24-02-2018 23:06:55

3D-printer mindsker skel mellem virksomhed og forbruger

Der er store forventninger til, at 3D-printere vil revolutionere vores verden inden for en årrække. Et forskningsprojekt skal afklare, hvad det kommer til at betyde for virksomheder såvel som forbrugere.
27. aug. 2015 Af Syddansk Universitet

3D-printere er ikke hvermandseje, og de kan kun printe genstande i materialer som plastik og chokolade. Men de er på vej ind i industrien og vil om nogle år også blive benyttet på hobbyplan af forbrugere.

I et nyt forskningsprojekt vil adjunkt Martin Hannibal undersøge, hvordan det vil påvirke traditionelle forretningsmodeller, når 3D-printere bliver mere udbredt. Her giver han sit foreløbige bud.

3D-printere taler til folks skabertrang

"3D-printere vil ændre den måde, vi forstår markeder på. Min forventning er, at de vil gøre spændet mellem forbrugere og fabrikanter mindre, fordi forbrugere selv kan printe ting i stedet for at købe dem. Forbrugere vil derfor også være entreprenører, og nogle kan endda gøre forretning uf af deres hobby", siger Martin Hannibal, der er adjunkt ved Institut for Marketing & Management.

Han vurderer, at forbrugere i højere grad vil skabe og printe simple produkter og reservedele som supplement til virksomhedernes produktportefølje. For eksempel har en forbruger fundet på at udvikle og kommercialisere fantasisværd og pistoler, som ikke indgår i Legos sortiment.

"Det vil tiltale forskellige subkulturer at skabe deres egne prototyper. Og når patenterne på 3D-printteknikker udløber om et par år, og det på et tidspunkt bliver muligt at printe genstande i jern og stål, så vil det tage fart. Så kan en motorcykelentusiast eksempelvis lave et udstødningsrør eller andre mekaniske dele til sig selv og sin omgangskreds," siger Martin Hannibal.

Ny forståelse af markeder

Gråzonen mellem entreprenørskab og forbrug får også indvirkning på virksomheders forretningsmodeller, som de er i dag.

"3D-printere vil ændre vores markedsforståelse. Fra at det handler om at udveksle goder mellem markeder og ofte over store afstande, så bliver det i højere grad et spørgsmål om at udveksle en bestemt type gode, der er svær at håndtere. Derudover vil det handle om at skabe helt nye ting, som ikke findes i forvejen," lyder det fra Martin Hannibal.

Han mener ikke, at 3D-printere nødvendigvis udgør en trussel for danske virksomheder. Derimod vil det eksempelvis betyde, at virksomheder kan outsource mindre til lavtlønslande, at forsyningskæden kan forbedres, og udgifter til transport kan reduceres.

Du kan læse originalartiklen på Syddansk Universitet. 


Deltag i debatten

luk
close