17-11-2017 20:21:51

Blær dig på den rigtige måde!

Det er ikke nok at være dygtig, du skal også gøre opmærksom på det. Det er en forudsætning for at få job – og for at score de gode opgaver i dit nuværende job, påpeger karriererådgiver i IDA Morten Esmann.
25. okt. 2016 Af IDA Learning
Find ud af, hvad der gør dig unik og særlig på arbejdsmarkedet, og lær at beskrive overfor andre præcis, hvordan du er det, lyder rådet fra IDAs karriererådgiver Morten Esmann.
Find ud af, hvad der gør dig unik og særlig på arbejdsmarkedet, og lær at beskrive overfor andre præcis, hvordan du er det, lyder rådet fra IDAs karriererådgiver Morten Esmann.

Bevar din markedsværdi

Husk at holde dine kompetencer ved lige. Når du efteruddanner dig, øger du din markedsværdi på arbejdsmarkedet - både for dig selv, for kollegerne og for virksomheden.

Se IDAs kurser

Du skal hele tiden arbejde på dit personlige brand. Det er en forudsætning, at du er dygtig til dit job, dit fag eller dine opgaver, men det er ikke nok. Du skal gøre dine omgivelser opmærksom på det. Du skal kunne fortælle det til andre. Men det skal ikke gøres med en række floskel-ord, der beskriver hvem som helst. Du skal fortælle, hvordan du er dygtig. Helt konkret.

»Er du i job, så skal du indimellem løbe rundt med armene over hovedet og blære dig med den succes, du lige har fået i hus. På den måde får du flere af den slags opgaver. Men du kan ikke bare sige: Jeg er dygtig. Du skal fremhæve dig selv ved at pege på de gode ting, du gør, fremfor at bruge metaord som dynamisk, resultatorienteret og fleksibel, der mangler konkret betydning,« siger Morten Esmann, karriererådgiver i Ingeniørforeningen IDAs afdeling Ledelse, karriere og kompetence.

Blær på den rigtige måde

Morten Esmann bruger Margaret Thatchers citat: ”Being in power is like being a lady. If you have to say you are, you aren’t” til at fremhæve sin pointe. For hvis du vil udvikle dig i dit nuværende job, have højere løn eller vil anerkendes for din indsats, skal du fremhæve dig selv. Men det skal gøres på den rigtige måde, så omgivelserne selv konkluderer, at du er dygtig til det, du laver.

»Problemet er bare, at selviscenesættelsen hurtig kan blive for meget. Og for at omskrive Jernlady’ens ord: Hvis du har brug for at sige, at du er dygtig, så er du det ikke. Vis, at du er dygtig i stedet for at fortælle om det. Budskabet er ikke, at du ikke skal fremhæve dig selv eller blære dig – du skal bare gøre det på den rigtige måde,« lyder hans råd.

Brug ikke-testen

Du skal hverken i dit nuværende job eller hvis du søger job bruge de typiske metaord, at du er resultatorienteret, unik, motiveret, dynamisk, kreativ, fleksibel og ansvarsbevidst. Det er ord, der ikke siger noget om dig, da det er ord som alle bruger i flæng.

»Mit yndlingseksempel er resultatorienteret. Nå, så du fokuserer faktisk på det, du får løn for at lave? Det var flot. Men altså, det er jo tosset at fremhæve sig selv for noget, andre helt automatisk forventer, at du er. Samme argumentation gælder for ordet motiveret. Det er da godt, at du er det, men det er altså ikke unikt,« siger Morten Esmann og fortsætter:

»Du skal altså ikke skrive: Jeg er en dygtig projektleder, men i stedet: Som projektleder havde jeg sidste år ansvaret for et forandringsprojekt, hvor 1.000 mennesker skulle blive bedre til kundeservice. Gør det konkret!«

Du kan også vende det om og sætte et ikke foran metaordene. Jeg betragter ikke mig selv som resultatorienteret, og jeg er ikke fleksibel. Så ved du, at det er ord, som passer på alle. For de færreste vil da skrive under på, at de hverken er resultatorienterede eller fleksible.

Blær dig på alle kanaler

Vi er alle unikke individer, men vi har ikke alle en unik faglig profil. I stedet for at beskrive dig selv som unik, skal du vise dine omgivelser, hvor du er karakteristisk. Så kan det være arbejdspladsen, dine kolleger og kommende arbejdsgivere ser dig som unik.

»Er du i job skal du fremhæve dig selv, der hvor der er flere gode og spændende opgaver. Det kan du gøre ved at påpege overfor din leder, at den opgave du løste i sidste uge, hvor du kunne bruge dine kompetencer inden for UX design, strømforhold, projektledelse eller noget helt fjerde, vil du gerne have flere af,« siger Morten Esmann.

Omskriv floskler til konkreter

Fleksibel – i jobbet vil jeg bruge min erfaring med at have mange opgaver i spil, da jeg er vant til at arbejde i et miljø, hvor hverdagen er uforudsigelig og med mange dagsordener. Fortæl, hvordan du er fleksibel i arbejdssituationen.

Samarbejdsvillig – jeg vil gøre brug af min evne til at arbejde sammen med mange forskellige folk både internt og eksternt. Vis, hvordan du er samarbejdsvillig.

Dynamisk – ifølge ordbogen betyder det ”præget af forandring og udvikling”, så skriv det i stedet. Altså hvornår du har skabt forandringer og udvikling. Vis, at du er dynamisk.

Udover at fremhæve dig selv overfor chefen kan du også bruge de digitale kanaler som for eksempel Yammer, LinkedIn og Facebook til at skabe det billede, som andre skal have af dig. Her kan du proaktivt fortælle om dine konkrete succes’er. 

Vær synlig i din karriere

Din opgave er at finde ud af, hvad der gør dig unik og særlig på arbejdsmarkedet. Og så lære at beskrive overfor andre præcis, hvordan du er det.

Er du ingeniør med speciale i statik, der blandt andet bruges til at bygge broer, skal du svare, når nogen spørger, hvad du laver: Jeg bygger broer, fordi jeg er ekspert i bærende konstruktioner. Du skal ikke sige: Jeg er en dynamisk og motiveret civilingeniør med unikke kompetencer inden for bærende konstruktioner.

En ting er ifølge Morten Esmann sikkert. Du skal fremhæve dig selv, så andre lægger mærke til dig.

»Det er en sikker karrierevej at være synlig. Derfor skal du tænke over, hvordan andre ser på dig.«

Kom til orde: 5 gode råd til den introverte
Kom til orde: 5 gode råd til den introverte

Som introvert kan det være svært at komme til orde, både privat og i faglige sammenhænge, navnligt i nye omgivelser. Karriererådgiver hos IDA, Kenneth Carstensen, giver dig sine bedste råd til at ...

Læs mere
10 gode råd til din LinkedIn-profil
10 gode råd til din LinkedIn-profil

Din LinkedIn-profil er dit brand - og et vigtigt redskab til opbygning af netværk, til at skabe synlighed over for potentielle kunder eller samarbejdspartnere og ikke mindst til jobsøgning.

Læs mere
Sådan planlægger du din karriere
Sådan planlægger du din karriere

Det er en god idé at stoppe op, få snuden ud af plovfuren og overveje med dig selv, hvad et godt job er, lyder rådet fra karriererådgiver Morten Esmann fra Ledelse, Karriere og Kompetence i Ingeni ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close