17-11-2017 20:14:20

Fem kriterier, der er vigtige at leve op til, hvis man skal have succes med smart city-initiativer

Lyskryds, der letter trafikflowet, eller andre intelligente og smarte by-løsninger, der udnytter store datamængder til at planlægge og udnytte ressourcerne mere effektivt, rummer et stort potentiale.
5. apr. 2016 Af Alexandra Instituttet
Danmark er langt fremme i forhold til at koble trafik, affald, energi og selv ældrepleje på nettet.
Danmark er langt fremme i forhold til at koble trafik, affald, energi og selv ældrepleje på nettet.

Således anslår rapporten “Growing Smart Cities in Denmark - Digital Solutions for Better Urban Environments and National Prosperity”, som konsulenthusene Arup og CEDI har lavet for Invest in Denmark, at det globale marked for smarte by-løsninger vil være på ikke mindre end 1300 milliarder dollars, eller knap 9000 milliarder kroner.

Den kage har Danmark potentialet til at tage en god bid af, da vi allerede er langt fremme i forhold til at koble trafik, affald, energi og selv ældrepleje på nettet. Men det vil kræve en national strategi for smarte by-løsninger, der kan sikre en målrettet indsats på både nationalt, regionalt og kommunalt niveau, konkluderer rapporten.

Rapporten peger på fem indsatsområder for de danske myndigheder, hvis smart city-området skal udvikles. Det er bl.a. vigtigt at skabe en digital strategi i kommunerne og at gøre opmærksom på mulighederne. Se alle fem kriterier i det resume, der er lavet af rapporten her.

Mirko Presser fra Alexandra Instituttet, der er specialist inden for smart cities, kan godt nikke genkendende til billedet. Det handler meget om en ledelsesmæssig forandring. Han siger:

"Det er vigtigt, at byerne forstår, hvad det betyder at fungere i det 21. århundrede. Det er ikke på samme måde som for 50 år siden, hvor vi ikke var knyttet sammen digitalt, og vores vækst var baseret på fysiske varer. I dag er væksten baseret på teknologi og digitale ydelser, der er nemme at kopiere.”

Udfordringen for byerne er, hvordan de håndterer den nye virkelighed, forklarer han og nævner Uber som et eksempel.

“Hvis Uber var startet op fra et taxa-perspektiv, så ville der måske have været endnu flere traditionelle taxaer. Men de valgte den anden vinkel og så på, hvordan man kan skabe et økosystem, hvor folk kører taxa for dem ved at bruge en app. Det er lidt den samme situation, byerne står i. De skal se på, hvordan de kan tilbyde services uden faktisk at levere en infrastruktur,” siger han.

Hele rapporten kan downloades her.

Artiklen er oprindeligt publiceret på Alexandra Instituttet. 


Deltag i debatten

Trafik og infrastruktur

luk
close