21-09-2018 02:47:29

FRI: Slidte veje kommer til at koste dyrt

Infrastruktur: Foreningen af Rådgivende Ingeniører har udgivet deres State of the Nation-rapport, der giver de kommunale veje og broer bundkarakter. Generelt er der dog sket et løft af Danmarks infrastruktur.
4. mar. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør

Det kommunale vejnet er efterhånden i så dårlig stand, at det bliver dyrt, hvis vi ikke prioriterer opgaven allerede nu. Den konklusion kan læses i Foreningen af Rådgivende Ingeniørers State of the Nation-rapport, der har sat luppen på den danske infrastruktur.

“Populært sagt tager vores politikere et kviklån i den kommunale infrastruktur i disse år. Jo længere kommunerne venter med at reparere vejene, des dyrere bliver det,” siger Henrik Garver, der er administrerende direktør i Foreningen af Rådgivende Ingeniører, FRI.

Kommunernes investering i vedligeholdelse af veje er faldet med 10-15 procent siden 2007, hvor de overtog en væsentlig del af de gamle amtsveje i forbindelse med strukturreformen. Den manglende investering ærgrer Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

”De manglende investeringer i vedligehold på disse områder er ensbetydende med, at vi som samfund skubber en udgift foran os. Og vel at mærke på en måde, så vi efterlader en større regning til senere, fordi genopretning af den mangelfulde infrastruktur bliver dyrere ved at blive udskudt. Løbende vedligehold er langt billigere, men det kræver, at investeringerne faktisk prioriteres og ikke blot er tomme ord. Jeg savner den aktive politiske prioritering af særligt bygninger og kommunale veje og broer” pointerer Henrik Garver.

Generelt er der sket et løft

Det er tredje gang, at Foreningen for rådgivende ingeniører udgiver deres State of the Nation-rapport. Og sammenligner vi med de to tidligere rapporter i 2008 og 2012, går det generelt fremad.

”Når vi sammenligner den nye analyse med analysen fra 2012, er konklusionen næsten entydigt positiv: tilstanden af vores infrastruktur er blevet løftet. Igen. Det er vigtigt for at understøtte langsigtet vækst og udvikling af det danske samfund. I perioden fra 2012 til 2016 er der foretaget en række investeringer i infrastrukturen, ikke mindst i jernbanenettet. Vi har desuden set, at ekstreme regnskyl flere steder i landet har medvirket til at accelerere investeringer i kloakker og løsninger til klimatilpasning,” siger Henrik Garver, administrerende direktør i FRI.

I rapporten, der har Rambøll som hovedforfatter, bliver der stillet skarpt på Danmarks jernbaner, havne, lufthavne, veje og broer, kloakker og spildevand, vandforsyning, affald, energisektor og den offentlige bygningsmasse.

Læs hele rapporten her


Deltag i debatten

luk
close