25-06-2017 17:45:58

10 gode råd til din LinkedIn profil

LinkedIn er dit brand - og et vigtigt redskab til opbygning af netværk, til at skabe synlighed over for potentielle kunder eller samarbejdspartnere og til jobsøgning.
26. jan. 2015 Af IDA Learning

LinkedIn kan være din vej til at etablere professionelle kontakter og forretningsforbindelser, dyrke professionelle netværk og finde dit næste job. Derfor er det vigtigt, at din profil sender de rigtige signaler – og du skal hele tiden være aktiv, vise dig selv og dele viden med dit netværk. Få vores 10 bedste råd til en sober og faglig profil, der fanger læseren.

Lær linkedin at kende og få en god profil på nettet

Karrierekonsulent i IDA, Lise Dan, guider dig gennem LinkedIn i denne video og giver gode råd til at opbygge en profil, hvor du kan give et godt billede af dig selv til nuværende og kommende kollegaer og arbejdsgivere.

LinkedIn er en god måde til at få indflydelse på, hvad der kommer frem på dit navn ved en søgning på Google. Linket til LinkedIn ligger ofte bland de første søgeresultater. 

Her kan du se Lise Dan's profil på LinkedIn.

1. HVAD SKAL DU VÆRE KENDT FOR, OG HVEM SKAL KENDE DIG?

Inden du går i gang med at udarbejde din profil, skal du overveje følgende: Hvem skal være din målgruppe? Hvilke virksomheder eller personer ønsker du at blive fundet af? Hvem ønsker du at netværke med, og hvilke jobtyper vil du gerne have tilbudt? Og hvordan kan du, via din profil, synliggøre, at du kan skabe værdi i et sådant job?

Din målgruppeanalyse skal danne grundlaget for, hvad du vælger at fortælle om dig selv, dine tidligere job og uddannelser. Informationerne du publicerer, skal alle være relevante for målgruppen og føre til en øget interesse for dig. Husk dine nøglekompetencer i CV og skills på LinkedIn skal være identiske.

2. SØG INSPIRATION HOS ANDRE OG FIND DINE STYRKER

Søg efter profiler med folk, som sidder i lignende job som dit eller har job, du gerne vil have eller netværke med. Se, hvordan de bruger deres profiler. Brug dem som inspiration til, hvordan du selv kan lave en god profil. Analysér også dine egne styrker og svagheder i forhold til de andres kompetencer og find frem til, hvad du skal fremhæve for at være konkurrencedygtig og attraktiv i forhold til dem.

3. OPRET DIN PROFIL PÅ DET RELEVANTE SPROG

Lav din profil på det sprog, der er relevant for din målgruppe. Du kan ikke vide om headhuntere og andre søger efter kandidater på dansk eller engelsk. Men du skal vedligeholde din profil, så derfor skal du være realistisk med din tid, så du ikke skal opdatere flere profiler. Hvis du alligevel vælger at oprette din profil med to sprog, så gør du det på din LinkedIn profilside, hvor du klikker på pilen ved ’edit’ og vælger at lave din profil på et ekstra sprog. Men brug i første omgang energien på din LinkedIn profil på det sprog, du vurderer, er det vigtigste i dit arbejdsliv.

4. FANG LÆSEREN MED DINE OVERSKRIFTER

Formålet med din overskrift/headline er at vække læserens interesse og give et billede af, hvem du er, og hvad du kan. Den skal kunne læses uafhængigt af din øvrige profil. Din headline skal bestå af de ord, som du vurderer, en rekrutteringsansvarlig, en netværksinteresseret og andre vil skrive som søgeord for at finde interessante kandidater med interessant viden. Brug få ord til at beskrive dig så præcist som muligt. Erstat fx ’projektleder’ med ’Lean projektleder, HD’.

5. HJÆLP LÆSEREN MED ET BESKRIVENDE RESUMÉ

Resumé/summary skal give læseren svar på:

  • hvem du er
  • hvad du kan
  • hvad du vil
  • hvad du brænder for

Det kan sidestilles med en skriftlig elevatortale, hvor du trækker det vigtigste frem først. Du skal give svar på, hvordan du bidrager, og hvordan du gør det? Målgruppen skal tydeligt kunne se, hvilken værdi du skaber. Du sikrer, at læseren har fået de væsentlige pointer med, selvom han springer resten af din profil over. Det kan være en god ide at skrive dine nøglekompetencer i punktform, så man hurtigt kan se, hvad du kan.

