20-06-2018 15:13:43

Førerløse elbusser på vej til Aalborg

Fremtidens transport: I midten af 2018 sættes selvkørende busser fri i Aalborg Øst. Det er planen i hvert fald, hvis den menneskelige natur ellers kan acceptere fremtidens køretøjer, og kommunen kan få lov.
20. dec. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>Den selvkørende Navya Arma-bus under landsstævnet i 2016. Foto, Aalborg Kommune.</em></p>

Den selvkørende Navya Arma-bus under landsstævnet i 2016. Foto, Aalborg Kommune.

Tidligere på året åbnede Vejdirektoratet op for ansøgninger om forsøg med selvkørende biler. Det var efter offentlig kritik, om at lovgivningen ikke fulgte med den teknologiske udvikling, og at Danmark risikerede at gå glip af store erhvervseventyr, hvis der ikke skete en opblødning på området.

Alligevel har der her ved udgangen af 2017 kun været én ansøgning til Vejdirektoratet, der da også har udtrykt deres skuffelse. Den kom fra Autonomous Mobility ved DTU i Lyngby, men inden jul har de fået selskab af Aalborg kommune, der har fået en såkaldt assessorgodkendelse, som er første skridt mod en ansøgning.

Aalborg kommune vil i løbet af 2018 have to førerløse elbusser til at køre rundt på et stisystem i et belastet boligområde i det østlige Aalborg. Det er de nu godt på vej til, og det er ikke ment som et showoff af teknologisk kunnen, påpeger Maria Vestergaard, der er ITS teamkoordinator i Aalborg Kommune.

"Formålet er at højne den interne mobilitet ude i området. Det er et af de mest udsatte boligområder i Aalborg, så de har forskellige boligsociale udfordringer," siger hun.

Ifølge Maria Vestergaard foregår størstedelen af den nuværende transport i området i privatbiler, men det er under halvdelen af beboerne, der ejer en bil. Derfor er der behov for at forbedre beboernes mobilitet internt i området, så borgerne let kan pendle mellem biblioteker, sportshal og boligforeninger.

So ein ding

Men hvorfor en selvkørende bus? Idéen starter i 2012, hvor et forslag om en helt normal bybus skydes ned, fordi det ikke er økonomisk rentabelt at have en chauffør siddende hele dagen. Projektet skydes til hjørne i nogle år, indtil man i 2014 ser daværende transportminister Magnus Heunicke få en tur i en delvis selvkørende Mercedes i det populære DR-program So Eing Ding. Straks melder spørgsmålet sig: mon udviklingen er så langt fremme, at man kan indsætte en førerløs bil på stisystemet?

Kort efter har det franske selskab Navya verdenspremiere på deres førerløse bil Navya Arma, og den bliver Maria Vestergaard og hendes kollegaer så begejstrede over, at de er gået videre med den.

Dermed ikke sagt, at vejen til at implementere førerløse busser er snorlige. I hvert fald er der stadig lang vej til den endelige implementering.

"Der er nogle forskellige ting, man skal igennem for at få tilladelsen i hus. Nu har vi assessoren, det er første skridt på vejen. Og så arbejder vi på den store ansøgning, som vi satser på at sende ind i løbet af januar. Sideløbende arbejder vi på at få de her busser godkendt af Færdselsstyrelsen," forklarer Maria Vestergaard.

Menneskets natur er en udfordring

I november lavede man en risikoanalyse, der skulle være med til at kortlægge de mange faldgruber i forbindelse med projektet.

En af dem er, at mennesker har en tendens til altid at ville teste de nye teknologier, og hvad er sjovere end at hoppe ud foran en førerløs bil for at se om den stopper? Det skete i hvert fald, da Aalborg Kommunes samarbejdspartner Keolis havde lånt en Navya Arma-bus til fremvisning på landsstævnet sidste år, hvor borgmesteren hoppede ned foran flere gange for at illustrere.

"Jeg tror, det er sådan en menneskelig ting. Man skal lige teste, om det nu også kan være rigtigt nok. Og det kommer også til at ske i det her tilfælde, det er vi slet ikke i tvivl om," siger Maria Vestergaard, der dog tror, det mest vil være i starten.

