21-06-2018 10:30:40

Byg en trojansk hest i din virksomhed og innover på kanterne

Danske startups har lagt janteloven på hylden og fået vokseværk.
25. jun. 2015 Af Kris Østergaard - CO-founder DARE2, DARE2mansion & thinkubator Oversætter af bogen ”Eksponentielle organisationer”

Brugeranmeldelsesplatformen Truspilot rejser 500 millioner kroner og gearer op til massiv global satsning. Fitnessapp’en Endomondo bliver solgt til Under Armour for 575 millioner kroner. Cloudfirmaet e-conomic, der laver regnskabsprogrammer, sælges til norske Visma for 1,5 milliarder kroner. Universal Robots oplever 70 procents vækst fra 2013 til 2014 og bliver solgt for 1,9 milliarder kroner. App’en Be My Eyes, der hjælper blinde og svagseende med at se, har på 4-5 måneder fået mere end 250.000 brugere.

Eksponentielle organisationer

Hvorfor nye organisationer er ti gange bedre, hurtigere og billigere – og hvordan din også bliver det?

Bogen, Eksponentielle organisationer, der nu er oversat til dansk, går sin sejrsgang verden over og udfordrer den måde som virksomheder organiserer sig på. 

Køb bogen her

Kigger vi over dammen, så er alting – som altid – meget større. Ubers valuering er steget fra enorme 17 milliarder til ufattelige 40 milliarder dollars på et halvt år. Airbnb bliver den største hoteludbyder inden for 5 år. Koder-communitiet GitHub har 6 millioner programmører tilknyttet og er nu den vigtigste rekrutteringsplatform i Silicon Valley, fordi programmørernes GitHub evalueringer er afgørende for, hvem der ansætter dem. Slack blev en unicorn (vurdering på +1 milliard dollars) kun 8 måneder efter etablering. Det plejede at tage 20 år at skabe en milliardforretning. Nu er vi nede på 8 måneder! Hvad sker der?

Vi lever i en tid hvor nye virksomheder udvikler sig eksponentielt. Ingen virksomheder er bedre gearet til denne tid end startups, der ikke hæmmes af tunge hierarkier, mange medarbejdere, en push markedføringstankegang og forældede infrastrukturer og teknologier. De er nærmest fødte eksponentielle organisationer, som beskrevet i den internationale bestseller af samme navn fra Singularity Universitys globale ambassadør Salim Ismail, som var hovedtaler ved Driving Technology 2015 i IDA. 

Fakta om Singularity University

Singularity University er et miniuniversitet i hjertet af Silicon Valley. Underviserne på Singularity University hentes ind fra Stanford, Berkeley og andre universiteter i ind- og udland og fra virksomheder som Google, Facebook mfl. Underviserne er også investorer og kendte fremtidsforskere og debattører. Stedet er grundlagt i 2008 af bl.a. iværksætter og forfatter Ray Kurtzweil, som i dag arbejder for Google.

Den bærende ide er, at det er teknologi, som mere end noget andet forandrer verden og at teknologiens muligheder udvikler sig eksponentielt. Singularity University tilbyder korte efteruddannelser til ledere og længere ophold til unge talenter.

Læs mere på Singularity University's egen hjemmeside  og på Wikipedia

Innovation på kanterne

Hvorfor oplever vi eksponentielle organisationer netop nu? Fordi verden bliver informationsbaseret. Så snart noget informationsbaseres, så kan det skalere med eksponentiel fart. Det stiller helt nye krav til virksomheders måder at organisere sig på og det ser ud til, at det er de etablerede virksomheder, der bliver taberne i det spil, med mindre de gør noget radikalt.

Vi kender alle eksemplerne med Kodak, der blev slået af sit eget digitalkamera, fordi virksomheden overså teknologiens eksponentielle udvikling. Blockbuster, der fik hevet tæppet væk under sig af Netflixs algoritmer. Eller Nokia, der i en række tilfælde satsede på forældede, lineære teknologier og kom for sent med på smartphone bølgen. Babson’s Olin Graduate School of Business har estimeret at 40 % af verdens største virksomheder vil være væk inden for de næste 10 år af lignende årsager. Så hvad skal man gøre, hvis man i dag er en af giganterne, eller, som 95 % af de danske organisationer, er en mellemstor virksomhed?

Ifølge forfatterne til ’Eksponentielle organisationer’ skal man innovere på kanterne af sin organisation. Frem for at skabe en stor innovationsafdeling og annoncere i hele virksomheden, at man nu opfinder nye produkter, som alle medarbejdere skal være en del af, skal man bygge en trojansk hest. Det kan man gøre på flere måder. Enten kan man skabe sit eget undercover team, hvor man udvælger en gruppe rebeller, nogle fra sin egen organisation, helst flere uden for organisationen, giver dem en pose penge, et direkte link til CEO’en og et mandat til at disrupte deres egen virksomhed – og derefter lader dem være i fred og afventer hvad de kommer op med. Danske Bank forsøger sig bl.a. med denne fremgangsmåde. Det kræver mod, tålmodighed og en hel del ressourcer.

Sådan bygger I den trojanske hest

En anden metode, som vi begynder at se flere eksempler på, der er langt mindre ressourcekrævende i både tid, penge og kompetencer er, at virksomheder køber sig ind i etablerede acceleratorer og inkubatorer.

Thinkubator i København, der også nævnes i bogen ”Eksponentielle Organisationer”, er sådan et eksempel. Frem for at bruge mange ressourcer på at skabe egne innovationsafdelinger, så har de mellemstore danske virksomheder Saxo.com og Call me financieret et 10 ugers forløb for 10 startups. Forløbet faciliteres af innovationsvirksomheden DARE2, der har lang erfaring med at udvikle og samarbejde med startups. Virksomhederne tager ikke andele af de deltagende startups. Til gengæld tager de brainpower. Det vil sige, at iværksætterne, i en række faciliterede case competitions, arbejder med Saxo og Call mes problemstillinger og udvikler nye koncepter og produkter til dem. Samtidig står virksomhederne først i rækken til at investere i de mest lovende startups. Alt sammen sker uden for Saxo og Call mes egne organisationer, men med CEO’ens fulde involvering, og kræver ikke at resten af organisationen skal skifte fokus.

Disney har brugt samme fremgangsmåde og ladet den etablerede accelerator TechStars drive dens eget forløb. Den spanske telegigant Telefonica har skabt sit eget acceleratorprogram Wayra. Bayer i Tyskland kører en inkubator uden for sin egen organisation. Egmont herhjemme har på lignende vis investeret i Startupbootcamp med samme mål for øje.

Sætter man store innovationsprojekter i gang midt inde i organisationen, så kommer virksomhedens immunforsvar og slår det nye ihjel. Det er organisationens natur. Skal man være innovativ og disrupte sig selv – og det bliver stadigt vigtigere i denne accelererende verden – så skal man bygge en trojansk hest i sin virksomhed og innovere på kanterne.


Deltag i debatten

Fremtidsteknologi

Nyeste job fra Jobfinder

luk
close