20-11-2017 20:05:07

Himmerlandske biler skal være totalt selvkørende – også i snevejr

Men i første omgang betyder manglende lovgivning, at Henrik Schärfe, der står i spidsen for projektet med selvkørende biler i Vesthimmerland, må satse på en nødløsning med en ”chauffør og en stopknap” for at få de selvkørende minibusser fra Local motors ud at køre.
28. jul. 2016 Af Rolf Ask Clausen - chefkonsulent i IDA, Henrik Lilholt - Webredaktør
I denne udgave af IDA Fremtidsupdate forklarer Henrik Schärfe forklarer udførligt om selvkørende biler. Interviewet er fra april. Interviewer er IDA's Rolf Ask Clausen, der er teknologisk talsmand og især fokuserer på fremtidens teknologi.

Local Motor og Olli

Køretøjet Olli er eldrevet og kan rumme op til 12 passagerer og kom i juni på forsøgsbasis på gaden i Washington D.C. Local Motors har udtalt, at de i år skal være på gaden i Las vegas og Miami. Og Henrik Schärfe satser benhårdt på, at de også kommer til at køre i Vest Himmerland i år.

Local Motors er en crowd-baseret amerikansk virksomhed, der satser på udvikling af specialkøretøjer, bl,.a. ved udstrakt brug af 3D-printning. Læs mere om Local Motors og Olli.

Køretøjet Olli er eldrevet og kan rumme op til 12 passagerer og kom i juni på forsøgsbasis på gaden i Washington D.C. Local Motors har udtalt, at de i år skal være på gaden i Las vegas og Miami. Og Henrik Schärfe satser benhårdt på, at de også kommer til at køre i Vest Himmerland i år.

Olli har 30 sensorer og signalerne behandles af IBM’s Watson-software. Læs pressemeddelse fra IBM.

Indlæg af Local Motors europæiske chef, Damien Declercq,  på IDA’s Driving Technology i 2015. Se video med Damien Declercq indlæg om Local Motors 

Ingeniøren: Local Motors bygger selvkørende minibus i Berlin
Amerikansk producent af køretøjer skaber lynhurtigt nye produkter fra små, lokale fabrikker. For eksempel en niveau 5 selvkørende bus, der bestilles via en app. Læs Ingeniørens artikel.

Prøvekørsel af Olli I Washingtomn i juni. Læs artikel på Slasgear.com.

Henrik Schärfe, der er kendt for som professor ved Aalborg Universitet at rejse land og rige rundt med en robot-klon af sig selv – og dermed afprøve relationer mellem mennesker og robottor, har for nylig skiftet karriere og er nu direktør i et udviklingsselskab tilknyttet Vesthimmerlands Kommune. Her arbejder han med at udskifte kommunens bilflåde med selvkørende biler.

I april var Henrik Schärfe gæst i IDAs fremtidsteknologiske TV-avis Fremtidsupdate (Se video øverst).

Her forklarede han grundigt om formålet med projektet – at øge trafiksikkerheden, at hjælpe medarbejderne i kommunen med at bruge deres arbejdstid på noget værdiskabende – i stedet for ”at sidde og holde fast i et stykke plastik”. Samtidig bliver projektet et meget ambitiøst forsøg set med globale øjne.

Ambitionerne med projektet er meget vidtgående og derfor er Henrik Shärfe i tæt samarbejde med trafikmyndighederne om det juridiske; de nødvendige tilladelser. En del af projektet går ud på at undersøge og dokumentere menneskers oplevelse af og tryghed ved de autonome køretøjer.

Ambitionerne er også vidtgående i den forstand, at bilerne skal køre autonomt på det såkaldte niveau 5, hvilket vil sige fuldt selvkørende i alle situationer OG – lover Henrik Schärfe – også i dårligt føre i dårligt vejr.

På tidspunktet for interviewet kunne Schärfe ikke oplyse konkret, hvem som skal være leverandør. Det er nu offentliggjort, at bl.a. amerikanske Local Motors, som har en aktiv afdeling i Berlin, er leverandør.

IDA Fremtidsupdate - en teknologisk TV-avis

Hold dig skarp, hold dig opdateret. Der er fremtidsteknologisk nyt direkte fra Ingeniørforeningens TV-studie den 3. tirsdag i hver måned kl. 15. Vi tager fat i aktuelle emner og ny viden. Du kan foreslå emner og eksperter, og stille spørgsmål og diskutere både før, under og efter.

Tilmeld dig her

Vesthimmerland Kommune satser på at bruge arbejdstiden bedre

Vesthimmelland Kommune satser sammen med fonden Autonomous på at en flåde af selvkørende minibusser skal fragte medarbejdere og borgere rundt i den arealmæssigt store kommune.