6. FREMHÆV RELEVANT ERHVERVSERFARING

Noter dine titler og ansættelsessteder. Skriv også en kort beskrivelse af dine ansvarsområder i hvert job samt en oversigt over dine arbejdsopgaver. Arbejdsopgaverne skal prioriteres efter, hvad der er vigtigt for en potentiel arbejdsgiver at vide. Du skal altså hverken give et spejlbillede eller et misvisende billede af dit jobindhold, men en prioriteret beskrivelse i forhold til det job, du fremadrettet søger. Hver jobbeskrivelse bør også omfatte dine erfaringer. Er du leder, kan du fremhæve de resultater, du har opnået i det enkelte job. Fremhæv dine kompetencer fremfor, hvem du er. Hvorfor gør dine kompetencer en forskel for andre? Hvorfor bliver du en gevinst?

7. UDVID DINE SØGEMULIGHEDER GENNEM RELEVANTE GRUPPER

De tre bedste grunde til at melde sig ind i relevante LinkedIn grupper:

  1. Du udvider din synlighed hos gruppens deltagere og udvider personerne, der kan søge på dig, samt dem du kan søge på.
  2. Grupper har signalværdi og dit medlemskab viser læseren, at du har et stærkt fagligt netværk.
  3. Du viser, at du holder dig fagligt opdateret.

8. HOLD LIV I DIN PROFIL 

Sørg for, at din profil er opdateret med dine nyeste kompetencer, vær aktiv og bidrag på LinkedIn. Du kan være aktiv i grupper som Ingeniørforeningens eller ved at kommentere på opslag fra dit LinkedIn netværk. Hvis du er synlig og aktiv på LinkedIn, er sandsynligheden, for at andre får øje på dig, meget større. Du kan også skrive artikler indenfor din industri og din branche. Du skal tænke din LinkedIn-profil som en base for også at mødes med dit netværk ’in real life’.

9. MARKER DIN FAGLIGHED OG DINE RESULTATER GENNEM 'SHARE AN UPDATE'

Du har mulighed for at synliggøre din faglighed og dine resultater over for dit netværk ved løbende gennem din karriere at lave en update under ”Share an update”. Fortæl hvilke opgaver og projekter, du har i gang, og hvilke resultater du opnår. I dine grupper handler det om at dele viden, give inspiration og gode råd efter motto’et; Giv uden at forvent noget igen. Du skal dele, fordi du er engageret og mener, at det er relevant for dit netværk.

10. SPAM IKKE DIT NETVÆRK

LinkedIn er først og fremmest et netværk, så du behøver ikke have hemmeligheder for dine kontakter – heller ikke dine kolleger og ledere. Men er du i gang med en større sanering af din profil, er det en god idé at skjule aktiviteten i processen, så netværket ikke får hver en lille ændring ud i update-torsdagsmailen fra LinkedIn. Gå ind under ”Account & settings” (det lille billede i højre top) under ”Privacy & settings” og slå det fra under ”Turn off your activity broadcasts”. Så får dit netværk ikke opdateringer om, hvad du er i gang med. De vil fortsat kunne se dine 'updates'.

Dit LinkedIn-foto er dit markedsføringsværktøj
Dit LinkedIn-foto er dit markedsføringsværktøj

Dit LinkedIn-foto skal være professionelt, vellignende og taget til lejligheden. Sæt aldrig feriebilledet med drinks eller fotoet fra et cykelløb – du skal fremstå professionel, som du gør arbejds ...

Læs mere
DONG jagter kandidater på LinkedIn
DONG jagter kandidater på LinkedIn

DONG Energy bruger LinkedIn aktivt i rekrutteringsprocessen. En stor del af virksomhedens opslåede job lægges op på LinkedIn, som også bruges til baggrundstjek, og når DONG Energy jagter bestemte ...

Læs mere
Brug dit netværk med omtanke
Brug dit netværk med omtanke

Et netværk er en gaveøkonomi og ikke en byttehandel. Hvis du bruger det rigtigt, kan dit netværk have stor værdi.

Læs mere
Podcast: Skil dig ud med LinkedIn
Podcast: Skil dig ud med LinkedIn

Verdens største businessnetværk, LinkedIn er en afgørende platform for branding på arbejdsmarkedet. Her er der ingen videoer med katte, men masser af muligheder for at skille dig ud fra mængden. F ...

Læs mere
Skal jeg skrive på LinkedIn, at jeg er fyret?
Skal jeg skrive på LinkedIn, at jeg er fyret?

JA! er svaret fra karriererådgiver i IDA Lise Dan. For mange job bliver besat via netværk – og netværket kan ikke hjælpe dig, hvis de ikke ved, at du er jobsøgende.

Læs mere

Deltag i debatten

Job & Karriere

Nyeste job fra Jobfinder

luk
close