23-07-2017 10:46:07

Dataeksperter har målt humøret på årets Roskilde Festival

Techtopia: IBM og CBS har i fællesskab analyseret de sociale medier under årets Roskilde Festival og afsløret et par hemmeligheder om danskerne.
5. jul. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>IBM's Henrik Hammer er for tredje år i streg med på det hold af dataeksperter fra IBM og CBS, der hvert år indsamler og analyserer store datasæt på Roskilde Festival i den gode sags tjeneste. Foto: IBM</em></p>

IBM's Henrik Hammer er for tredje år i streg med på det hold af dataeksperter fra IBM og CBS, der hvert år indsamler og analyserer store datasæt på Roskilde Festival i den gode sags tjeneste. Foto: IBM

Man forbinder normalt Roskilde Festival med fællessang, fuldskab og campingfester. Men lige uden for festivalpladsen er der stuvet 25 mand ind i et lokale, som hver især kigger koncentreret ind i deres computerskærme.

De anderledes festivalgæster har hvert år siden 2013 mødtes på denne måde. Det er CBS og IBM, der arbejder sammen om at analysere og samle big data om alt fra menneskestrømme på den hårdtprøvede Dyrskueplads til humøret på kryds og tværs af festivalgængernes nationaliteter.

På mange måder er det ikke bare en festival, der bliver målt på. I otte dage om året indtager Roskilde Festival med sine 130.000 gæster nemlig pladsen som Danmarks fjerde største by foran Aalborg med et helt særligt miljø for forskningen.

"Vi kalder det jo gerne Danmarks største sociologiske have, fordi der er så mange spændende observationer så det er jo en gave til forskningen at kunne være sådan et sted, få adgang til så mange data og have det over så mange år," siger ekstern lektor ved CBS Per Østergaard Larsen til Ingeniørforeningen IDAs teknologipodcast Techtopia.

At være, dele og føle

Per Østergaard Larsen er projektleder og medstifter af projektet Fra Rio til Roskilde, der gennem data vil gøre livet lidt nemmere for gæsterne, mere effektivt for festivalen og lidt grønnere for alle.
"Vi tror på, at vi kan bruge det, vi lærer til at hjælpe byer med at blive mere intelligente, få bedre overblik over strømme, trafik og hvordan man bedre kan servicere byen," siger han.

Per Østergaard Larsen og hans stab har flere delprojekter kørende, men én af de mere kuriøse er en kortlægning af "geografien for at være, dele og føle", som professor ved CBS Ravi Vatrapu formulerer det over for Techtopia.

Fra GPS-data ved vi præcis, hvor de er. Fra sociale medier ved vi, hvad, de synes, er interessant, vigtigt og relevant at dele på Facebook, Twitter og Instagram. Og så laver vi tekstanalyse på det for at finde ud af, hvordan de har det," forklarer Ravi Vatrapu.

IDA IT

Tag dit eget Big Data Lab med hjem

Tilmeld
Dato: 24 august 2017
Sted: København V

Danskerne er neurotiske, udlændinge eventyrlystne

Og hvordan er festivalhumøret så? Særligt i starten lå det højt, men som tømmermændene tager til og mudderet kryber længere op af benene på festivalgængerne stivner smilene også.

"Det går nedad. Følelserne på de sociale medier var meget mere positive før festivalen, og de er meget mere negative nu," fortæller Ravi Vatrapu mod Roskilde Festivals afslutning.

Han fortæller yderligere, at danske tweets er mere positive end de engelske, så måske er danskerne bare mere vant til mudderet og bedre forberedt på Roskilde Festivalens vanlige gang.

På den anden side har Ravi Vatrapu og hans folk også fremanalyseret karaktertræk ud fra de danske og engelske tweets, Instagram- og Facebookopdateringer og sammenlignet dem på tværs af nationaliteter. Her er han kommet frem til at danskerne er mere neurotiske og mindre hjælpsomme, mens udlændinge er mere åbne og eventyrlystne.

Tilgengæld er det den generelle tendens, at festivalgæsterne får rigelig motion. Imponerende 10 kilometer går de i gennemsnit på en dag, men det er en helt anden afdeling, der måler på det.

Skræmmende præcision

Et andet slaraffenland for dataspecialister på Roskilde Festival er publikumstrømmene, der kan være enorme, når for eksempel de populære koncerter skal til og i gang, det begynder at øsregne eller festivalmaverne begynder at knurre.

Og det har stor relevans for Roskilde Festival at spå om fremtiden. Hvorfor skulle Meyer lave 700 flæskestegssandwich, hvis big data kan fortælle, at der kun bliver solgt 500, og hvordan kan Festivalen grave sig ud af flaskehalse, når gæsterne buldrer fra sted til sted?

Holdet har inddelt Dyrskuepladsen i store geografiske firkanter og gennem deep learning oplært en computer til at forudsige antallet af gæster i de enkelte på et bestemt tidspunkt. Den første firkant tog 10 timer at oplære, men med et imponerende resultat til følge. Den forudsagde 6383 mod den faktiske på 6338.

"Det var første gang, vi kørte modellen, så der kan man justere på parametre og komme tættere på, så jeg synes nærmest, det er en smule skræmmende, at computere i dag kan trænes til at kigge på mønstre i geospecifikke data og med så stor præcision forudsige folkestrømme," siger Henrik Hammer til Techtopia.

Henrik Hammer er analytics arkitekt hos IBM og optaget af, hvordan man kan bruge samspillet mellem deep learning og big data i samspil i den gode sags tjeneste

"Ved at se, hvad der vil ske I fremtiden, hvordan vi kan forbedre sikkerhed og folks serviceoplevelser. Der er utrolig mange muligheder, så jeg synes både, det er et wake upcall for mig med denne præcision, men det åbner også op for nogle perspektiver," siger han.

Techtopia #7: Big data og kunstig intelligens fortæller usynlige historier fra Roskilde Festival
Techtopia #7: Big data og kunstig intelligens fortæller usynlige historier fra Roskilde Festival

Podcast: CBS og IBM analyserer usynlige dataspor ved hjælp af big data og kunstig intelligens på Roskilde Festival. Formålet er at finde ud af, hvordan kunstig intelligens kan forudsige menneskemængders be ...

Læs mere
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne

Podcast: I fremtiden er det slut med at købe biler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen lader vi teknologien om. SIRI-kommissionen har kortlagt fremtidens digitale transport. Vært: He ...

Læs mere
Techtopia #4: Maskinlæring og kunstigt kød skal gøre os til vegetarer
Techtopia #4: Maskinlæring og kunstigt kød skal gøre os til vegetarer

Podcast: Oksekød udgør en væsentlig miljømæssig belastning af kloden. Hvordan løser vi problemet med ny teknologi - skal det være kunstigt kød, eller skal vi være vegetarer? Vært: Henrik Føhns.

Læs mere
Roskilde makers bygger sig ud af nettogenerationen
Roskilde makers bygger sig ud af nettogenerationen

Roskilde Festival: Vi skal tilbage til troen på, at vi kan lave og reparere ting selv, mener foreningen Maker. De har lavet en legeplads for nysgerrige sjæle på Roskilde Festival, hvor gæsterne kan lave højtalere, p ...

Læs mere
DTU-studerende hjælper Roskilde Festival med at sænke dieselforbruget
DTU-studerende hjælper Roskilde Festival med at sænke dieselforbruget

Roskilde Festival: Spidsbelastningsperioder tvinger hvert år Roskilde Festival til at supplere med dyre dieselgeneratorer. Det har fire DTU studerende sat sig for at afhjælpe med et smartere strømforbrug.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close