23-09-2018 13:03:01

Ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland. Vært: Henrik Føhns.

Biler er noget, vi deler – også med robotterne

Techtopia: I fremtiden er det slut med at købe privatbiler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen, den lader vi teknologien om. Sådan lyder anbefalingerne fra SIRI-Kommissionen, der vil have testmiljø i Danmark inden for 2 år.
29. jun. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist

”Vi har alle sammen været enormt optaget af ét spørgsmål: Kan vi komme i gang?  Det ved vi nu, det kan vi godt. Industrien siger ja, myndighederne siger ja, og nu skal vi til at skifte gear, for nu skal vi arbejde under nogle andre overskrifter.”

Sådan lyder den optimistiske melding fra Henrik Schärfe i Ingeniørforenigen, IDA’s nye teknologipodcast Techtopia. Meldingen kommer oven på, at Siri-Kommissionen på Folkemødet offentliggjorde rapporten Fremtidens transport er digital.

Henrik Schärfe har selv siddet i arbejdsgruppen for rapporten. Han mener, at udviklingen med førerløse biler, deleøkonomien og den overordnede digitalisering skriger efter aktiv eksperimentering.

Mobilitet som abonnement

Ifølge Henrik Schärfe er vi nået dertil, hvor vi er nødt til at spørge os selv om, hvordan samfundet får mest ud af de nye transportformer.

Han peger på, at vi fremover skal benytte os i højere grad af et slags mobilitetsabonnement: at vi for et vis beløb kan købe os til et antal transporteringer fra hjem til centrum eller til og fra arbejde.

”Det er en langt mere intelligent måde at bruge ressourcerne på. Det er de velkendte problemer med, at en almindelig familiebil holder stille en stor del af sin levetid. Så hvis man kigger på, hvad det egentlig koster per personkilometer, så er det rasende dyrt at være privatbilist,” forklarer Henrik Schärfe, der er administrerende direktør i fonden Autonomous.

Idéen om mobilitetsabonnement virker ikke så fjern, når man sammenligner med i hvor høj grad danskerne har taget streaming-tjenester til sig i stedet for en reol fyldt med dvd’er og cd’er. Med hensyn til bilen er der bare den ekstra bonus, at du med et mobilitetsabonnement slipper for det ekstra besvær med at skifte olie og have bilen til syn.

Danmark som testland

Inde på Christiansborg får Henrik Schärfe opbakning fra De Radikales Ida Auken. Hun mener, at delebilerne bør indgå naturligt i det store kredsløb af offentlige og private transportmidler. Og her er hun heller ikke i tvivl om, at de førerløse biler spiller en stor rolle i fremtiden.

Faktisk har man i SIRI-kommissionens rapport anbefalet, at der inden for 2 år etableres et testmiljø i både by- og landdistrikt, hvor vi kan få testet fremtidens transportformer af i samspil med den kollektive transport samt privat- og delebiler.

”Hvis vi kan lave en stor dataplatform i Danmark, hvor vi samler alle de mobilitetstransportdata, der er, og lægger den førerløse bil ind på nogle strækninger. På den måde kan vi være et testland, der gør det interessant for nogle at lægge deres investeringer her i landet,” foreslår Ida Auken over for Techtopia.

I de seneste år har de forskellige bilproducenter nærmest stået i kø for at forudsige, hvornår de selvkørende biler kommer på markedet. Vejdirektoratet har tidligere spået, at den første fuldautomatiserede bil rammer de danske veje i 2030, men at der går yderligere 35 år, før den er udbredt til fulde.

Billigere for forbrugeren

Ida Auken efterspørger det danske take på fremtidens transportsystem, og her skal det være brugeren, der er i centrum. Gammel som ung, land som by. Men én ting er sikkert: Fremtiden er digital.

Og det er godt for forbrugeren, mener Trine Wollenberg. Hun er direktør i Dansk Taxi Råd, der ellers har været i en intens kamp med en bebudet innovatør på området, Uber, der blev smidt ud på knæ og albuer med den såkaldte Uber-lov tilbage i februar.

Trine Wollenberg er ikke i tvivl om, at den kommende introduktion af selvkørende biler vil betyde billige ture for danskerne på bekostning af chaufførjobs, mens også de gammeldags telefonoperatører udfases. Alligevel byder hun udviklingen velkommen.

”Det skal helt klart være en del af taxiselskabernes forretningsmodel, at vi har førerløse biler,” siger hun till Techtopia.

Det er faktisk ikke så meget tjenester som Uber, Trine Wollenberg ser som konkurrenter for Taxibranchen, som hun er sikker på står foran en større transformation.

”Det at folk tager deres egen bil er i virkeligheden den største konkurrent til vores produkt og i virkeligheden også til andre transporttilbud som bus og tog. Og kan vi i højere grad sikre en nem adgang for kunden til alle mulige mobilitetsløsninger, så tror vi også at vi gør det mere synligt og nemmere for kunden at vælge bilen fra,” siger hun.

Du kan høre hele udsendelsen på Techtopia.dk

Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne

Podcast: I fremtiden er det slut med at købe biler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen lader vi teknologien om. SIRI-kommissionen har kortlagt fremtidens digitale transport. Vært: He ...

Læs mere
Techtopia
Techtopia

Ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland. Vært: Henrik Føhns.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close