23-06-2018 23:23:24

Fra højteknologi til marked #1

Hvad sker der, hvis 111 talentfulde ingeniørstuderende får 21 højteknologiske patenter stillet til rådighed? Dette spørgsmål prøver vi i disse dage at besvare i DTU’s væksthus for studerende – DTU Skylab.
13. feb. 2015 Af Jakob Axel Bejbro Andersen
Følg med i det der måske bliver Danmarks næste store teknologieventyr.
Følg med i det der måske bliver Danmarks næste store teknologieventyr.

De mange studerende er alle del af kurset Innovation og Produktudvikling, hvor deres opgave for det kommende semester umiddelbart lyder ganske simpel: ”Tag en avanceret DTU teknologi og gør alt I kan for at skabe en ny succesfuld virksomhed!”

Som iværksætterspirerne på kurset allerede har indset, er denne opgave slet ikke så simpel. Hvad gør man fx, hvis man er et team bestående af to studerende fra Design og Innovation, en fra Maskiningeniøruddannelsen og to fra DTU Compute, som pludselig står med et patent vedrørende en køleteknologi, der udnytter vands dugpunkt på en måde, der minder om menneskers perspiration?

For at identificere forretningsmuligheder skal man først forstå, hvad det egentligt er teknologien kan. For at skabe denne dybe teknologisk forståelse har alle teams direkte kontakt til teknologiens opfinder, der som regel er en forsker på DTU.

Jakob Axel Bejbro Andersen



Jakob er Ph.d. studerende og serieiværksætter med virksomheder inden for cleantech- og markedsføringsbranchen. Hans forskning handler om, hvordan højteknologi udvikles i en iværksættervirksomhed og hvilken rolle disse små virksomheder spiller ift. at bringe ny teknologi til markedet. Det er bl.a. denne forskning, der danner grundlaget for Innovation og Produktudvikling.Læs også Jakobs artikler fra 'Højteknologi til Marked' her

Er der et marked og hvordan når vi det?

Når teamet, i samarbejde med forskeren, har fundet ud af, hvad teknologien kan, begynder en række nye spørgsmål som regel at melde sig: 

Hvordan kan denne teknologi skabe værdi for grupper af brugere? Hvor mange er der af disse brugere? Kan vi tjene penge på det? Kan det overhovedet lade sig gøre at udvikle den løsning brugeren interesserer sig for? Hvordan skal vi udvikle teknologien? Hvordan kan vi som team bedst udnytte vores forskellige spidskompetencer?

Meget længere er de studerende ikke kommet på nuværende tidspunkt. Hvis man skal tro på erfaringerne fra tidligere års udgaver af kurset, kommer de studerende i den kommende tid til at skabe markante fremskridt og resultater – både teknisk og kommercielt. Inden kurset er ovre, vil alle grupperne have bygget spændende prototyper, der viser centrale tekniske principper eller som kan hjælpe med at overtale den første kunde eller partner. Det er ikke usandsynligt, at der inden kursets afslutning allerede er lavet aftaler med nogen af disse parter. Måske der endda er stiftet en virksomhed eller to?

En ting er sikkert: Ganske som det har været tilfældet i tidligere år, vil den kommende tid være fyldt med spændende tekniske og kommercielle udfordringer, innovative løsninger og en solid portion udviklingsarbejde. Og alt tyder på, at dette års kursus vil være større, bedre og opnå endnu bedre resultater end forrige års udgaver.

Som ingeniør, forsker og iværksætter glæder jeg mig utroligt meget til, at følge projekterne i de indledende kapitler af det der måske bliver Danmarks næste store teknologieventyr.

Vær med!

Som en ny ting, har de studerende fået adgang til et nyt projektværktøj (The Development Log), som de bl.a. kan bruge til at dele udfordringer med sine omgivelser og ”crowd source” løsninger. Alle kan være med, inklusive IDA Universes læsere. Du kan besøge siden ved at følge linket nedenfor. Måske du har løsningen på nogen af de studerendes problemer?

Link til development loggens crowd-sourcing side: http://developmentlog.rubix.dk/skylab

Den 26. Maj kulminerer kurset med en stor, åben event i DTUs Skylab –her kan du også deltage. Opdatering følger i senere artikler.

Om kurset Innovation og Produktudvikling:

Målet med dette DTU kursus, som leveres af DTU Mekanik er at sætte større fokus på iværksætteri, der tager udgangspunkt i tung ingeniørfaglighed og produktudviklingskompetencer. Dette er årsagen til, at fokus er på avancerede teknologier. Kurset leveres af artiklens forfatter og kollegaen Lektor Thomas Howard og deltagerne er fra alle studieretninger på DTU. Det er denne tværfaglighed, der gør det muligt at skabe markante resultater og imponerende prototyper. I de seneste tre år, har kurset skabt 9 finaledeltagere og to kategorivindere i den kendte Venture Cup konkurrence for universitetsbaserede iværksættervirksomheder.


Deltag i debatten

luk
close