18-12-2017 19:38:14

3 måder at genfinde arbejdsglæden på

Vi trives bedst på jobbet, når vi har hjertet med i det vi laver. Men hvad gør man, når ens drømmejob ikke længere giver mening og motivationen daler?
28. sep. 2017 Af IDA Learning

Hvad giver dig lyst til at gå på arbejde hver dag? De fleste vil nok svare, at de går på arbejde fordi de får løn for det, men det er ikke lønnen, der giver arbejdsglæde på længere sigt.

I en amerikansk Gallup-undersøgelse fra 2017 fremgår det, at det kun er hver tredje amerikaner, der føler sig engageret på arbejdet. Det betyder, at det kun er en ud af tre ansatte, der møder glad og initiativrig ind på arbejde med et drive og god energi, der smitter af på hele forretningen. To ud af tre ansatte er utilfredse med deres job og har ikke hjertet med i det arbejde, de sidder med til daglig.

Der kan være mange årsager til, at luften går af ballonen på dit arbejde. Efter nogle år i samme job, oplever mange, at arbejdet bliver rutinepræget. Manglen på udvikling og fremgang på arbejdet er demotiverende og for nogle mennesker kan det ende i stress.

Som mennesker udvikler vi os hele livet igennem – også uden for arbejdet. Vores prioriteter, interesser og værdier ændrer sig og det er derfor ikke mærkeligt, at din indstilling til dit job, også ændrer sig.

Selvom mange vælger at ignorere den dalene motivation og arbejdsglæde er der ifølge Harvard Business mange videnskabelige bud på, hvordan du kan opfinde eller genskabe din arbejdsglæde og dit professionelle jeg.

Find dit ’drive’

I en Yale-undersøgelse fremgår det, at mennesker kan have tre tilgange til deres arbejde: Nogle ser deres arbejde som en karriere, andre ser det bare som et job og den sidste gruppe ser deres arbejde som et kald. Den sidste gruppe, der ser deres arbejde som et kald, er kendetegnet ved at performe bedst og have den højeste arbejdsglæde.

Brug derfor noget tid på at reflektere over, hvad du går op i og hvad du naturligt finder interessant. Dine værdier og dit fokus har måske ændret sig, siden du startede på dit job. Måske har dine ambitioner ændret sig. Hvis du kan finde frem til, hvad der virkelig motiverer dig, kan du bygge videre på det og få en arbejdsdag, der er meningsfuld for dig. Det behøver ikke at betyde, at du skal skifte arbejde, det kan være, at du blot har brug for andre opgaver eller ansvarsområder.

Justering af arbejdet

Din arbejdsglæde hænger sammen med din følelse af, at dit job er meningsfuldt. Hvis du ikke sidder med de opgaver, der giver mening for dig, kan du prøve at tilpasse visse aspekter af dit job, så det passer bedre til dine interesser.

Savner du fx mere kontakt med mennesker, kan du tage initiativ til at starte projekter op sammen med kolleger eller partnere, så du får mere sparring og kontakt i hverdagen og får brugt dine samarbejdsevner. Hvis du bruger meget tid på fx analyse eller administration, men savner mere kundekontakt, kan du prøve at flytte dine ansvarsområder i den retning, så du kan understøtte salgsopgaver.

De fleste oplever, at deres job ændrer sig over tid, både fordi de får nye kompetencer og fordi virksomhedens fokus og strategi ændrer sig. Ved at tage styring og ansvar over dine arbejdsopgaver, kan du hive jobbet i den retning, der passer bedst til dig. Disse overvejelser bør du også have i forbindelse med din MUS-samtale.

Fyr op for passionen uden for arbejdet

Har du en hobby som er røget i glemmebogen? Prøv at skrue op for din fritidsinteresse og den vej få indarbejdet noget i din dagligdag som du føler for, måske kan du lave en form for iværksætteri i lille skala ved siden af dit job. Hvis du ikke er engageret på dit arbejde, kan det skabe en bedre balance, når du har noget andet at gå op i og være passioneret omkring.

Studier viser også, at når du er kreativ og passioneret i din fritid, kan det få positiv effekt på dit arbejde. Når du er passioneret og bruger energi på det, du holder af, giver det nemlig anledning til ny inspiration, fornyet energi og evnen til at se dit arbejde fra en ny vinkel.

Træt af dit job? Sådan klarer du den til drømmejobbet dukker op
Træt af dit job? Sådan klarer du den til drømmejobbet dukker op

Har du en dårlig chef, er opgaverne kedelige eller mangler du udviklingsmuligheder? Brug ferien til at mærke efter, om du trives. Måske du når frem til, at du skal søge efter et nyt job – men der ...

Læs mere
Styrk dine sociale kompetencer - og karrieren
Styrk dine sociale kompetencer - og karrieren

Hvis man fokuserer for ensidigt på de faglige kompetencer, overser man de sociale kompetencers betydning for et velfungerende og succesrigt arbejdsliv, fortæller IDAs karriererådgiver Jeanette Sve ...

Læs mere
Work-life balance - sådan får du det til at gå op
Work-life balance - sådan får du det til at gå op

Balance er vigtigt for at have et godt familie- og arbejdsliv. Karrierekonsulent i IDA opfordrer alle til at skabe bedre balance i deres hverdag og øge deres livskvalitet.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close