23-09-2018 12:45:54

Risikerer disruptive virksomheder at blive ædt af egen succes?

De er hurtige, de er innovative, og de vokser i berømmelse og berygtelse. Vi taler om de disruptive virksomheder, der tilbyder alt fra taxikørsel til streaming over lokalisering af Osama Bin Laden. Spørgsmålet er, om de kan overleve deres egen overrumplende fart?
11. jan. 2016 Af Maria Behrendt - Ingeniøren

De vender op og ned på hele den etablerede industri. De disruptive virksomheder, der før var få, men i dag vokser sig flere, større og mere berømte. Du kender helt sikkert nogle af de mest berømte og berygtede: Uber, Tesla, Netflix, SpaceX og Airbnb. Bare for at nævne et par eksempler.  

Men hvad er det, der gør dem disruptive? Det ligger i ordet. De er forstyrrende. De bryder med de traditionelle måder at drive forretning og tænke organisationer på. De er innovative.

Da den amerikanske tv-station CNBC tidligere på året udnævnte de 50 mest disruptive virksomheder (naturligvis fra et amerikansk perspektiv) var der nogle ret interessante eksempler i mellem.

Tag for eksempel Palantir Tech. Et softwarefirma, der er specialiseret i dataanalyse og har klienter som NSA, CIA og FBI. Da 24 elitesoldater fra Navy Seals 2. maj 2011 trængte ind i et hus i den pakistanske by Abbottabad og uskadeliggjorde Osama bin Laden, var det Palantir Tech, der havde hjulpet den amerikanske regering med at lokalisere ham.

Eller hvad med Narrative Science - en virksomhed, der ved hjælp af kunstig intelligens trækker data ud fra en virksomhed og omsætter det til tekst, der rent faktisk kan læses. Som var det en person, der havde skrevet det.

Når de disruptive virksomheder bryder ind i den måde, tingene hidtil er blevet gjort på, modsætter den etablerede industri sig ofte. Naturligt, fordi de frygter for egen overlevelse.

Tag for eksempel sidstnævnte eksempel Narrative Science. Virksomheden er langtfra den eneste, der slår sig an på tekst, som er autogenereret ud fra data. I oktober frigav virksomheden Automated Insights platformen Wordsmith for offentligheden, der kan autogenerere data-tunge artikler om specifikke emner som kvartalsbudgetter og sportsstatistik.

I mediebranchen er der de, der hilser teknologien velkommen. Nyhedsbureauet AP har for eksempel allerede investeret i en ‘journalist-robot’, der generer flere tusinde artikler i kvartalet. 14 gange mere end en menneskelig journalist.

Men andre er bange. Og det er langt fra kun i journalistikkens verden. Den dansk-portugisiske virksomhed Fresh.land forsøger i øjeblikket at etablere sig som en online markedsplads for frugt og grønt. De har allerede skabt samarbejde med flere portugisiske landmænd, men de har også mødt modstand - og sågar chikane og sabotage - fra andre i fødevareindustrien. Hør podcast med deres historie her.

Der er uden tvivl mange af de gamle kæmper, der bliver udfordret og i værste fald kørt over ende af de nye disruptive virksomheder og teknologier. Særligt inden it- og softwarebranchen, hvor disruption snarere er reglen end undtagelsen inden for startups. Microsoft, Nokia og danske B&O kæmper for at omstille sig og før så hæderkronede virksomheder som Kodak og Blockbuster - ja, de er allerede gået konkurs, fordi de ikke kunne nå at følge med over i teknologiens nye tidsalder.  

De disruptive virksomheder repræsenterer også en række andre problemer. For eksempel i forhold til arbejdsvilkår, som særligt har været aktuelt med kørselstjenesten Uber, der har fået taxichauffører og fagforeninger på barrikaderne verden over. For hvordan sikrer man Uber-chaufførernes rettigheder? Og værre endnu: Hvad hvis Uber udkonkurrerer den etablerede taxibranche og gør alle chaufførerne arbejdsløse?

Og så er der hastigheden, hvormed alting sker. En undersøgelse fra Dansk Industri viser, at hver fjerde danske virksomhed har oplevet disruption, at en del af deres marked er blevet fortrængt af ny teknologi. Alligevel formår de færreste at reagere på. Det går simpelthen for stærkt til, at de kan nå at vidne deres tabte markedsandele tilbage.

Også hos de disruptive virksomheder selv kan farten virke overrumplende. En ting er, at der går hyrperinflation i væksten hos virksomheder som Snapchat, Uber og Airbnb. En vækst der ikke er grundlagt på indtægt, men er gjort op af KPI’er.

Noget andet er, hvorvidt virksomhederne risikerer at blive ædt af deres egen succes. For hvordan skal medarbejderne kunne blive ved at følge med? Når de nogensinde at tænke noget til ende? Og er det altid en god ide at sælge produkter, der reelt ikke er færdige, men måske bare en tegning, en ide, en skitse?

 


Deltag i debatten

luk
close