12-12-2018 15:50:15

Ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland. Vært: Henrik Føhns.

Glem Tesla, cyklen er den sande disruption

Techtopia: Alle øjne peger på Tesla, når snakken falder på den grønne omstilling af vores transportvaner, men egentlig er det elcyklen, der bærer potentialet for den sande disruption. Den kan meget vel gennemgå samme udvikling, som smartphonen har gjort over de sidste ti år, mener ekspert
27. sep. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>I Danmark er vi allerede langt fremme, men cykler skal fylde meget mere i bybilledet, hvis det står til dataanalytiker Horace Dediu.</em></p>

I Danmark er vi allerede langt fremme, men cykler skal fylde meget mere i bybilledet, hvis det står til dataanalytiker Horace Dediu.

Det kan godt være, du tror, at det er Teslas elbiler, der skal redde verden og holde forhåbningerne om at nå de fastsatte klimamål i live. Men der tager du fejl, det er din gamle cykel, du skal have støvet af og tilsat lidt elektricitet, deleøkonomi og intelligens.

Det mener dataanalytiker, Horace Dediu, der har en fortid i Nokia og dermed har fulgt det massive indtog, først mobiltelefonen og siden smartphonen har gjort i vores hverdag.

"Jeg kan ikke sige, hvilken form for magi, der kommer til at ske med de her køretøjer, men jeg tror, de vil udvikle sig til 3 og 4 hjul, de vil udvikle sig til at blive lukket, og rækkevidden vil øges og øges," siger Horace Dediu til Ingeniørforeningen IDA's nye teknologipodcast, Techtopia.

Horace Dediu er manden bag begrebet mikromobilitet, et område han er faldet over, fordi han mener, vi har et stort problem på transportområdet. Det tærer for meget på vores ressourcer og trængslen på vejene bliver bare større.

Det er særligt bilen, der er problemet. Den er underudnyttet, ejet af enkeltpersoner og baserer sig på en forældet teknologi, forbrændingsmotoren. Her er der med andre ord gode muligheder for forbedringer, og dem er der også masser af, både når det kommer til deleøkonomi, elektrificering og automation. Det går bare alt for langsomt, mener Horace Dediu.

Elcyklen kan følge med

Techtopia podcast

Her finder du Techtopia podcast:

Techtopia er en ugentlig podcast om teknologi, start-ups og etablerede virksomheder og den nyeste forskning – krydret med interview og reportage fra ind- og udland.

Bliv medlem af Techtopia Backstage på Facebook.

Vært: Henrik Føhns.

Gode råd om podcast.

Ingeniørforeningen, IDA producerer og udgiver Techtopia i samarbejde med Ingeniøren og partnerne AM Hub, MCH Messecenter Herning, Innovation Centre Denmark og IDA Forsikring. Læs mere om partnerne her

Techtopia podcast

I 2016 solgte Tesla 76.000 elbiler, og det tal rammer med stor sandsynlighed 100.000 i 2017. Men det er peanuts, når man tænker på, at der hvert år bliver solgt 80 millioner biler, og der allerede kører 1,2 milliarder rundt på Verdens vej. Dem vil Horace Dediu gerne have skiftet ud, men de fleste holder mindst 15 år, og som det er med folks dyre ejendomme, så sker det ikke over en vinter.

"Spørgsmålet er så, hvordan vi kan tilbyde noget bedre end det? Problemet med Tesla er, at det ikke kan gå så hurtigt, som Verden har brug for. Og de andre, Volkswagen og Daimler med flere, kan ikke komme på markedet hurtigt nok, og selvom de kunne, ville det ikke gå stærkere end Tesla. Det er et fundamentalt problem," siger Horace Dediu til Techtopia.

"Det der går langsomt, går hurtigt. Cykler og anden mikromobilitet udvikler sig hurtigere. De er i stand til at blive erstattet hurtigere. Og så kan man tilføre dem intelligens, længere rækkevidde og andre forbedringer," siger han.

Erstatning for noget større

Med en fortid i Nokia ligger det Horace Dediu nært at sammenligne det, han tror, bliver elcyklens snarlige opblomstring, med mobiltelefonens udvikling, siden den første iphone kom på markedet for nu ti år siden.

