21-11-2018 13:18:06

Ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland. Vært: Henrik Føhns.

Elektriske løbehjul bliver den nye bycykel

Podcast: Næste skridt for optimering af bytrafikken ser ud til at blive elektriske løbehjul, som svenske VOI arbejder på at udbrede til i de større danske byer. Scooters, som de hedder på engelsk, er allerede populære flere steder i verden.
12. sep. 2018 Af Anne-Cathrine Jensen - Journalist
<p>VOI scooters - elektriske løbehjul -  i Stockholm. Du kan få en god fornemmelse af, hvordan delekonceptet virker ved at downloade deres app.</p>

VOI scooters - elektriske løbehjul -  i Stockholm. Du kan få en god fornemmelse af, hvordan delekonceptet virker ved at downloade deres app.

"Når langt størstedelen af de ture, vi tager i de store byer, er under fem kilometer, så er det slet ikke nødvendigt, at vi sidder alene i store metalkasser for at komme frem,". Sådan lyder dommen fra Fredrik Hjelm, der er CEO i startup'en Voi.

Han sidder i Stockholm, hvor de som de første i Europa har systematiseret det næste skridt i by-transporten evolution: Elektriske løbehjul, eller scooters, som de kaldes på engelsk.

Scooters eksploderer i USA

I større byer i USA er de elektriske løbehjul i fuld gang med at disrupte den transportsektor, som stadig ikke ved, hvilket ben den skal stå på efter Uber og Lyft er dukket op og har skubbet til den velkendte taxi-verden.

Løbehjulene, som kan køre mellem 20 og 30 kilometer i timen, konkurrerer ikke blot med tog, metro, taxi og bycykler.

"Lige nu konkurrerer vi mest med at gå," siger Michael Nakashimada fra amerikanske UrbanBrain, der er i fuld gang med at fylde gaderne i flere af vestkystens store, solbeskinnede byer med elektriske scootere.

Han vurderer, at det netop er muligheden for at lokke fodgængere med ombord, der har gjort, at markedet nærmest er eksploderet i USA på mindre end et år.

"I Portland er det tæt på en femtedel af byens indbyggere, der har downloadet app'en til at låse bycyklerne op. Enkelte firmaer har haft over 200.000 tilmeldinger på et halvt år, fordi det er nemt, billigt og folk kan tage scooteren helt til døren, forklarer Michael Nakashimada. 

Free floating - kør helt til døren

De elektriske løbehjul har nemlig den styrke i forhold til visse typer bycykler, og offentlig transport som busser, tog og metroer, at de er "free floating". Med appen kan du finde det nærmeste, som du låser op med en QR-kode. Det koster en dollar at låse op og 15 cents i minuttet at køre, og så kan du stille løbehjulet igen, når du er helt fremme ved målet.

"Hvis du skal stille din bycykel i en docking station og så stadig skal gå 800 meter, før du er på arbejde, så er løsningen stadig besværlig for dig," mener Fredrik Hjelm i IDAs teknologipodcast Techtopia

Techtopia podcast

Her finder du Techtopia podcast:

Techtopia er en ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland.

Bliv medlem af Techtopia Backstage på Facebook.

Vært: Henrik Føhns.

Gode råd om podcast.

Ingeniørforeningen, IDA producerer og udgiver Techtopia i samarbejde med Ingeniøren og partnerne AM Hub, MCH Messecenter Herning, Innovation Centre Denmark og IDA Forsikring. Læs mere om partnerne her

Techtopia podcast

Som CEO i Voi er han ikke beskeden, og selv om de elektriske løbehjul stadig er nye i Stockholm, tør han godt satse på resten af Skandinavien og så Europa og så verden.

"I den første uge efter vi gik i luften, så var der 10 procent af vores nye kunder, som brugte de elektriske løbehjul fem eller flere gange. Det bliver altså nemt en god vane, at du lige tjekker app'en, om der er et løbehjul i nærheden, før du går mod bus eller taxi," forklarer han.

På fortov eller cykelsti?

Dermed ikke sagt, at de elektriske løbehjul kommer og løser alle storbyernes transportproblemer. For om ganske få måneder, bliver det i hvert fald i Norden frost- og snevejr. Her medgiver Hjelm, at der er risiko for, at flåden må lukke ned i en periode.

