vejen er al afvanding af vejareal sket uden brug af regnvandskloakker.

På samme måde er Porskjærvej i Galten ved at blive etableret med NCC PermaVej® som en del af en samlet klimasikring. Her har været store udfordringer med kapacitetsproblemer i regnvandskloakkerne. Vejen er derfor gravet op ogvil blive asfalteret med permeabel asfalt i løbet af oktober måned. Desuden anlægges hele vejen med en lukket vejkasse, som bruges som forsinkelsesbassin, da der ikke må ske en nedsivning i området.

Lufthavnsvejen i Aalborg er den hidtil største anlagte klimavej. Her er der blandt anden anvendt 12.000 tons DrænStabil og 4500 tons asfalt. Hos NCC er der flere projekter i støbeskeen, og kommunernes ønske om permeable belægninger begynder også at være specificeret i udbudsmaterialet.

”Vi kunne godt tænke os, at det var endnu mere fremtrædende i udbudsmaterialet. Men vi er tilfredse med de store fremskridt i markedet. Vi glæder os over, at vi kan være med til at levere nye, holdbare løsninger i branchen, så vores vejnet kan blive klimaklar til fremtiden.,” siger Michael Brask.

FRI: Slidte veje kommer til at koste dyrt
FRI: Slidte veje kommer til at koste dyrt

Infrastruktur: Foreningen af Rådgivende Ingeniører har udgivet deres State of the Nation-rapport, der giver de kommunale veje og broer bundkarakter. Generelt er der dog sket et løft af Danmarks infrastruktur.

Læs mere
Nyt whitepaper om bæredygtig bytransport
Nyt whitepaper om bæredygtig bytransport

Grøn omstilling: Den stigende befolkning i verdens byer udgør en stor udfordring i de kommende årtier. Et nyt whitepaper sætter fokus på, hvordan vi tilpasser byerne til grøn og bæredygtig transport.

Læs mere
»Selvkørende biler er et emne, vi dedikerer noget mere opmærksomhed end for et par år siden«
»Selvkørende biler er et emne, vi dedikerer noget mere opmærksomhed end for et par år siden«

Selvkørende biler: I Vejdirektoratet er selvkørende biler ikke bare fremtidsvisioner, men noget vi skal forholde os til allerede nu. Det betyder dog ikke, at de førerløse biler dominerer de danske veje om 10-15 år.

Læs mere
Fremtidens transport: Intelligent, lynhurtig og en anelse utopisk
Fremtidens transport: Intelligent, lynhurtig og en anelse utopisk

Vi tager dig på en kort rejse gennem nogle af løsningerne for fremtidens transport.

Læs mere
Et kig på fremtidens transport
Et kig på fremtidens transport

Under overskriften Game changers og Smart cities satte den årlige konference Fremtidens Transport fokus på de disruptive teknologier, der får betydning for vores transportformer, mobilitet og infr ...

Læs mere
Vejdirektoratet: Trafikken på de danske veje er først 100 procent selvkørende i 2065
Vejdirektoratet: Trafikken på de danske veje er først 100 procent selvkørende i 2065

Selvkørende biler: De første 100 procent selvkørende biler kommer formentlig til Danmark fra 2030. De vil give mulighed for at afvikle trafikken mere smidigt end i dag, men det er langt fra givet, at de selvkørende ...

Læs mere
Kom til morgenmøde om selvkørende biler
Kom til morgenmøde om selvkørende biler

Selvkørende biler: Vejdirektoratet holder møde om selvkørende biler. Der er stadig få ledige pladser.

Læs mere
Fascinerende og morbidt, men førerløse biler er ikke kørende guder
Fascinerende og morbidt, men førerløse biler er ikke kørende guder

Kunstig intelligens: Selvkørende biler kommer med en række etiske dilemmaer. Nogle giver mening at diskutere, men det er en afsporing af debatten at tro, at de første selvkørende biler kommer til at træffe beslutninge ...

Læs mere
Kæmpe kunstig ø skal løse problemer med kystsikring og boligmangel
Kæmpe kunstig ø skal løse problemer med kystsikring og boligmangel

Regeringen lancerede fredag planer om en kæmpe kunstig ø i København, men allerede i 2017 italesatte Urban Power idéen. De mente, at øen er den manglende brik i byen og kan løse stigende problemer ...

Læs mere
“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”
“Vi har ikke råd til at undvære Kattegatbro”

Ifølge den nu afgåede chefanalytiker i Dansk Byggeri, Finn Bo Frandsen bør Danmark hurtigst muligt begynde at arbejde for en fast forbindelse over Kattegat.

Læs mere
Ingeniøren: Lokalpatriotisme får Københavns trafik til at bryde sammen
Ingeniøren: Lokalpatriotisme får Københavns trafik til at bryde sammen

Fingerplanen: Ingeniørens Visiona­rium peger på, at hovedstadens borgmestre er med til at skabe trafikkaos, fordi de ikke overholder Fingerplanen.

Læs mere
BLOXHUB - den nye platform for showcase af bæredygtig byudvikling
BLOXHUB - den nye platform for showcase af bæredygtig byudvikling

Byudvikling: BLOXHUB er en ny innovations- og væksthub, der bygger bro mellem arkitektur, design, byggeri og byudvikling.

Læs mere
“I 2030 har vi en havnetunnel i København”
“I 2030 har vi en havnetunnel i København”

Infrastruktur: Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen føler sig sikker på, at vi i 2030 har en havnetunnel, der strækker sig fra Nordhavn til Amagermotorvejen.

Læs mere

Deltag i debatten

Byggeri og Anlæg - artikler og arrangementer

Nyeste byggejob fra Jobfinder

luk
close