21-09-2018 02:46:58

Hver måned har Rolf Ask Clausen en aktuel gæst i studiet. Du kan foreslå emner før, deltage med spørgsmål under, og diskutere videre bagefter.

Børn født i dag, kommer aldrig til at køre en bil

Transport: Selvkørende biler bliver en del af vores virkelighed, før end vi aner. Om 10 år vil førerløse biler være dominerende på vejene, og om 15 år vil de færreste unge købe en gammeldags bil.
31. jan. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør

Siden James Dean i 1955-filmen Vildt blod kastede sig ud i et chicken run i en sort Ford Super De Luxe, har ungdomskultur på en eller anden måde hængt sammen med automobilen. Men den romance kan være slut om få generationer.

Ifølge Henrik Iskov Christensen, der er direktør for Institut for Robotteknologi på Georgia Institute of Technology, sker udviklingen inden for selvkørende biler nemlig så hurtigt, at kommende generationer ikke kommer til at prøve kræfter med kobling, gearstang og speeder. Den spådom kom han med, da han var gæst i første udgave af Fremtidsupdate og talte om selvkørende biler (se webinaret her).

Fakta: Henrik Iskov Christensen

Født i Frederikshavn i 1962

M.Sc. og Ph.D. i Electrical Engineering fra Aalborg Universitet

Professor ved College of Computing og direktør for IRIM (Institute for Robotics and Intelligent Machines) på det prestigefyldte ingeniøruniversitet Georgia Tech i Atlanta

Rådgiver for Præsident Barack Obama, når det gælder robotudvikling

“Inden for de næste 5 år vil vi se kommercielle løsninger fra alle de store bilproducenter. Inden for 10 år tror jeg vil vi se de dominerende løsninger. Og min egen forudsigelse er, at børn der er født i dag, aldrig nogensinde kommer til at køre bil. De vil i stedet bruge en serviceorienteret model,“ siger Henrik Iskov Christensen, der også fungerer som videnskabelig rådgiver for præsident Barack Obama. 

I stedet for at have en dyr bil holdende, som vi i gennemsnit bruger 10 procent af tiden, vil vi i stedet sende bud efter en selvkørende bil, når vi har brug for det. Henrik Iskov Christensen ser udviklingen som udelukkende positiv og peger på, at det vil give færre ulykker, en bedre økonomi samt bedre udnyttelse af infrastrukturen. Og de selvkørende biler kommer også til Danmark inden længe.

“Vi er inde i en fase, hvor vi ser meget interessant udvikling. Og der er ingen tvivl om, at vi vil begynde at se selvkørende biler på de danske landeveje inden for nogle få år. Og inden for fem år vil vi begynde at kunne købe dem hos en almindelig bilforhandler,” spår han.

Slut med bilister om 25 år

Selv om de selvkørende biler ifølge Henrik Iskov Christensen bliver dominerende på vejene allerede om 10-15 år, forudser han ikke en verden helt fri for gammeldags biler lige med det samme. Om 25 år mener han dog, at det lakker mod enden for bilister på vejene.

“Jeg tror, der vil gå lang tid, inden vi holder op med at se almindelige biler. Det vil være svært at rykke bilentusiaster som mig af landevejene og sige, at nu skal vi holde op med at køre. Så jeg tror, vi vil se en gradvis udvikling. I dag har mange storbyer fx en freelane, hvor man kan have reserverede baner, der vil blive brugt til selvkørende biler i den korte fremtid,” siger han.

Han peger også på, at biler er en dyr investering, så derfor vil et skift til selvkørende biler tage en årrække at gennemføre.

“Så vi kan ikke bare sige, at nu skal vi have selvkørende biler alle sammen. Men om 10 år vil det være et ret dominerende produkt, og om 15 år tror jeg de færreste unge vil købe en almindelig bil,” siger han.

 

Se den førerløse bils historie


Hvad mener du? Kommer født i dag aldrig til selv at køre en bil?

Trafik og infrastruktur

luk
close