11-12-2018 14:49:30

DTU-studerende hjalp Roskilde Festival med at barbere toppen af strømforbruget

Roskilde Festival: I år droppede Roskilde Festival de gamle dieselgeneratorer og balancerede i stedet for strømforbruget ved hjælp af to elbiler. Projektet, der er et samarbejde mellem festivalen, DTU og Nissan, viser at der er både penge og en grøn gevinst at hente ved at fordele strømforbruget smartere.
17. jul. 2018 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
<p><em>“Hele ideen er at forsøge at forklare projektet til festivalgængerne. Skærmen viser forbruget og hvor meget CO og hvor mange penge, vi har sparet ved at spare generatoren,” forklarerede Andreas Gamborg fra teamet, der også bestod af Albert S. Seligmann og Malene Wang Justesen.</em></p>

“Hele ideen er at forsøge at forklare projektet til festivalgængerne. Skærmen viser forbruget og hvor meget CO og hvor mange penge, vi har sparet ved at spare generatoren,” forklarerede Andreas Gamborg fra teamet, der også bestod af Albert S. Seligmann og Malene Wang Justesen.

Der bliver brugt rigtig meget strøm på Roskilde Festival. Og præcis som i resten af samfundet bliver den sjældent brugt jævnt fordelt over et døgn. Et af de steder på festivalen, hvor det mærkes tydeligt, er i festivalens største spisehal, Food Court, hvor der bliver brugt væsentlig mere strøm til forberedelse af maden på visse tidspunkter af døgnet.

Tidligere år har festivalen haft en dieselgenerator klar som backup til perioder med store udsving, men i år forsøgte man i samarbejde med DTU og Nissan at løse peak-udfordringerne i Food Court på en anden måde. Lige uden for den store bygning, der udgør Food Court, stod i år to ladestationer og to elbiler, hvis batterier Roskilde Festival kunne hente strøm fra i de perioder, hvor der var et ekstra stort behov.

Princippet kaldes peak shaving og i bund og grund handler det om at udjævne strømforbruget ved at smide et batteri ind i ligningen. Eller som DTU-studerende Albert Seligmann fortæller:

“Når der bliver lavet meget mad - det kan være omkring frokost eller aftensmad - er forbruget stort. Her kan Food Court trække på elbilerne,” siger han.

“I løbet af natten stilner det til gengæld kraftigt af, og det er her, vi har muligheden for at lade batterierne op igen”.

Der bliver altså ikke brugt mindre energi, men de eltavler, som Roskilde Festival betaler for at være koblet på, bliver ikke presset af lige så store spidsbelastninger.

Kan være en genvej til en lavere elregning

Projektet er en del af det faste samarbejde, som Roskilde Festival har haft med DTU siden 2010, og det er ikke første gang, at et hold studerende fra DTU har fokus på lige præcis strømforbruget i Food Court. Tidligere hold har set på muligheden for at udjævne elforbruget ved at slukke for køleskabene i perioder og bruge intelligent styring af dieselgeneratorerne, men det er første år, at dieselgeneratorerne kan undværes helt. 

Årets team bestod af de tre DTU Elektro-studerende Albert S. Seligmann, Malene Wang Justesen og Andreas Gamborg, som efter en hektisk slutfase fik hele projektet til at spille.

“Det har kørt upåklageligt hele festivalen, og vi har sparet 32.000 kroner hver dag, systemet har været aktiv,” siger han og forklarer, at det drejer sig om penge, der normalt bliver brugt på at leje dieselgeneratorer under de fire musikdage.

Teamet har også forsøgt at udregne, hvad det har betydet for Roskilde Festivals grønne aftryk, at dieselgeneratoren er droppet. Første udregning lyder på cirka 450 kilo CO2.

“Men det lyder højt, så det er en udregning, vi skal have tjekket igennem,” siger Albert Seligmann.

