19-09-2018 09:30:05

Endnu en dansk robotvirksomhed klar til verdensmarkedet

Ingeniøren: Den lille læringsrobot ­Fable fra Shape Robotics er sat i produktion og solgt til en række danske skoler. Nu vil folkene bag robotten ud i ­Nordeuropa, Nordamerika og derefter resten af verden.
22. dec. 2017 Af Bjørn Godske - Journalist på Ingeniøren

Sidste år vakte det opsigt, da det lille spin-out fra DTU, Shape Robotics, med risikovillig kapital fra Syddansk Innovation A/S præsenterede den modulopbyggede læringsrobot Fable.

Plastdelene i prototypen var 3D-printede, og elektronikken håndloddet, men ideen var, at skolebørn helt ned til 3. klasse kunne få fornemmelsen af, hvad robotbygning – og især robotprogrammering – egentlig er for noget.

Nu er robotten i produktion, og med en ny investor om bord og 400-500 robotter over disken er Shape Robotics klar til at komme ud over landets grænser. Det fortæller David Johan Christensen, der sammen med Moises Pacheco har grundlagt Shape Robotics. Selv har han en fortid som lektor og robotforsker på DTU.

»Vi har foreløbig koncentreret os om Danmark, men med ny kapital i ryggen skal vi ud at finde flere forhandlere end dem, vi allerede har i Skandinavien. De næste lande bliver sandsynligvis Tyskland og Storbritannien,« fortæller han. Derefter er det planen, at robotten i 2019 skal videre til USA.

Robotten er nemlig ikke længere rent håndarbejde; plastdelene er sprøjtestøbte, og elektronikken industrielt fremstillet, begge dele i Danmark. Batteri og motorer hentes i henholdsvis Holland og Korea, og det hele monteres og testes i Nærum.

Og så har robotten fået en teknologisk opgradering. Det er nu muligt at integrere en mobiltelefon i opbygningen, og med et eksternt kamera monteret kan robotten udføre mange af de funktioner, der kendetegner moderne robotter, for eksempel velfærds- og industri- robotter.

Programmeringssproget er stadig blok-baseret for de yngste brugere. Men for de lidt ældre kan Fable programmeres i det tekstbaserede Python, og det har fået flere erhvervsskoler til at investere i robotten:

»Det har været vigtigt for os, at robotten er et værktøj og ikke et rent legetøj. Den skal have en vis kvalitet, både i selve materialerne og i måden at programmere den på, så eleverne oplever, at de kan være innovative og se den som en ‘rigtig’ robot,« siger David Johan Christensen.

Integreres med 3D-print

Mange skoler har også investeret i 3D-printere, og derfor har Shape Robotics skabt et 3D-printbibliotek til Fable. I biblioteket kan eleverne downloade forskelligt tilbehør til Fable. For eksempel en kuglebane, som de så kan programmere robotten til at styre en kugle igennem:

»Det giver eleverne mulighed for at finde forskellige løsninger på opgaven. De kan for eksempel programmere en lang sekvens af bevægelser. Men det er også muligt at bruge accelerometret i en mobiltelefon til at styre robottens bevægelser,« forklarer David Johan Christensen.

Senere er det også ideen, at robotten skal udstyres med teknologi, så den kan omsætte tekst til tale.

Shape Robotics har en strategi med at udlåne en robot i 30 dage for at give underviserne mulighed for at blive fortrolige med teknologien:

»Vi kan se, at de undervisere, som køber, ofte ender med at købe et helt klassesæt, som består af ti robotter,« siger David Johan Christensen.

Den artikel er publiceret på Ingeniørens tema "Vejen til Industri 4.0"  Tilmeld dig nyhedsbrev her.

Læs og deltag i debatten på ing.dk


Deltag i debatten

Fremtidsteknologi

Nyeste job fra Jobfinder

luk
close