19-07-2018 17:11:58

Join Driving Design and kick off the new design year in style on January 18, 2018. This year we'll dive into new technology and explore how it might help us design better. We'll sprint through everything from AI to Neuroscience and more - Sign up today!

Designere skal bygge bro til andre fag

Driving Design: Designerrollen er under forandring, mener designeren Rachel Wingfield. Hun ser blandt andet sig selv som en systemintegrator, der får en række forskellige discipliner til at mødes.
16. jan. 2017 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Designere bør forblive meget “hands on” i forhold til deres arbejde, mener britiske Rachel Wingfield
Designere bør forblive meget “hands on” i forhold til deres arbejde, mener britiske Rachel Wingfield

Design er i den store danske retskrivningsordbog defineret som læren om det at formgive brugsgenstande. Tøj, møbler eller biler for eksempel. Men hvad er en designer, og hvor bevæger rollen sig hen?

“Det er en meget bred definition. Jeg ser det som noget meget handlings-orienteret. Det er skabelsen af processer, metoder og værktøjer. Politikere er designere. Iværksættere er designere”.

Sådan forsøger den britiske designer og forsker Rachel Wingfield fra det London-baserede studie, Loop.pH at definere, hvordan hun ser på design anno 2017. 26. januar gæster Rachel Wingfield København og konferencen Driving Design for at tale om sine projekter hos Loop.pH, designrollen - og for blandt andet at give sit bud på, hvor den ifølge hende er under forandring.

Loop.pH arbejder med at skabe visionære eksperimenter, der “tillader folk at drømme og gentænke”, og studiet har især fokus på byrum. Derudover fortæller, Rachel Wingfield, at meget af studiets arbejde går på at lede efter løsninger til mere bæredygtige byer.

“Hvert år arbejder vi med forskellige ideer, der udspringer fra knaphed på ressourcer eller vi arbejder med forskellige udfordringer. Nogle af de ting, vi ser på er løsninger på mangel på vand. Hvis vand bliver en mangelfuld ressource, hvilke løsninger kan vi så bruge i byerne,” forklarer hun og fortæller, at Loop.pH som eksempel har skabt en “urban spa”, der bruger Londons tåge.

Også mangel på mad har været et fokuspunkt for Rachel Wingfield og Co, som blandt andet har været en del af projektet MetaboliCity, hvor højteknologiske NASA-teknologier til at producere fødevarer blev integreret ind i en række urbane haver.

I begge projekter har Loop.pH arbejdet tæt sammen med en række andre faggrupper. Og Rachel Wingfield ser blandt andet designerrollen ændre sig i forhold til samarbejde. Hun ser sig selv om en brobygger til andre discipliner - om det så er ingeniører, videnskabsfolk eller håndværkere. Hun bruger selv betegnelsen “System Integrator”, og pointen er, at designeren kan operere på flere niveauer.

“Jeg mener, at rollen i høj grad handler om at bygge bro mellem forskellige discipliner, forskellige miljøer og at være i stand til at facilitere kreative diskussioner. Det er en rolle, som jeg ser mig selv i - at bygge bro mellem arkitektur, forskning, de mere kreative discipliner og kunst,” siger hun.

I forbindelse med sit arbejde for at skabe urbane rum, har hun blandt andet arbejdet tæt sammen med forskere og forskningsinstitutioner. Og hun beskriver sig selv som interesseret i, hvordan designere kan intervenere og bygge bro mellem teori og praksis.

“At have et fælles sprog med folk fra andre fag har for mig været en af de vigtigste egenskaber i løbet af det sidste årti,” siger hun og supplerer.

“Jeg er i stand til at stå for workshops for matematikere, molekylærbiologer, folk med meget forskellige baggrunde, og som beskæftiger sig med emner, som jeg ved meget lidt om. Men at have værktøjerne og teknikkerne til at bringe de her folk sammen, så de faktisk kan have en konstruktiv samtale, er i stigende grad en vigtig rolle for en designer”.

A physical girl in a physical world

Også ingeniører har Rachel Wingfield ofte arbejdet sammen med. Og på spørgsmålet om hvorvidt der er noget, klassiske ingeniører kan lære fra designere, er der især én ting, hun peger på. Ingeniører kan blive meget fokuserede på modeller og simuleringer, og det er ærgerligt, hvis de glemmer “hands on-faktoren”. Det kropslige. Det fysiske. Materialet. Hun nævner som eksempel et projekt og en efterfølgende diskussion med ingeniører om, hvor meget forstærkning, der skulle være tænkt ind på en model.

“Hmm. Jeg har altså en fornemmelse af, at det ikke er nødvendigt. Jeg har arbejdet med dette materiale i mere end 10 år, jeg mener virkelig ikke, at det er nødvendigt at forstærke den. Men de var meget insisterende; ‘Det er hvad vores modeller siger’. Og det viste sig, at jeg havde ret, og at der var en fejl i udregningen,” siger hun.

Rachel Wingfield mener, at det er vigtigt at forblive kreativ og have modet til at følge sin intuition og fornemmelse for, hvad der er rigtigt. Ligesom det er vigtigt, at både designere og ingeniører forbliver involverede i de benyttede materialer.

“Selv om vores verden bliver mere og mere virtuel, og vi arbejder mere virtuelt, så kan vi ikke komme uden om, at vi er fysiske væsner, som lever i en fysisk verden, og materialer opfører sig på en særlig måde,” siger hun.

“Så jeg mener, at designere skal forblive meget “hands on” i forhold til deres arbejde. Og måske bør ingeniører også lære ikke blot at arbejde i disse 2D-forestillinger”.

Demokratisering af design

Rachel Wingfield ser derfor også meget positivt på hele makerbevægelsen, som hun kalder fantastisk. Og hun glæder sig over, at bevægelsen vokser.

“Det er helt afgørende, at folk kan lære at fabrikere og engagerer sig i makerkulturen og laver deres egne møbler, digitale produkter, hele vejen til biotech eller ingeneniør-arbejde. Jeg synes, det er et fascinerende område - og meget vigtigt,” siger hun og fortsætter.

“Det demokratiserer design. Det åbner design og praksis inden for design til en meget bredere gruppe af mennesker. Det er ikke bare en eksklusiv disciplin, som en håndfuld personer kan benytte”.

Hun hæfter sig især ved, hvordan makers udfordrer de traditionelle designer- og producent-modeller, fordi folk nu er i stand til at designe og fabrikere deres egne produkter. Hun hæfter sig også ved, hvordan det kan få stor betydning for bæredygtighed og cirkulært design.

“Når folk ved, hvordan en ting er lavet, bliver de også i stand til selv at reparere den. De værdsætter den mere, hvis de har været involveret, og det skaber en helt ny forståelse for materialet”.

Læs mere om Loop.pH

Rachel Wingfield holder oplæg på konferencen Driving Design 26. januar. Der er stadig ledige pladser.

Driving Design
Driving Design

Join Driving Design and kick off the new design year in style on January 18, 2018. This year we'll dive into new technology and explore how it might help us design better. We'll sprint through ev ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close