18-10-2018 07:16:36

Kan crowdsourcing og produktudvikling gå hånd i hånd

Crowdsourcing er en sammensætning af ’crowd’ og ’outsourcing’ og handler om, at uddelegere arbejde til en crowd af mennesker, typisk online.
2. feb. 2015 Af Julie Feit Almberg - IDA Design
Kan crowdsourcing og produktudvikling gå hånd i hånd

Lær at måle UX

Måling af brugeroplevelsen er et centralt værktøj i udvikling af brugervenlige produkter.

Lær at designe målinger tilpasset dine brugere på kurset Måling af UX

Et simpelt eksempel herpå er Wikipedia, som ikke har personer ansat til at opdatere og tilføje, men som lader dette arbejde udføres af ’crowden’. Hermed er der blevet skabt en kæmpe online encyklopædi, som er selvforsynende på grund af den store mængde af mennesker, der har adgang til at tilføje og ændre.

Wikipedia er et fint praksiseksempel på, at crowdsourcing kan lade sig gøre, men jeg tænker om det vil være lige så succesfuldt i forbindelse med produktudvikling.

LEGO har allerede udforsket idéen via deres platform CUUSOO. Se video for konceptet CUUSOO. Her lader LEGO i princippet deres kunder være en del af produktudviklingen ved at opfordre til deling af LEGO idéer og projekter. Hvis man læser følgende udtalelse fra Paal Smith-Meyers, Senior Creative Director for LEGO, kan man forstå potentialet ved crowdsourcing i relation til produktudvikling: ”90% af vores kunder ønsker blot at købe vores produkter, mens 10% gerne vil bygge deres egne ting online.

1% har evnerne til at lave noget, der er så godt, at andre vil betale for det. Måske er 1% højt sat, så lad os sige 0,1 eller endda 0,01%, men med en kundebase på 3,2 mio. er det stadig mere end 3000 mennesker.

For øjeblikket har vi 150 designere ansat hos LEGO.”

Altså en god portion reelle co-creators. Men som udtalelsen også indikere, vil der ved crowdsourcing være en stor mængde, som ikke kan bruges og skal skæres fra. Og det er måske netop i relation til dette, at min tvivl bliver vakt til live. For er det ressourcerne værd? Vil den ene nål, der bliver fundet i høstakken opveje det arbejde, der ligger forud? Hvor længe skal man vente for, at denne ene banebrydende idé ser lyset?

Det er svært at svare på, og vil man eksperimentere med crowdsourcing er man nok også nødt til at definere formålet og det ønskede outcome for derefter at holde det op mod ressourcerne. Jeg tror, det er vigtigt, at man gør sig mange overvejelser i forhold til, hvordan det skal fungere i praksis. Skal alle idéer eksempelvis vurderes af eksperter eller skal man ligesom LEGO sætte nogle restriktioner for, hvilke idéer, der kommer videre til review?

Under alle omstændighed, er jeg ikke i tvivl om, at der via crowdsourcing kan komme nogle virkelig interessante inputs, hvad enten de fungerer i sig selv eller giver inspiration til videreudvikling.


Deltag i debatten

luk
close