18-06-2018 22:39:50

Den selvkørende bus Olli testes på DTU Lyngby Campus

Danmarks første selvkørende bus kører lige nu på en lukket testbane på DTU. Ambitionen er at udvikle et pilotprojekt for førerløs transport på DTU Lyngby Campus.
29. maj. 2017 Af DTU

Danmarks første selvkørende bus kører nu på DTU Lyngby Campus. Bussen, der er blevet døbt Olli, er delvist 3D-printet. Bussen er skabt via åbne innovationsprocesser, hvor studerende fra hele verden har leveret input til - og skabt - det ikoniske design. Olli opereres af den danske virksomhed Autonomous Mobility, der er en del af bilimportøren Semler Group, og er leveret af den amerikanske virksomhed Local Motors. Bussen bliver produceret på en mikrofabrik i Berlin.

De kommende måneder skal bussen testes på DTU, og det er ambitionen, at den skal indgå som en naturlig del af campusoplevelsen og samtidig give studerende og forskere adgang til den nyeste teknologi og data inden for selvkørende mobilitet.

Med Olli som en del af DTU’s Smart Campus Living Lab vil DTU’s studerende og forskere potentielt få adgang til at afprøve og studere teknologier i forbindelse med fremtidens dynamiske transportsystemer, samspillet mellem autonome systemer og deres omgivelser og brugen af avancerede sensorsystemer. Jeg er meget glad for, at Autonomous Mobility har valgt at samarbejde med DTU,” siger Rasmus Larsen, prorektor på DTU.

Fremtidig ekspansion

Olli bliver lige nu testet på et lukket område, men når loven om forsøg med selvkørende køretøjer træder i kraft hen over sommeren, vil DTU og Autonomous Mobility arbejde på, at Olli indgår som en transportløsning på campus for studerende, ansatte og besøgende.

Både DTU Management Engineering og DTU Space har ambitioner om, at Olli skal hjælpe til med forskningen omkring busruteoptimering, transport on-demand, maskinlæring og billedgenkendelseteknologi.

På digitale skinner

Den første gang Olli bevæger sig på en ny strækning, bruger den sine tre Lidars (Light Radar eller Light Detection and Ranging), der måler afstanden til omgivelserne og sørger for, at den navigerer sikkert. På baggrund af den første skanning laver Olli et 3D-kort, som den følger i fremtiden. Man kan sammenligne Ollis spor med en slags virtuelle skinner.

Bussen har plads til otte personer og kører på el. Den kan køre op til 40 km/t, men vil i de første test køre mellem 10 og 20 km/t.

Ifølge Peter Sorgenfrei, adm. direktør i Autonomous Mobility, skal busser som Olli i fremtiden køre i nærområder som en neighbourhood-’friendly shuttle’, f.eks. i områder som DTU Campus og ved hospitaler, og desuden fungere som løsning for kommuner og store virksomheder, der transporterer borgere og medarbejdere hver dag:

”Olli komplementerer kollektiv transport og kan være et supplement til bilen,” siger Peter Sorgenfrei og fortsætter:

”Over tid forestiller vi os, at Olli og andre køretøjer som Olli løser flere transportopgaver for offentlige og private – og dermed kommer til at fungere som delte, selvkørende og bæredygtige hjælpere i en travl hverdag. Vi vil reducere trængslen, forureningen og antallet af tilskadekomne ved at introducere bæredygtig teknologi, der kun fokuserer på at transportere folk sikkert fra A til B.”

Artiklen er oprindeligt publiceret på DTU. 

USA satser på selvkørende biler
USA satser på selvkørende biler

USA har store planer for selvkørende biler, og regeringen foreslår at investere godt 27 milliarder kroner til udviklingen af selvkørende biler over de næste 10 år.

Læs mere
Bliver selvkørende biler kedelige?
Bliver selvkørende biler kedelige?

Transport: Vi nærmer os med hastige skridt biler, der enten er delvist eller fuldstændig selvkørende. Det er en spændende udvikling, men det skaber også nogle interessante spørgsmål. Og måske bliver det hele ...

Læs mere
Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler
Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler

Selvkørende biler: Nvidia vil som opfindere af GPU’en for de fleste være synonym med grafikkort. Men firmaet har mange strenge at spille på, og med supercomputeren Drive PX2 satser de på at blive en stor spiller på ...

Læs mere
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler

Transport: Udviklingen for selvkørende biler er nu så meget i overhalingsbanen, at det er umuligt for Danmark at blive en spiller. Men vi kan stadig spille en rolle i udviklingen af alt omkring bilen, mener ...

Læs mere
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem

Transport: Google er løbet med det meste af opmærksomheden, men der findes mange andre virksomheder og nye alliancer, der desperat prøver at komme ind på markedet for selvkørende biler. Vi har forsøgt at ska ...

Læs mere

Deltag i debatten

Trafik og infrastruktur

Nyeste Trafik og Infrastruktur-jobs

luk
close