15-10-2018 17:15:07

Forstå disruption - “En verden beriget af forandring”

Disruption vil også banke på hos dig før eller siden. Derfor er det vigtigt for enhver leder at kunne se mønstrene i kaos. At forstå de nye forretningsmodeller, så man kan vælge en passende respons-strategi. Og gøre sin organisation klar.
Ajourført den 10. aug. 2016 Af Af Tune Hein & Thomas Honoré.
Forstå disruption - “En verden beriget af forandring”

Uddrag fra bogen Disrupt eller dø - en guide til din digitale ledelsesudfordring

En mandag morgen møder produktchef Peter på kontoret i en stor dansk farma-virksomhed. Han åbner spændt en mail fra RADS (regionernes medicinske udvalg). Her står ganske kort, at man fremover ikke vil benytte virksomhedens produkt, men i stedet en ny kopivariant fra Kina. Det var ikke 10 % af salget, der forsvandt, heller ikke 30 % – det var hele salget, der forsvandt fra den ene dag til den anden, fordi den nye teknologi havde fostret et konkurrerende produkt til kun 30 % af prisen.

Disruption er en hurtig og livstruende ændring af dine forretningsvilkår. Vi kender alle eksemplerne fra Airbnb og Apple, men disruption er ikke bare noget fra Silicon Valley eller Shanghai. Det sker lige nu – lige uden for din gadedør! Her er gratisaviser, delebiler, lavprisselskaber, tandlæge-kæder og netejendomsmæglere, der kæmper med etablerede spillere om markedsandele og kundernes gunst. Både din læge og din advokat føler sig allerede disruptede af Google – uden at de nødvendigvis kender ordet. 

Og disruption vil også banke på hos dig. Ingen går fri de kommende år. Til eksempel viser analyser (fx Frey & Osborne samt Jan Damsgaard), at op mod 50 % af alle jobs trues af automatisering (ikke globalisering eller outsourcing) de næste ti år – lige fra pilot til revisor, bogholder og ejendomsmægler.

Hvis du ikke er klar til at møde den digitale ledelsesudfordring, så er du lige så færdig som en dinosaur – kort og godt. En direktør sagde det meget tydeligt til mig: ”Jeg har erkendt at jeg ikke kan være leder i fremtiden uden at forstå dette!” Vi lader den lige stå et øjeblik. Det er en voldsom erkendelse – men også voldsomt motiverende. Jim Snabe (den dansker der har været højest placeret i udlandet , som CEO for SAP) udtaler i Berlingske: ”Om 3-5 år vil kerneforretningen være død”. Det er altså det man skal forberede sig på – og derfor haster det med at finde gode svar…

Det gælder om at forberede sig. Være klar. Have en organisation, der er agil og som forstår både truslen og mønstrene. Det handler om at blande sig i kampen. Prøve nogle ting af. Have responsstrategier. Det er en udviklingsrejse for dig og din organisation. I skal aflære nogle ting og kysse farvel til det hierarki, I kender.

Hvad er problemet så?

  • Det er, at ni ud af ti virksomheder ikke kan følge med udviklingen.
  • At mange mennesker lige fra bestyrelse til yngste teamleder tænker, ”Nå ja – hvad nyt er der ved det – vi har da kendt til IT-udfordringer i mange år.”
  • At mange organisationer bekvemt parkerer problemet hos en IT-chef.
  • At 88 % af alle ledere er bekymrede for disruption, men kun få har en strategi.

Harvard-professor Clayton Christensen hamrer en pointe fast igen og igen: De gamle virksomheder har ikke en chance, fordi de bindes af forpligtelser til deres eksisterende kunder! Det vil vi med denne bog gerne modbevise. Vi vil vise en mulig vej for de etablerede virksomheder. Den gode nyhed er, at der er masser af eksempler på gamle virksomheder, som hopper på toget og klarer sig godt. Tag privatbilsmarkedet til eksempel. Det blev disruptet af privatleasing – men ”gamle” Peugeot kom ud som vinder med aggressive leasingtilbud. 

