16-08-2018 07:48:23

Ekspert: Ambitiøs udmelding fra Google, at de satser 100 procent på vedvarende energi

Teknologigiganten Google er verdens største indkøber af vedvarende energi, og i 2017 er deres ambition at benytte 100 procent vedvarende energi. Det er en interessant udmelding, mener Principal Green Urban Designer & Team Leader, Trine Plambech, der står i spidsen for grønne omstillingsprojekter på Alexandra Instituttet. Hun har i P1 Orientering kommenteret på Googles udmelding.
26. jan. 2017 Af Alexandra Instituttet

Google er en stor virksomhed med stor indflydelse, og dermed er udmeldingen meget interessant. Det er lykkedes Google at lave nogle komplekse aftaler med leverandører af vedvarende energi, der på årlig basis sikrer, at Google kan købe vedvarende energi, der svarer til det faktiske forbrug, forklarer Trine Plambech.

Alle virksomhedens datacentre og kontorer rundt om i verden, der tæller 60.000 medarbejdere, skal nemlig overgå til 100 procent vedvarende energi som sol vind og vandkraft. Googles tjenester bruger enorme mængder energi og havde f.eks. i 2015 et strømforbrug svarende til millionbyen San Franciscos energiforbrug i et helt år.

Bruger AI og Maskinlæring til at mindske energien

Et andet interessant initiativ hos Google er, at de arbejder med kunstig intelligens og maskinlæring til at mindske energiforbruget. Google fortæller, at de er blevet 50 procent mere energieffektive end gennemsnittet på baggrund af disse initiativer, siger Trine Plambech.

“Det er jo interessant, at de både arbejder på at sørge for, at den energi, de bruger, er mere vedvarende, og at de rent faktisk bruger mindre energi".

Trine Plambech mener, at det er noget, man som større virksomhed bør forholde sig til.

Der er ingen tvivl om, at virksomheder i både Danmark og udlandet bliver nødt til at gøre det her. Det vil være noget, man kigger efter – også som forbruger – at en indflydelsesrig virksomhed som Google tager disse initiativer. Vi har også set, at Facebook, Apple og Microsoft gør noget tilsvarende. Det er altså blevet en vigtig del af store virksomheders kommunikation og måde at være virksomhed på.

Forbrugerne kan godt lide, når virksomhederne tager et grønt ansvar

Alexandra Instituttet og Orbicon har lavet et studie for Erhvervsstyrelsen, hvor man kigget på, hvordan danske virksomheder arbejder med grøn omstilling. I studiet har man kategoriseret virksomhederne i tre grupper, hvor den første er dem, der kun giver sig i kast med grøn omstilling, hvis de er pressede til det f.eks. økonomisk eller pga. lovgivningen. Midtergruppen er dem, som ser muligheder med grøn omstilling. Og den sidste gruppe, som Google er en del af, er virksomheder, som går i front og gerne vil påvirke markedet og vise, at det kan lade sig gøre. Og Googles initiativ er ambitiøst.

Initiativet er også interessant for forbrugerne. Som forbruger kan vi tage en række bæredygtige valg, men meget af den miljøbelastning, som vi er årsag til, har vi ikke indflydelse på. Når jeg sætter mig med min computer og vil på nettet eller se en film, har jeg ikke indflydelse på, om energien i Googles datacentre kommer fra fossile eller vedvarende energikilder. Derfor er det vigtigt, at virksomhederne – som er dem, der har indflydelse på dette – tager aktivt ansvar. Det handler ikke bare om at spare på energien. Det handler om, at man som virksomhed tager ansvar, og det kan vi som forbrugere godt lide, forklarer hun.

Vi er også i gang med et projekt, der handler om grøn omstilling i hotelbranchen, hvor der er meget fokus på at spare på vandet og energien. Her har vores studier vist, at gæsterne oplever den grønne omstilling som omsorg. Man kan godt lide at være en del af de grønne tiltag, og at der bliver draget omsorg for miljøet og naturen. Det er nogle af de ting, som Googles initiativ vækker i os, slutter Trine Plambech.

Du kan høre Trine Palmbech i P1 Orientering her.

Artiklen er oprindeligt bragt på Alexandra Instituttet.


Deltag i debatten

Nyheder og arrangementer

Nyeste energi- og miljøjob

luk
close