Desuden er de elektriske løbehjul ikke ligefrem tænkt ind i resten af den kollektive trafik. som Michael Nakashimada siger, er de "ikke ulovlige", men sikkerhedsmæssigt skal de tænkes ind i trafiklovgivningen flere steder, før de kan kaldes "helt lovlige".

I lande som Danmark, hvor vi har en god infrastruktur til cykler, er det måske nemmere at beslutte, hvor de hører til, men sammen med rulleskøjter, elcykler, racere og Christiania-cykler, kan endnu en størrelse og fart på cykelstierne muligvis også give frustrationer flere steder.

Men også i Californien, hvor vejret ellers altid er godt, er der forhindringer at tage fat i.

"Der er ingen officielle tal, men vi hører ad bagveje at cirka fem procent af flåden ude i byen går tabt hver måned i tyveri, hærværk, slitage eller misvedligehold," fortæller Michael Nakashimada.

Og det kan være svært at føre kontrol med de foreløbig 60-70.000 elektriske løbehjul fordelt flere steder i USA, når de ikke har faste docking stationer. Men det er vigtigt med "free floating", hvis scooterne skal gøre sig virkelig bemærket.

Hunters jager flade batterier

Både i USA og Sverige har de løststående scootere også skabt en ny jobtitel: Huntere. Helt almindelige mennesker, der mod betaling fylder deres varevogn, trailer eller bagagerum med scootere på vej hjem om eftermiddagen, lader dem op og stiller dem tilbage i bybilledet tidligt næste morgen, så de er klar til en ny dag.

"Vi har haft held med at få en del "huntere", der ellers ikke har haft nemt ved at komme ind på det svenske jobmarked," fortæller Fredrik Hjelm.

Både VOI og UrbanBrain er velsignet med tilpas store investeringer til, at deres udviklingsarbejde rækker langt ud over blot at bestille og producere flere løbehjul.

Måske kommer der løbehjul med vinterdæk til det nordiske marked, måske kommer der varme i håndtagene, eller udskiftelige batterier, så man selv kan have det opladede med i tasken.

Kan du ikke vente på, at VOI eller andre laver dele-løbehjul, så koster et lignende godt 3000 kr. i USA.

Lyt til hele Techtopia-podcasten og hør mere om, hvor det eksploderende marked for elektriske løbehjul er på vej hen.

Techtopia 79: Nordiske ingeniører vil diskutere AI
Techtopia 79: Nordiske ingeniører vil diskutere AI

Podcast: Nordiske ingeniører vil ikke overlade diskussionen om kunstig intelligens og etik til politikere, medier og filosoffer. De har fingrene i algoritmerne og har dermed et ansvar, som de ønsker at for ...

Læs mere
Techtopia 78: Kan vi skabe etisk kunstig intelligens?
Techtopia 78: Kan vi skabe etisk kunstig intelligens?

Podcast: Kommer kunstig intelligens til at slå os ihjel? Eller er det bare en skør Hollywood fantasi? Kan vi bruge maskinlæring til at opdrage AI? Og hvis moralske værdier skal danne grundlaget?

Læs mere
Techtopia 77: Din mavesæk er fuld af data
Techtopia 77: Din mavesæk er fuld af data

Podcast: Du har hørt om big data, men et af de største datasæt ligger i din mavesæk. Bakterier lever overalt i og på vores krop, men hvordan lærer vi vores gæster at kende?

Læs mere
Techtopia 76: Sådan kommer danske virksomheder i gang med 3D print i produktion
Techtopia 76: Sådan kommer danske virksomheder i gang med 3D print i produktion

Podcast: Danske små og mellemstore virksomheder bruger hovedsagligt 3D print til prototyper, men der er store gevinster i at bruge 3D print i selve produktionen.

Læs mere
Techtopia 75: Forstå kunstig intelligens på 29 min.
Techtopia 75: Forstå kunstig intelligens på 29 min.

Podcast: Du bruger kunstig intelligens hver dag uden at vide det. Men den kommer ikke til at tage dit job eller slå dig ihjel med en laserpistol.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close