15-10-2018 17:31:07

196 mio. kr. sætter fart på digitaliseringen af dansk erhvervsliv

Danmark går i offensiven i den globale konkurrence om digitalisering. Investeringen på 196 millioner kroner kommer fra Innovationsfonden, 49 virksomheder, fem universiteter, tre GTS-Institutter og Dansk Industri.
14. dec. 2016 Af Alexandra Instituttet

Navnet på det nye samarbejde er MADE Digital. Her vil forskere og praktikere fra virksomhederne arbejde tæt sammen om at udvikle og implementere digitale løsninger, der er skræddersyet til danske produktionsvirksomheders særlige behov. Den indsats bakker Innovationsfonden op med en investering på 79 mio. kr.

- Med den nye investering skaber vi noget nær et dansk landshold på digitalisering. Det åbner for en stærk og koordineret dansk digital udvikling, hvor særligt de mindre virksomheder kan hente viden om de nyeste teknologiske muligheder og dermed udvikle deres forretning fra a til z. Vi skal ganske simpelt hente erhvervslivet ind i den digitale tidsalder og skabe ny vækst og arbejdspladser, siger Innovationsfondens direktør Peter Høngaard Andersen.

Fra 2017 til 2019 sætter MADE Digital 30 digitale forskningsprojekter i gang inden for områder, hvor industrien efterspørger nye løsninger. Blandt ambitionerne er, at robotter skal samarbejde direkte med mennesker, og at maskiner i nye digitale fabrikker skal tale direkte sammen. Dertil kommer, at Augmented Reality skal træne medarbejdere og bruges til servicering af maskiner, og at digital design skal gøre produktudvikling hurtig og præcis. Samtidig bliver der sat en lang række af perspektivrige innovationsprojekter i gang.

- Målet med projektet er at frembringe ny viden gennem forskning og hjælpe både større og mindre virksomheder med at implementere de digitale løsninger. Særligt de mindre virksomheder har også behov for hjælp til at vurdere, hvor i fabrikken der er størst effekt af at digitalisere. Derfor vil vi tilbyde projekter, som vi særligt målretter de mindre virksomheder. Det skal sikre produktivitet og øge virksomhedernes vækst, siger direktør Nigel Edmondson, MADE.

MADE Digital tager udgangspunkt i en dansk version af Industri 4.0, der som begreb er opfundet i Tyskland. Mens den tyske tilgang i høj grad er baseret på store industrisektorer og en række meget store virksomheder, så skræddersys MADE Digital til danske forhold. Mange virksomheder i Danmark er blandt de bedste i verden inden for deres niche. De styrker bygger MADE Digital på og kombinerer netop forskelligheden. Virksomheder som eksempelvis Danish Crown, Danfoss og Danchell er ikke i konkurrence med hinanden. Derfor kan de i særlig grad dele viden, når de samarbejder med landets bedste forskerhold og robotbyggere som SCAPE, Technicon og CorePath Robotics om at udvikle nye robotløsninger.

Artiklen er oprindelig publiceret på Alexandra Instituttet. 

Når digitaliseringen rammer energi, hvad sker der så?
Når digitaliseringen rammer energi, hvad sker der så?

Energiområdet har altid jagtet øget effektivitet. Nu kommer digitaliseringsbølgen til energi – og det vil forandre grundvilkårene for hele kæden; produktion, salg, transmission, køb og forbrug af ...

Læs mere
Digitaliseringen rykker ud fra kontorerne
Digitaliseringen rykker ud fra kontorerne

IT er på vej i alle jobfunktioner og i fremtiden bliver digitale kompetencer en forudsætning for at kunne bestride sine jobfunktioner, viser international analyse. Også udenfor de traditionelle ko ...

Læs mere

Deltag i debatten

IT - artikler og arrangementer

Nyeste IT-job fra Jobfinder

luk
close