18-10-2018 22:30:07

Den ubekymrede atlet er en myte i præstationssamfundet

Erhvervslivet er begyndt at kigge mod sportens verden for at lære af den mentalt stærke atlet. Det er en myte siger ekspert, der peger på en helt anden tilgang til mental styrke.
13. jun. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>I erhvervslivet er man i stigende grad begyndt at kigge mod sportens verden og myten om den bekymringsfri atlet.</em></p>

I erhvervslivet er man i stigende grad begyndt at kigge mod sportens verden og myten om den bekymringsfri atlet.

Det var en mindre åbenbaring for Jakob Hansen under OL 2012, da han pludselig sad over for en atlet fyldt af bekymringer før hendes store øjeblik i London. Nervøsiteten havde taget over, og den stålsathed, som mange ellers forbinder med topatleter, var ude af syne. 

Automatreaktionen fra de fleste trænere er: "Du skal ikke være nervøs, bare gå ud og nyd det". Men sådan virker den menneskelige psykologi ikke. Det mener Jakob Hansen, som er sportspsykologisk konsulent i Team Danmark, og har givet et alternativt take på, hvordan ikke bare atleter, men også erhvervsfolk og kunstnere kan præstere under det pres, som vi alle mærker, når vi gerne vil opnå noget. 

Det pres er ikke blevet mindre i det frembrusende præstationssamfund eller konkurrencestaten, som spytter pisaundersøgelser og læstetests ud fra vi er helt små, og som konstant evaluerer os i populære tv-programmer som X-Factor. 

"Vi skal alle sammen præstere i det samfund, vi har fået skruet sammen i dag. Der er rigtig mange, der tror, at hvis man skal kunne præstere, så skal man være stærk, og det involverer at være meget selvsikker og hverken føle bekymring eller nervøsitet," siger Jakob Hansen. 

Myten om den bekymringsfri topatlet 

Men den atlet findes slet ikke, lyder påstanden fra Jakob Hansen. Han bakkes op af nyere forskning og mange års erfaring med idrætspsykologi på topplan. 

Alligevel har man i sportspsykologien i mange år arbejdet ud fra en tanke, om at man skal ind i en zone for at præstere. Man skal finde ind til de positive tanker og følelser. Altså forestilling om den mentalt stærke atlet som det bekymringsfri menneske.  

Sammen med Kristoffer Henriksen, der er forsker ved Institut for Idræt og Biomekanik ved Syddansk Universitet, har Jakob Hansen skrevet bogen Præster under pres. Med den har de to forfattere en ambition om at skabe en mere tidssvarende udgave af, hvordan vi kan arbejde med vores mentale styrke. 

Ifølge Jakob Hansen er det ambitiøse menneske som en mønt med to sider altid plaget af både driften mod målet, men også frygten for at fejle. 

"Det nye er at give plads til det. Det er en helt grundlæggende accept af, at hvis jeg går ind i noget, som er vigtigt for mig, så medfølger det også bekymring, stress eller angst. Og det hjælper ikke noget, at jeg kæmper mod det, fordi så bliver jeg bare opslugt af den kamp," siger han. 

3 gang R: Vejen til fuldt fokus 

Og hvordan gør man så det? 

I Præster under pres præsenterer Jakob Hansen og Kristoffer Henriksen en række mindfulness- og visualiseringsøvelser. Og så er der 3R-modellen: Registrer, release og refokuser, der er en af værktøjerne til at acceptere og arbejde med de modstridende følelser, der dukker op under pres. 

Det er ifølge Jakob Hansen et modsvar til klassisk kognitiv psykologi, der arbejder med at vende tankerne 180 grader og finde beviser for, at man har gjort det godt. 

"Problemet er, at vores bevidsthed altid vil finde nogle små huller, når vi kommer under pres. Den er indrettet som sådan en frygtscanner. Det er det, der sikrer vores overlevelse. Vi tænker 'jo, jeg har præsteret godt, men hvad nu hvis jeg har toppet for tidligt eller de andre har forberedt sig endnu bedre." 

Der er allerede mange Team Danmark-atleter, der benytter sig af metoden, heriblandt OL-sejleren Anne-Marie Rindom, roeren Fie Udby Erichsen og den tidligere bordtennisstjerne Michael Maze. 


Deltag i debatten

luk
close