"Dengang tænkte man, at iphonen var bedre, større og hurtigere, men også dyrere. Mange mennesker sagde, 'jeg behøver ikke den ekstra funktionalitet.' Mange der havde små telefoner, havde det fint med bare stemme og sms," fortæller Horace Dediu.

"I starten migrerede folk til smartphone nedefra. Men mange der ikke havde en mobiltelefon gjorde det også, og på et tidspunkt blev den en erstatning for en meget større ting, computeren. Den eroderede den ved at suge tid og brug væk fra den. Jeg tror fænomenet e-cyklen går samme vej. Du starter med at sammenligne den med, hvad der allerede er på markedet. Men i virkeligheden sigter den ikke ned, den sigter op mod at blive en erstatning for biler," forudser han.

Kina viser vejen

Men vil de mennesker, der sidder trygt og komfortabelt i deres biler nu også vende sig mod en elcykel, om den så kommer på tre eller fire hjul og får tag over styret? Det mener Horace Dediu ikke overraskende. Det skal ikke bare være en elcykel, eller e-cykel som han kalder det. Den skal også være smart, forbundet og delevenlig.

"En smartphone på hjul, der altid er online og altid er klar til brug, det er et interessant tilbud. Jeg tror tilføjelsen af software og elektricitet til cyklen vil gøre den i stand til at konkurrere mere effektivt med bilen i det mindste i det lavere prisleje, og på et tidspunkt vil det udvikle sig til mere," siger han.

Han henviser til et studie fra MIT, som viser, at cyklen selv i USA er hurtigere end enhver anden form for transport over det meste inden for bymæssig bebyggelse. Det betyder, at hvis du står i centrum og spørger, hvordan du kommer længst på 30 minutter, så er svaret cyklen.

"Og det gælder for en normal cykel. Når du ganger hastigheden med 1,5 for at få en e-cykel, så dækker den fx hele Manhattan inden for en halv time, det kan du ikke gøre i en bil og ikke engang i subwayen. Derfor kommer det her til at tiltrække folk," forudser Horace Dediu i Techtopia.

Som enhver ny teknologi skal der være en bæredygtig forretning i det. Når det kommer til delecykler har man allerede vist vejen i Kina. Her har man over de seneste år taget delecykeltjenester som Mobike og Ofo til sig i i en sådan grad, at der ifølge en rapport udarbejdet af de kinesiske myndigheder var 106 millioner brugere af delecykeltjenester i landet i juni. De deles om 16 millioner cykler og cykler omkring 50 millioner ture hver dag.

Du kan høre hele udsendelse på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla
Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla

Podcast: Måske går du rundt og tror, at Teslas el-biler skal frelse verdens storbyer fra et forurenende trafikkaos? Men du tager fejl. Det rigtige svar er din gamle cykel.

Læs mere
Techtopia 18: Hvad kommer bagefter robotter og Ubers samfundsmodel?
Techtopia 18: Hvad kommer bagefter robotter og Ubers samfundsmodel?

Podcast: "We-Economy" er titlen på en ny dansk bog, som prøver at binde det samfund sammen, som teknologi splitter. Hvad er der på den anden side af robotter og Ubermodellen?

Læs mere
Techtopia #16: Selvkørende el-biler forandrer 100 år gammelt firma
Techtopia #16: Selvkørende el-biler forandrer 100 år gammelt firma

Podcast: Vi kører en tur i en selvkørende el-minibus. Den er en del af den omstilling, som Semler Gruppen har kastet sig selv ud i. Firmaet har 100 års historie med import af biler, men fremtiden byder på ...

Læs mere
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne

Podcast: I fremtiden er det slut med at købe biler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen lader vi teknologien om. SIRI-kommissionen har kortlagt fremtidens digitale transport. Vært: He ...

Læs mere
Techtopia #9: Er Kina det nye Silicon Valley?
Techtopia #9: Er Kina det nye Silicon Valley?

Podcast: Er Kina det nye Silicon Valley? Er det i Kina , at banebrydende ny teknologi møder forretningsideer, som kan forandre verden med en pose risikovillig kapital?

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close