Om TUNE HEIN

Tune Hein er en af landets mest erfarne rådgivere inden for strategi, ledelse og forandringsprojekter. Han er uddannet på DTU, CBS og IMD, og har arbejdet globalt i Accenture, og været udstationeret i Østen. Han driver nu konsulenthuset Hein & Partnere.

Tune er forfatter til 8 ledelsesbøger og introducerede bl.a. Handlekraft-begrebet i Danmark, og før det Den Lærende Organisation. Ved siden af konsulentprojekterne holder Tune foredrag og arbejder med iværksættere. 

De sidder nu på hele 38 % af det nye voksende privatleasingmarked. Delebiler disruptede også markedet. Gamle BMW og Mercedes kom ud som vindere ved at sælge flåder af netop delebiler. Egmont og Schibsted er gamle mediehuse som klarede digitaliseringen.

Men det går meget stærkt, når de nye digitale spillere angriber og vokser. Så man bliver lynhurtigt marginaliseret, hvis man ikke reagerer. I behøver ikke altid være first movers eller på bleeding edge, men I skal med på toget. Det er din opgave som leder!

Der er heldigvis mange mønstre i, hvordan disruption folder sig ud. Det er dem du skal kende og forstå som leder for at kunne guide din organisation igennem disruption.

Eksempler på disruptionsmønstre:

  • Når de nye spillere kommer ind følger de et bestemt mønster
  • Når de brækker døren op til dit marked bruger de nogle bestemte midler
  • De nye innovative forretningsmodeller grupperer sig i 10 typer
  • Dem der klarer disruption organiserer sig på en bestemt måde
  • Der er nogle faste trin i hvordan man går ombord i temaet - og i den proces er 2 grupper særligt vigtige at få med ombord
  • Endelig kan man opsummere hele disruption udfordringen i et spørgsmål med 3 dele, som et kinderæg med hele 3 ting… Det spørgsmål, du skal stille din organisation, er:

Hvordan kan vi give kunderne noget nyt
og et ordentligt løft i service
på en måde, som er meget billigere?
Det er kort sagt din disruption udfordring!

Ser vi på den organisatoriske udfordring er der også nogle mønstre vi kan kende og udnytte.

Hvis Disruption er spørgsmålet så er Transformation svaret….
Magt og privilegier er nogle af de ting, som er uendeligt svære at give slip på, og som dermed fastholder de gamle virksomheder i den gamle verden. Derfor er det i virkeligheden ikke disruption, der er deres største fjende – det er dem selv!

Kan man gøre noget ved det? Ja, man kan godt udvikle en ny kultur. Nogle teoretikere skriver, at det kan man ikke, men praksis viser heldigvis noget andet. Eksempler på ”beliefs” og mindset, I måske kommer til at gøre op med, er:

1. Fint nok – de tager bare det, der ikke er penge i. Vores forretningsmodel er robust og profitabel. (Ja, lige indtil de har relation med alle dine kunder.)
2. Vi har en god kundekontakt og servicekoncept. (Ja, lige indtil også jeres kunder finder ud af, at nettet er hurtigere og åbent 24-7)
3. Vi fokuserer på vores del af værdikæden. (Ja, lige indtil nogen samler kæden a-z.)
4. Vores ansatte er vores største asset. (Ja – eller jeres største problem …)
5. Vi har godt fat i kundekommunikationen. (Ja, lige indtil sociale medier kører løs.)

Nedenfor kan du se et værktøj til disruption respons strategi. God fornøjelse!

Disruptionsværktøj

Tune Hein holder oplæg om disruption 12. juni. Hør hvorfor disruption vil ramme alle, og hvad du kan gøre for at gøre din organisation klar.


Deltag i debatten

luk
close