Projektet har været på vej et stykke tid, men i en artikel i dagbladet Information i denne uge kom det frem, at leverandøren af minibusserne er Local Motors, der skal levere den delvist 3D-printerde 12 personers elbus, Olli.

De to primære mål med at automatiske trafikken er, at bruge arbejdstiden og forbedre sikkerheden.

»Vi er en stor kommune med meget transporttid, og vores beregninger viser, at vi sammenlagt har 30-40 fuldtidsansatte, der kører bil uafbrudt. Den tid er bedre brugt på, at de arbejder. Så mens Olli kører fra a til b, kan f.eks. vores socialarbejdere journalisere og notere det, der skal noteres, frem for at køre bil,« siger borgmester Knud Kristensen (K) til Information.

Det andet vigtige mål, er at sænke antallet af trafikulykker ved at lade automatikken tage over og eliminere menneskelige fejl, der som Henrik Scärfe siger i interviewet i IDA Fremtidsupdate har et skræmmende højt niveau – om end det er faldende.

Meld dig ind i IDA Fremtidsteknologi

IDA Fremtidsteknologi er et netværk, der beskæftiger sig tværgående med alle teknologier og deres muligheder og konsekvenser.

Lær af kolleger. Hør de mest visionære talere. Del din viden og vær selv med til at bidrage. 

Meld dig ind her

Det er gratis for alle.

Nødløsning – mens vi venter på lovgivingen

Projektet er – måske ikke overraskende – blevet forsinket af, at den nødvendige lovgiving ikke er plads. De indledende sondelinger er i gang med deltagelse af særligt Transportministeriet, Trafikstyrelsen og Vejdirektoratet. Men det tager tid og lovgivningen er til Henrik Schärfes utilfredshed ikke lige om hjørnet. Han vil i gang i efteråret.

Til Information siger Henrik Schärfe:

”Indtil vi får en omskrivning af færdselsloven – som jeg ikke tror, politikerne når til september – har vi været nødt til at finde en praktisk løsning”.

I hver eneste Olli vil der således sidde en fører om bord, som sidder klar til at trykke på nødstopknappen, hvis automatpiloten skulle svigte. Samtidig overvåger en IT-operatør fra centralt sted hele kørslen.

»Det er en lappeløsning, men det underminerer hele logikken med at frigøre arbejdskraft ved at have selvkørende biler. Hvis vi skal høste de store fordele, er svaret naturligvis ikke, at der sidder en mand i bussen, som ingen anden funktion har end at trykke på en knap,« siger Henrik Schärfe.

IDA Universe har skrevet en del artikler om selvkørende biler:

Nyt projekt skal teste selvkørende busser på DTU
Nyt projekt skal teste selvkørende busser på DTU

Når Hovedstadens Letbane bliver en realitet skal borgerne vænne sig til selvkørende busser. De skal testes på DTU og i Albertslund.

Læs mere
Den førerløse minibus Olli står bomstille i Vesthimmerland

Ingeniøren: Vesthimmerlands Kommune ville være først med førerløse køretøjer i Danmark, men ifølge borgmesteren gør ny forsøgslov det for dyrt at gennemføre projektet.

Læs mere
Kom til morgenmøde om selvkørende biler
Kom til morgenmøde om selvkørende biler

Selvkørende biler: Vejdirektoratet holder møde om selvkørende biler. Der er stadig få ledige pladser.

Læs mere
Selvkørende elbiler forandrer 100 år gammelt firma
Selvkørende elbiler forandrer 100 år gammelt firma

Techtopia: Fremtiden for bilsektoren er både eldrevet, 3D-printet og selvkørende, og derfor har den 100 årige danske bilimportør Semler Group kastet sig ind i at udvikle fremtidens busser, som forventes på d ...

Læs mere
Techtopia #16: Selvkørende el-biler forandrer 100 år gammelt firma
Techtopia #16: Selvkørende el-biler forandrer 100 år gammelt firma

Podcast: Vi kører en tur i en selvkørende el-minibus. Den er en del af den omstilling, som Semler Gruppen har kastet sig selv ud i. Firmaet har 100 års historie med import af biler, men fremtiden byder på ...

Læs mere
Selvkørende biler og etik: Ville du købe en bil, der var programmeret til at slå føreren ihjel?
Selvkørende biler og etik: Ville du købe en bil, der var programmeret til at slå føreren ihjel?