I forhold til at spare penge rummer peak shaving-konceptet endda et større potentiale - både på Roskilde Festival og i samfundet generelt. Andreas Gamborg fortæller, at projektet stadig primært er en test, som skal vise, om det var muligt at bruge elbilerne som buffer, for grundlæggende set er Food Court ikke afhængig af at kunne lade fra elbilerne. Elnettet er dimensioneret til at kunne rumme madlavningen, men også kun lige akkurat.

“Når der er peaks, er nettet maksimalt belastet, så der kan ryge en sikring, og det er her bilerne kan hjælpe. Men det er ikke strengt nødvendigt,” siger Andreas Gamborg. Albert Seligmann supplerer:

“Men hvis de havde brugt systemet i større omfang, ville de kunne sætte elregningen ned, for de betaler for det maksimale, de trækker. Så kan du sænke maksimalforbruget ved at bruge biler og batterier i stedet. Så betaler du mindre for strøm”.

Lidt af en rutschetur

Få dage før festivalen åbnede, var der ellers ikke meget, der tydede på, at dieselgeneratorerne kunne undværes, fortæller Albert Seligmann.

“Vores projekt har været en rutschetur. Ugen op til Roskilde har vi arbejdet virkelig hårdt, og vi blev færdige mandag, hvor det kom op at køre,” siger han. Han forklarer, at ladestanderne bliver styret via et amerikansk firma, der samler en masse ladestandere, og så holder de styr på, hvor meget strøm, der er på batteriet.

De leverer en service, der samler ladestanderne i en gruppe og styrer, hvilke biler der bliver ladet eller afladet. Men kommunikationen til elbilerne og ladestanderne kom aldrig til at fungere på autoriseret vis, så der måtte bruges andre metoder i de sidste afgørende dage.

“Vi måtte få hjælp fra en medstuderende, der hjalp os med at hacke ind i ladestanderen, så vi manuelt kunne stikke et ethernet-kabel ind i ladestanderen og sende de rigtige kommandoer,” siger Alber Seligmann.

“Vi fik hul igennem fredag, og siden har vi haft rigtig travlt. Men det er også det, som gør Roskilde Festival til en god testzone,” siger han.

Hvad bruger man et beer pong-bord med kunstig intelligens og LED-lys til?
Hvad bruger man et beer pong-bord med kunstig intelligens og LED-lys til?

På Roskilde Festival oplærer en flok DTU-studerende et beer pong-bord i at høre, hvor bordtennisbolde lander. Forsøget kan bruges til at lave billige touchskærme af træplader.

Læs mere
Startup genbruger badevand fra møgbeskidte festivalgæster
Startup genbruger badevand fra møgbeskidte festivalgæster

Roskilde Festival: Danske Flow Loop vil spare 85 procent på danskernes badevand, men de kan også være en del af løsningen i Sydafrika, hvor rent vand er en mangelvare. Møgbeskidte gæster på Roskilde Festival agerede ...

Læs mere
Techtopia 60: El-biler leverer strøm til Roskilde Festival, mens AI spiller beer-pong med gæster
Techtopia 60: El-biler leverer strøm til Roskilde Festival, mens AI spiller beer-pong med gæster

Podcast: Studerende fra DTU bruger Roskilde Festival som laboratorium for smart strømstyring og oplæring af kunstig intelligens. Techtopia kigger på to projekter.

Læs mere
5 geniale DTU-gadgets til din Roskilde Festival
5 geniale DTU-gadgets til din Roskilde Festival

Roskilde Festival: DTU-studerende er leveringsdygtige i gennemsmarte gadgets, der kan gøre livet lettere på din Roskilde Festival i al larmen, festlighederne, fuldskaben og trætheden. Du har chancen for at prøve dem.

Læs mere
Kan IoT give Roskilde Festival overblik over maskinparken?
Kan IoT give Roskilde Festival overblik over maskinparken?

Roskilde Festival kan være et logistisk mareridt. DTU-studerende Peter Frederik Domsten brugte festivalen til at teste om IoT-standarden LoRaWAN kan løse nogle af de udfordringer, det skaber, når ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close