20-11-2017 20:04:55

Bliver selvkørende biler kedelige?

Transport: Vi nærmer os med hastige skridt biler, der enten er delvist eller fuldstændig selvkørende. Det er en spændende udvikling, men det skaber også nogle interessante spørgsmål. Og måske bliver det hele lidt kedeligt, mener bildesigneren Henrik Fisker.
14. jan. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør

Den danske bildesigner Henrik Fisker er efter et par turbulente år tilbage som designer med eget studio i Californien. Nu er den internationalt anerkendte bildesigner aktuel med to nye biler, og Ingeniøren har talt med ham om bilbranchen i en tid, han betegner som en af de mest spændende perioder i bilens historie. I interviewet peger han blandt andet på nogle af de udfordringer, der kommer i kølvandet på selvkørende biler. Både teknisk, lovgivningsmæssigt og etisk.

Et af argumenterne for de selvkørende biler er, at de kan være med til at minimere de menneskelige fejl og derfor også forhindre ulykker. Men intet tyder på, at det er slut med menneskelige chauffører, så snart de selvkørende biler er klar til at blive rullet ud i stor stil på verdens veje. For det første vil en udskiftning af verdens vognpark ikke ske på nogle få år, og for det andet er mange bilister måske slet ikke klar til at slippe rattet fuldstændig endnu.

“For os, der elsker at køre bil, bliver det dog lidt kedeligt. Bilen er et af de få steder i dag, hvor vi fortsat kan være i kontrol, og det tror jeg har en værdi for mange mennesker,« siger Henrik Fisker.

Han er samtidig usikker på, hvad det får af betydning, at vi med de selvkørende biler ikke længere opretholder en rutine i at køre bil. I fx Californien er det et krav, at der skal sidde en bag rattet i en selvkørende bil, hvis automatpiloten svigter.

“Hvad nu, hvis du har kørt førerløst i din bil i 12 måneder, og der lige pludselig opstår en situation, som kræver, at du skal overtage rattet – er du så overhovedet i stand til at reagere, hvis du har mistet følingen med at køre bil? Eller hvis bilen skal ‘vælge’ mellem, at du kører ind i ti mennesker eller en mur, så det i stedet er dig som bliver dræbt – hvem har så ansvaret, spørger han.

Læs hele interviewet på Ing.dk og se blandt andet, hvad Henrik Fisker ser af tendenser på elbil-markedet, de største udfordringer for elbiler og hvorfor det hele ikke må blive for kedeligt. 

Se den førerløse bils historie


Deltag i debatten

luk
close