23-06-2018 23:11:58

Biler og energiforsyning; et bud på de næste ti år

Oh! Diskussionen om konsekvenserne af VW’s dieselgate er underholdende. Hvordan skal fremtidens krav til emissioner fra biler se ud? Hvem har snydt hvem, hvor mange har snydt osv. osv.?
17. jun. 2016 Af Rolf Ask Clausen - chefkonsulent i IDA

Meget underholdende og meget old school. For mens diskussionerne fortsætter om regulering af fossilt drevne køretøjer, så er der efterhånden temmelig meget, der tyder på at vi kan forvente en helt anden teknologisk fremtid for vores køretøjer – OG – for vores energiforsyning. Hvilket vil gøre den nuværende diskussion lettere muggen og gammeldags. Her er et forsøg på at samle nogle af de løse ender, der florerer, i et samlet billede. Man er velkommen til at være uenig og til at diskutere – diskussioner om fremtiden vil altid have en betydelig usikkerhed i sig.

Ingeniøren skriver:

Ingeniøren kan du også læse mere om fremtidens biler.

De skriver blandt andet om, at Mercedes vil udfordre Tesla med 500-km-elbil. Dog tyder det på, at Tesla har markedet for sig selv flere år endnu.

Læs artiklen

Men jeg vover et øje om, hvordan denne del af vores virkelighed kan se ud i løbet af en halv snes år:

  • Teslas billige elbil (model 3) kommer på markedet. Og får en endnu billigere efterfølger.
  • Teslas stationære batterier bliver meget billige.
  • Rækkevidden for almindelige elbiler pr. opladning kommer over 350 km.
  • Ladestationer med maks. 15 minutters ladetid bliver udbredt. Dvs. to timers kørsel, 15 minutters pause bliver et fast mønster. Hele Danmark bliver fint dækket.
  • Prisen ab fabrik for en elbil bliver billigere end en kuldreven bil ca om ti år.
  • Ca. samtidig bliver selvkørende biler almindelige (det kræver stort set bare installation af en NVIDIA tegra processor og nogle kameraer). Tesla har den medfødt.
  • Biludlejninger/Uber begynder at tilbyde bil-as-a-service. Eksisterende bilproducenter trykkes ned i værdikæden. Nuværende bilbrands risikerer at få mindre betydning.
  • Solcellestrøm (i lyse dele af kloden) og møllestrøm bliver billigere end kulstrøm.
  • Teslabatterier på 10-20 kwh bliver almindelige på væggen i alle hjem.

Og dermed: Goodbye benzinbil. Farvel stor olieproduktion. Farvel klassiske emissionskrav. Goddag til nye randbetingelser for emissionskrav, goddag til helt nye brancher og brands.

Energidelen af ovenstående har bl.a. hentet inspiration i denne helt nye vurdering. Og pointerne om Tesla er bl.a. inspireret af virksomhedens egen masterplan (fra 2006!), som er absolut værd at læse.

Hvem vil vædde hvor meget?  (Skriv gerne dine kommentarer i feltet længere nede).

Indlægget er oprindeligt publiceret på Racmeister.

USA satser på selvkørende biler
USA satser på selvkørende biler

USA har store planer for selvkørende biler, og regeringen foreslår at investere godt 27 milliarder kroner til udviklingen af selvkørende biler over de næste 10 år.

Læs mere
Deutsche Bahn arbejder på selvkørende biler og førerløse tog
Deutsche Bahn arbejder på selvkørende biler og førerløse tog

Selvkørende biler: De tyske statsbaner, Deutsche Bahn ser ikke selvkørende biler som en trussel mod selskabets tog. Tværtimod vil Europas største jernbaneselskab selv udvikle en flåde af selvkørende biler, der kan b ...

Læs mere
Interview: Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler

Selvkørende biler: Nvidia vil som opfindere af GPU’en for de fleste være synonym med grafikkort. Men firmaet har mange strenge at spille på, og med supercomputeren Drive PX2 satser de på at blive en stor spiller på ...

Læs mere
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler

Transport: Udviklingen for selvkørende biler er nu så meget i overhalingsbanen, at det er umuligt for Danmark at blive en spiller. Men vi kan stadig spille en rolle i udviklingen af alt omkring bilen, mener ...

Læs mere
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem

Transport: Google er løbet med det meste af opmærksomheden, men der findes mange andre virksomheder og nye alliancer, der desperat prøver at komme ind på markedet for selvkørende biler. Vi har forsøgt at ska ...

Læs mere
Forstå selvkørende biler: Sådan lærer bilerne at køre via deep learning
Forstå selvkørende biler: Sådan lærer bilerne at køre via deep learning

Selvkørende biler: Deep learning er et afgørende parameter, når du vil skabe en selvkørende bil. Er du interesseret i, hvordan bilerne lærer sig selv at køre, har chip-selskabet Nvidia netop offentliggjort en rappor ...

Læs mere

Hvor hurtigt tror du, at elbilerne vinder frem?

Trafik og infrastruktur

Nyeste Trafik og Infrastruktur-jobs

luk
close