"På et tidspunkt forestiller jeg mig ikke, det er så sjovt mere," siger hun.

Derudover venter der også i foråret en omfattende proces, hvor Aalborg Kommune vil inddrage brugerne, naboerne og dem, der arbejder i området.

"Vi har blandt andet et fokusgruppeinterview her i løbet af foråret, hvor vi skal høre om deres forventninger til det. Mere konkret involverer vi også skoler og fritidsklubber i området. Vi prøver at få dem i tale og til at blive venner med den her bus, så de bakker op omkring den i stedet for, at de synes, det er noget, der skal ødelægges," fortæller Maria Vestergaard.

Hvad kan vi med teknologien?

Ude i verden synes ambitionerne om førerløse biler at være store med fx Google Waymo-taxaer og staten Wisconsins planer om særskilte kørebaner til førerløse biler. Set i det lys kan Aalborg Kommunes projekt i et afgrænset stisystem virke uambitiøst. Men det er ifølge Maria Vestergaard slet ikke sådan, man skal kigge på det.

"Det projekt her handler jo ikke om at vise teknologien. Hvis det var formålet, så skulle man selvfølgelig skubbe det så langt som overhovedet muligt. Her er formålet at se, hvad vi kan med teknologien, så det er jo egentlig ikke fordi vi har en teknologi, vi gerne vil teste. Det er fordi, vi havde et problem, vi gerne ville løse," siger hun.

Dermed ikke sagt at perspektivet stopper ved dette projekt.

"Vi følger rigtig meget med i hele diskussionen omkring selvkørende teknologier, og hvad der ellers kommer af droner, 3D-printere og alle de her ting, der kommer til at påvirke vores daglige mobilitet. På den måde skal det her bidrage med viden til, hvad vi kan på nuværende tidspunkt, hvad kan vi komme til på sigt og hvordan folk tager imod det," siger hun.

Ingen kransekagesag

Hvis tilladelsen til projektet kommer i hus som planlagt, så regner Maria Vestergaard med, at de selvkørende - ikke førerløse - busser er på det afgrænsede stisystem blandt cykler, knallerter og legende børn i løbet af 2018.

"Det bliver implementeret i skridt. Første skridt er at få programmeret stien, og så kommer der et par skridt, hvor vi langsomt skruer op for hastigheden, hvor der stadig er en operatør ombord," siger hun om busserne, der skal kunne køre med en hastighed på maksimalt 25 kilometer i timen.

"Og når den her operatør kommer ud af bussen, så arbejder vi måske med en tryghedsperson, hvis der er behov for det, for at passagererne føler sig trygge, men personen har egentlig ikke nogen ageren i bussen," siger hun.

Hvornår de to busser kører 100 procent førerløse, vil Maria Vestergaard ikke sætte dato på.

"Vi skal ikke lave en kransekagesag ud af det. Det er jo noget helt nyt. Vi ved, der er ét projekt, der er sendt ind, men om de er klar før os, det ved vi ikke. Så der er ikke helt vildt mange erfaringer at læne sig opad," påpeger hun.

Du kan høre Maria Vestergaard og mange andre, der er dybt involveret i, hvordan vores fremtidige transportsystem skal se ud på konferencen Fremtidens Transport 29. januar i København

Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla
Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla

Podcast: Måske går du rundt og tror, at Teslas el-biler skal frelse verdens storbyer fra et forurenende trafikkaos? Men du tager fejl. Det rigtige svar er din gamle cykel.

Læs mere
Kina er elbilernes nye Mekka
Kina er elbilernes nye Mekka

Grøn energi: Kina er verdens største bilmarked, også når det kommer til elbiler. Årligt kommer der flere elbiler på de kinesiske veje end i hele Europa og USA til sammen. Vi befinder os i starten af en elbilre ...

Læs mere
Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU
Tre bilgiganter udvikler løsninger til elbiler på DTU

Skiftet fra benzin til el rummer udfordringer for bilfabrikkerne. Løsningen hedder Vehicle-to-Grid, som DTU’s forskere er specialister i.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close