24-06-2018 05:02:14

Blockchain og cruise control

Gartners Hype Cycle peger hvert år på de store tendenser i teknologiens verden. Vi har fået fremtidsekspert Martine Kruse til at kigge den efter i sømmene.
29. aug. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist

Hvert år optegner den anerkendte analysevirksomhed Gartner en hype-kurve over tidens hotte teknologier og megatrends. Det seneste kig i krystalkuglen pegede på de tre megatrends kunstig intelligens, digitale platforme og den såkaldte transparently immersive experiences. 

Kunstig intelligens og digitale platforme er efterhånden velbeskrevne fænomener, mens transparently immersive experiences kræver lidt forklaring. Det er teknologien, der introducerer gennemsigtighed mellem mennesker, virksomheder og ting. Inde under den hat hører blandt andet 4D-print, virtual reality, smarte hjem og augmented reality. 

Martin Kruse er fremtidsforsker ved Instituttet for Fremtidsforskning, hvor han blandt andet kigger på tendenser, der påvirker behovet for innovation. Han er generelt enig i Gartners fremhævelse af de tre overordnede tendenser, men påpeger at Gartner også har tendens til at glemme de lidt mere nørdede ting, som massemedierne ikke interesserer sig for. 

"Udsvingene på y-aksen viser jo, hvad der bliver hypet i medierne, men hvis det er meget teknologisk og nørdet,  får det typisk ikke den store bevågenhed. Så hvis det er noget massemedierne tager fat i såsom førerløse biler og hvad Singularity University ellers hyper, så kan det ikke sammenlignes med, hvad der for eksempel bliver beskrevet i The Scientist eller MIT Technology Review, som almindelige mennesker på gaden ikke lige kender til," siger han. 

Cruise control med potentiale 

Blandt de teknologier, der foreløbig følger hype-kurven med stadig større teknologiske fremskridt er blockchain og automatiserede køretøjer, som hos Gartner hører under henholdsvis kunstig intelligens og digitale platforme. 

Og selvom vi endnu ikke har robotstyrede og fuldautomatiserede biler vejene, så har teknologien gennemgået lige så interessante fremskridt - i hvert fald fra et miljøperspektiv. 

"Alene det at vi får mere og mere avancerede cruise control-systemer kommer til at give det største boost til den udvikling, fordi det gør, at bilerne er i stand til at køre selv på motorvejene og i køer. Det gør, at vi fjerner de mange små opbremsninger og accelerationer, som mennesker laver, så vi får mere flow i trafikken og mindsker forbruget af brændstof gevaldigt. Man snakker ikke så meget om det, fordi dele af teknologien har vi jo haft i lang tid. Men teknologien er nu på et punkt, hvor vi begynder at se en påvirkning," siger Martin Kruse. 

"Vi regnede ud for nogle år tilbage, at effekten af avanceret cruise control-systemer vil reducere CO2-udslippet med hele 5 procent," siger Martin Kruse og påpeger, at vi ofte glemmer at tænke på omfanget af teknologiernes afledte effekter. 

I den omtalte rapport anslås det, at automatiserede biler er en af de bedste måder at reducere klimaforandringer. 

Blockchain er bedre end sit rygte 

Han mener også, at blockchain-teknologien, der blandet andet muliggør kryptovalutaen bitcoin, kommer til at have stor indflydelse på fremtiden. Nogle eksperter rundt omkring i Verden har ligefrem udråbt det til at have et potentiale lige så stort som internettet, men det mener Martine Kruse dog ikke.

"Fremtidens internet er måske at tage den for langt. Men Blockchain har den mulighed, at det kan gøre nogle processer automatiske og mere sikkert, så det har nogle ganske interessante perspektiver. Blockchain bliver desværre hele tiden set sammen med bitcoin, men der er masser problemer med bitcoin og andre virtuelle valutaer, som gør, at de i hvertfald ikke kommer til at erstatte vores møntfod," siger han. 

Hvad blev der af e-papir?

Brister boblen for de fremhævede teknologier på Gartners Hype Cycle, så vil det ikke være første gang. Martin Kruse påpeger, at hype-kurven kun er skåret til de succesfulde teknologier, men nogle gange rammer de også ind i problemer med finansieringen, manglende indfrielse af løfter eller at behovet hos brugerne ikke eksisterer.

"Så forsvinder de bare, og det kan man ikke se på kurven," siger Martin Kruse. 

Et eksempel er elektronisk papir, som mange troede ville erstatte de fysiske aviser. Her forudså man, at et foldeligt elektronisk papir, som kunne bredes ud i bussen helt som fysiske aviser, men uden det samme spild, ville revolutionere avisverdenen. Det skete som bekendt aldrig. 

"Elektronisk papir havde Gartner med for nogle år siden, men det er aldrig rigtig blevet til noget. Hele idéen var, at vi skulle sidde i bussen, og så ville man ikke have aviser såsom Metro Express, fordi man ville have sin egen elektroniske avis. Men man sidder jo med sin telefon. Så teknologien er der faktisk, men folk har bare ikke brug for det," eksemplificerer Martin Kruse. 

Han henviser også til, at der sker meget lidt på kvantecomputer-området, selvom vi har snakket om det de sidste 4 år. 

Gartners Hype Cycle: Her er tidens 3 vigtigste teknologier
Gartners Hype Cycle: Her er tidens 3 vigtigste teknologier

Det indflydelsesrige analysefirma Gartner har offentliggjort deres årlige hype-spådom om tidens vigtigste teknologiske megatendenser, som vil få stor indflydelse på fremtidig innovation i verden.

Læs mere
Gartner kalder selvkørende biler for ren science fiction
Gartner kalder selvkørende biler for ren science fiction

Selvkørende biler: Analysehuset Gartner tror ikke på, at fuldt selvkørende biler er lige om hjørnet. De tvivler på, at det nogensinde bliver en realitet.

Læs mere
Techtopia #13: Forstå bitcoin og den nye bitcoin cash
Techtopia #13: Forstå bitcoin og den nye bitcoin cash

Podcast: Er du forvirret over bitcoins? Og måske endnu mere forvirret over den nye bitcoin cash? Techtopia forklarer det hele på mindre end 20 minutter.

Læs mere
Techtopia #14: Forstå blockchain - teknologien bag bitcoin
Techtopia #14: Forstå blockchain - teknologien bag bitcoin

Podcast: Blockchain er teknologien bag bitcoin. Den kaldes også fremtidens internet. Techtopia besøger European Blockchain Center på ITU.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close