21-09-2018 08:29:15

Byggebranchen skal være digital og mere effektiv

Byggeri: Spar tid og bliv mere effektiv. Så simpelt er løftet til byggebranchen fra den danske startup-virksomhed GenieBelt
14. jan. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør

I en verden, hvor vi konstant skal effektivisere, er det sjældent at se brancher, som står i stampe. Det er ikke desto mindre, hvad der er sket i byggeriet over de sidste 50 år, hvis man ser på effektivitet.

Fx viste en analyse lavet af IDA i 2014, at produktiviteten kan øges med 15-20 procent i sektoren. Voldsomme tal når byggeriet udgør cirka 6 procent af det danske BNP. Undersøgelsen pegede også på, at en af løsningerne var et bedre samarbejde på byggepladserne mellem de forskellige faggrupper.

Netop kommunikationen på byggepladsen er i fokus hos den danske startup-virksomhed GenieBelt. Kommerciel direktør, Ulrik Branner beskriver GenieBelt som en kommunikations- og samarbejdsplatform, der er 100 procent dedikeret til byggeriet og et sammenkog af tjenester som BaseCamp, Trello, Microsoft Projects og diverse sociale netværk. Formålet og setuppet er simpelt:

“GenieBelt er bygget og forfinet med det éne formål at spare tid. Den enkelte aktør skal spare tid, når man planlægger og bygger,” siger han.

Pointen er, at det er ligegyldigt, hvor mange projektledere, der arbejder på et projekt. Som bygherre betaler du for en mand med en hammer i hånden, og de er i gennemsnit effektive 30 procent af tiden. Ikke fordi håndværkerne er dovne eller ikke ved, hvad de laver, men fordi koordinationen og kommunikationen er svær.

Ulrik Branner peger på, at der på en byggeplads i dag er en forventning om, at en håndværker skal kunne bruge en række forskellige digitale løsninger. Det kan være alt fra filhåndtering, projektstyring, kvalitetskontrol og Excel.

“Lige pludselig forventer man, at manden, der primært er god til at lægge mursten, også skal kunne en masse programmer. Han skal sammen med sit hold forholde sig til en masse vigtige informationer, der svirrer omkring dem, og informationsmæssigt eksploderer det”.

Alle er opdateret

Som bruger af GenieBelt bliver du koblet på et projekt. Det kan fx være bygherren, arkitekterne eller entreprenørerne, der starter et projekt. Her bliver alle delopgaver af byggeriet oprettet, og herefter bliver de involverede håndværkere koblet på opgaverne. Programmet er så skruet sådan sammen, at man fx kan angive, at el-arbejdet ikke kan starte, før mureren er færdig, og at maleren ikke kommer, før elektrikeren er færdig.

Det afgørende er, at mureren løbende rapporterer tilbage. Har han fx lagt 30 procent af stenene, når han går hjem, justerer han en slider til 30 procent. Han har også mulighed for at tilføje et billede af muren og skrive en kommentar.

“Hvis der fx falder sne, og det betyder, at han ikke kan mure de næste fire dage, så forlænger man murerens arbejde i GenieBelt. Så sker der automatisk det, at elektrikeren får at vide, at hans opgaver har flyttet sig et par dage. På den måde kan elektrikeren nu planlægge sin tid bedre,” siger Ulrik Branner og fortsætter:

“Og det eksempel er i virkeligheden kogt ned til, hvor du sparer tid. I mange tilfælde sker der det på en byggeplads, at du glemmer at fortælle elektrikeren, at du er forsinket. Så står han på pladsen, og hvis han er kørt langt for at komme til pladsen, ender han måske med at fakturere en hel dags arbejde”.

Udover at give et overblik over, hvor langt håndværkerne er i processen, kan GenieBelt også bruges til at rapportere fejl eller problemer. Dukker en murer fx op og en morgen og opdager, at stenene mangler, eller at der er udført hærværk på pladsen i løbet af natten, åbner han GenieBelt og laver en beskrivelse af situationen under “Problemer”. Den besked får byggelederen med det samme, og bolden ligger nu hos ham.

Næste mål: Kina og Brasilien

Fakta om GenieBelt

  • Cloudbaseret værktøj til byggebranchen
  • Kan bruges browserbaseret eller med app til iPhone og Android
  • Cirka 700 aktive virksomheder
  • Gik i luften 11. november 2014
  • Venturefinansieret

Læs mere på geniebelt.com

GenieBelt gik i luften i november 2014 og har i dag mere end 700 aktive virksomheder, der bruger systemet til at holde styr på deres byggeprojekter. I virkeligheden er der ikke nogle features, der ikke kan findes i andre produkter, men GenieBelt satser på at være byggeriets Schweizerkniv og samle alle funktioner i ét produkt. Når et sådan værktøj først bliver rullet ud i 2015 og ikke allerede i 2000, skyldes det først og fremmest den teknologiske udvikling. I dag har så mange håndværkere en smartphone og er vant til at bruge den, at det giver mening at tænke den ind i et arbejdsflow på byggepladsen.

De fleste aktive virksomheder ligger i Danmark og England, men firmaet arbejder på at komme ind på det kinesiske og brasilianske marked. I pipelinen ligger også en udbygget rapportering og integration til andre værktøjer. Og derudover kan big data på sigt blive et område, hvor GenieBelt kan give værdi, fordi man kan lære af tidligere projekter, når man får det fulde overblik.

“Det kan være, at man kan se, at man er meget bedre til en bestemt type byggeri i Norge. Eller måske vil det vise sig, at hver gang byggeleder X skal arbejde sammen med entreprenør Y, går det galt,” siger Ulrik Branner.


Er byggeriet håbløst bagefter i forhold til digitalisering? Hvilke tjenester bruger din virksomhed til at gøre byggeriet mere effektivt? Bland dig i debatten.

luk
close