Sådan bruger du LinkedIn til at søge job

Din LinkedIn-profil er dit brand - og et vigtigt redskab til opbygning af netværk, til at skabe synlighed over for potentielle kunder eller samarbejdspartnere og ikke mindst til jobsøgning.

Når du søger job, skal din LinkedIn-profil være opdateret og skarp. Men det kan også betale sig at bruge din LinkedIn-profil aktivt, når du er i et job, du er glad for.

Ved at være synlig på den rigtige måde, gør du dig interessant for headhuntere, og du udbygger dit netværk, som du kan trække på – både nu og i fremtiden.

Her kan du læse mere om, hvordan du skal opbygge din LinkedIn-profil og bruge den aktivt.

Din LinkedIn-profil skal være målrettet

Inden du går i gang med at udarbejde din profil på LinkedIn, skal du overveje følgende:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Hvilke virksomheder eller personer ønsker du at blive fundet af?
  • Hvem ønsker du at netværke med?
  • Hvilke jobtyper vil du gerne have tilbudt?
  • Hvordan kan du via din profil synliggøre, at du kan skabe værdi i et sådant job?

Din målgruppeanalyse skal danne grundlaget for, hvad du vælger at fortælle om dig selv, dine tidligere job og uddannelser. Informationerne, du publicerer, skal alle være relevante for målgruppen og føre til en øget interesse for dig.

Husk at dine nøglekompetencer i dit CV og dine skills på LinkedIn skal være identiske.

Søg inspiration i, hvordan andre fremhæver deres styrker på LinkedIn

Søg efter LinkedIn-profiler fra folk, som sidder i et job, der minder om dit eller som har et job, du gerne vil have eller netværke med.

Se, hvordan de bruger deres profiler og brug dem som inspiration til, hvordan du selv kan lave en god profil.

Analysér så dine egne styrker og svagheder i forhold til deres kompetencer og find frem til, hvad du skal fremhæve for at være konkurrencedygtig og attraktiv i forhold til dem.

Opret din LinkedIn-profil på det relevante sprog

Du kan ikke vide, om headhuntere, virksomheder og andre søger efter kandidater på dansk eller engelsk. Men du skal vedligeholde din LinkedIn-profil, så derfor skal du være realistisk med din tid og ikke have flere profiler på forskellige sprog, som du skal opdatere.

Hvis du vælger at oprette din profil med to sprog, gør du det på din LinkedIn profilside, hvor du klikker på ”add profile in another language” og vælger at lave din profil på et ekstra sprog.

Men brug i første omgang energien på din LinkedIn-profil på det sprog, som du vurderer, er det vigtigste i dit arbejdsliv.

Fang læseren med en præcis overskrift

Formålet med din overskrift/headline er at vække læserens interesse og give et billede af, hvem du er, og hvad du kan.

Overskriften skal kunne læses uafhængigt af din øvrige profil.

Din headline skal bestå af de ord, som du vurderer, en rekrutteringsansvarlig, en netværksinteresseret og andre vil skrive som søgeord for at finde interessante kandidater med interessant viden.

Brug få ord til at beskrive dig så præcist som muligt. Erstat fx ’projektleder’ med ’Lean projektledelse, HD’.

Hjælp læseren med et beskrivende resumé

Dit resumé/summary/about på LinkedIn kan sidestilles med en skriftlig elevatortale, hvor du trækker det vigtigste frem først. 

Målgruppen skal tydeligt kunne se, hvilken værdi du skaber.

Resumeet sikrer, at læseren har fået de væsentlige pointer med, selvom han springer resten af din profil over. Det kan være en god ide at skrive dine nøglekompetencer i punktform, så man hurtigt kan se, hvad du kan.

Resumé/summary/about skal give læseren svar på:

  • hvem du er
  • hvad du kan bidrage og hjælpe med
  • hvad du vil
  • hvad du brænder for

Fremhæv relevant erhvervserfaring

Nu skal du notere dine titler og ansættelsessteder.

Skriv også en kort beskrivelse af dine ansvarsområder i hvert job samt en oversigt over dine arbejdsopgaver.

Arbejdsopgaverne skal prioriteres efter, hvad der er vigtigt for en potentiel arbejdsgiver at vide. Du skal altså hverken give et spejlbillede eller et misvisende billede af dit jobindhold men en prioriteret beskrivelse i forhold til det job, du fremadrettet søger.

Hver jobbeskrivelse bør også omfatte dine erfaringer. Er du leder, kan du fremhæve de resultater, du har opnået i det enkelte job. Fremhæv dine kompetencer frem for, hvem du er. Hvorfor gør dine kompetencer en forskel for andre? Hvorfor bliver du en gevinst?

Brug et professionelt, vellignende foto

De fleste er klar over, at de ikke skal bruge feriebilledet fra stranden på deres LinkedIn-profil, men derudover er der et par ting, der er værd at holde for øje.

Dit portrætfoto skal først og fremmest være vellignende og i en høj opløsning, og så skader det ikke, at du ser imødekommende ud, selvom du heller ikke behøver at finde det store tandpastasmil frem.

Mange anbefaler desuden at bruge et farvefoto, da LinkedIns farver er blågrå, hvormed et sort-hvidt billede kan blive lidt blegt at se på.

Hold liv i din LinkedIn-profil

Sørg for, at din LinkedIn-profil er opdateret med dine nyeste kompetencer, og vær aktiv og bidrag på LinkedIn.

Du kan være aktiv i grupper og følge relevante personer, sider og organisationer, eller ved at dele og kommentere på opslag fra dit LinkedIn-netværk.

Du kan også skrive artikler indenfor din industri og din branche eller dele dine tanker og erfaringer.

Hvis du er synlig og aktiv på LinkedIn, er sandsynligheden for, at andre får øje på dig, meget større.

Udvid dit netværk gennem relevante grupper

Der er tre gode grunde til, at du skal melde dig ind i relevante LinkedIn-grupper:

  • Du udvider din synlighed hos gruppens deltagere og gør det muligt for flere personer at søge dig frem.
  • Grupper har signalværdi, og dit medlemskab viser læseren, at du har et stærkt fagligt netværk.
  • Du viser, at du holder dig fagligt opdateret.

Spam ikke dit netværk

LinkedIn er først og fremmest et netværk, så du behøver ikke have hemmeligheder for dine kontakter – heller ikke dine kolleger og ledere.

Men er du i gang med en større sanering af din profil, er det en god idé at skjule aktiviteten i processen, så netværket ikke får hver en lille ændring ud i updates fra LinkedIn.

Gå ind under ”Account & settings” (det lille billede i højre top) under ”Privacy & settings” og slå det fra under ”Turn off your activity broadcasts”. Så får dit netværk ikke opdateringer om, hvad du er i gang med.

Dit netværk vil fortsat kunne se dine "updates".

  1. Karrieresamtale

    Book en karrieresamtale