20-06-2018 01:38:29

E.ON-direktør: Vi risikerer at ende som en sort benzin-ø i et elektrisk Europa

Elbiler: Regeringen bør lægge kursen om og lette afgiften for elbiler i 2017, hvis vi ikke skal sakke håbløst bagefter, mener direktør for E.ON Danmark, Tore Harritshøj.
11. jan. 2017 Af Monika Bruus-Jensen
E.ON-direktør: Vi risikerer at ende som en sort benzin-ø i et elektrisk Europa

Mens resten af Europa arbejder for at få flere elbiler på vejene, bevæger Danmark sig i stedet i en anden retning. Det kritiserer direktør, Tore Harritshøj, fra E.ON Danmark, der bl.a. ejer landets største netværk af ladestandere til elbiler, i et debatindlæg på Altinget.dk

”Vi skal have løst dette problem, hvis vi vil undgå, at Danmark ender som en diesel- og benzin-ø midt i et elektrisk Europa. Og den risiko er reel. Mens Danmark har et mål om at være fossilfri i 2050, så arbejder Sverige henimod en fossilfri transport i 2030, flere europæiske storbyer planlægger at udfase dieselbiler inden 2025, og Norge har netop rundet de første 100.000 elbiler. Til sammenligning blev der solgt ca. 1.000 elbiler og 220.000 fossile biler herhjemme i 2016.” skriver Tore Harritshøj.

Det er særligt forhøjelsen af registreringsafgiften på elbiler, som Tore Harritshøj mener er problematisk.

”Når registreringsafgiften på elbiler fordobles fra de nuværende 20 procent til 40 procent per 1. januar, så behøver vi ikke den store kugleramme for at regne ud, at vi er på gal kurs. Ved årsskiftet bliver en VW e-Golf elbil ca. 25.000 kroner dyrere, mens en VW Golf Benzinbil bliver ca. 11.000 kroner billigere”, skriver han i indlægget.

Når regeringen arbejder for, at det skal være dyrere at udlede CO2 i Europa, og har et mål om at sænke CO2-udledningen inden for landbrug- og transportområdet, undrer måden, Danmark beskatter grøn energi derfor Harritshøj.

”Et afgiftssystem, hvor fossile brændstoffer favoriseres, og elbiler straffes, harmonerer ikke med regeringens målsætninger. Det er nødvendigt at omlægge registreringsafgiften, så det afgørende bliver, hvor meget bilen forurener, og ikke hvor meget den er værd”, mener Harritshøj, som samtidig opfordrer regeringen til at trække i arbejdstøjet og finde en løsning på elbilernes afgiftsproblemer i 2017.

Læs hele debatindlægget hos Altinget.

Tore Harritshøj holder oplæg om "Fremtidens energikilder" på konferencen Fremtidens transport 2017


Deltag i debatten

luk
close