Selvkørende biler: Teknologisk rykker vi med hastige skridt tættere på selvkørende biler. Men uanset om vi har fuldt selvstyrende biler på vejene i 2020 eller 2040, er der en række etiske dilemmaer, som vi bør have ...

Læs mere
Biler er noget, vi deler – også med robotterne
Biler er noget, vi deler – også med robotterne

Techtopia: I fremtiden er det slut med at købe privatbiler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen, den lader vi teknologien om. Sådan lyder anbefalingerne fra SIRI-Kommissionen, der vil h ...

Læs mere
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne

Podcast: I fremtiden er det slut med at købe biler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen lader vi teknologien om. SIRI-kommissionen har kortlagt fremtidens digitale transport. Vært: He ...

Læs mere
Ny ekspertgruppe skal se på fremtidens transport
Ny ekspertgruppe skal se på fremtidens transport

Fremtidens transport: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) nedsætter ny ekspertgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan vi bliver klar til fremtidens transport.

Læs mere
Den selvkørende bus Olli testes på DTU Lyngby Campus
Den selvkørende bus Olli testes på DTU Lyngby Campus

Danmarks første selvkørende bus kører lige nu på en lukket testbane på DTU. Ambitionen er at udvikle et pilotprojekt for førerløs transport på DTU Lyngby Campus.

Læs mere
Dagens bilfabrikanter er som Nokia - lige før de blev smadret af Apple
Dagens bilfabrikanter er som Nokia - lige før de blev smadret af Apple

Selvkørende biler: Selvkørende teknologi vil ændre grundlæggende på bilbranchen. Software vil gå fra at være et addon til en bil til at være det afgørende konkurrenceelement, og firmaet, der laver den bedste softwar ...

Læs mere
Apple-stifter: Det er urealistisk, at robotter kommer til at overtage alle jobs
Apple-stifter: Det er urealistisk, at robotter kommer til at overtage alle jobs

Industri 4.0: Robotter kommer til at erstatte en række opgaver, som i dag bliver løst af mennesker. Men det vil kræve urealistiske investeringer at nå til et punkt, hvor alle jobs bliver erstattet, mener Apples ...

Læs mere
Selvkørende biler bliver en realitet på de tyske veje
Selvkørende biler bliver en realitet på de tyske veje

Tyskland har indført regler for selvkørende biler, og det betyder, at selvkørende biler bliver en realitet på de tyske veje. Dog på den betingelse, at der altid er en fører bag rettet.

Læs mere
Analyse: Det er nu de afgørende samarbejder bliver lavet i forhold til selvkørende biler
Analyse: Det er nu de afgørende samarbejder bliver lavet i forhold til selvkørende biler

Selvkørende biler: De store teknologivirksomheder er lige nu ved at udstikke retningen fremtidens selvkørende biler. Og for en række virksomheder er det helt afgørende at komme med på det rigtige hold og positionere ...

Læs mere
Google anklager Uber for at stjæle teknologi til selvkørende biler
Google anklager Uber for at stjæle teknologi til selvkørende biler

Selvkørende biler: Uber bliver sagsøgt af Googles moderselskab, Alphabet. Stridspunktet er et laser-system, som Googles afdeling for selvkørende biler har udviklet.

Læs mere
Vejdirektoratet: Trafikken på de danske veje er først 100 procent selvkørende i 2065
Vejdirektoratet: Trafikken på de danske veje er først 100 procent selvkørende i 2065

Selvkørende biler: De første 100 procent selvkørende biler kommer formentlig til Danmark fra 2030. De vil give mulighed for at afvikle trafikken mere smidigt end i dag, men det er langt fra givet, at de selvkørende ...

Læs mere
»Selvkørende biler er et emne, vi dedikerer noget mere opmærksomhed end for et par år siden«
»Selvkørende biler er et emne, vi dedikerer noget mere opmærksomhed end for et par år siden«

Selvkørende biler: I Vejdirektoratet er selvkørende biler ikke bare fremtidsvisioner, men noget vi skal forholde os til allerede nu. Det betyder dog ikke, at de førerløse biler dominerer de danske veje om 10-15 år.

Læs mere
Teknologien er ikke længere den begrænsende faktor
Teknologien er ikke længere den begrænsende faktor

Inden for den embeddede verden har IBM naturligt nok slået sig på især cloud- og datahåndteringsløsningerne. Men koncernen har - blandt andet gennem etableringen af en ny forretningsenhed IBM Wats ...

Læs mere
Gartner kalder selvkørende biler for ren science fiction
Gartner kalder selvkørende biler for ren science fiction

Selvkørende biler: Analysehuset Gartner tror ikke på, at fuldt selvkørende biler er lige om hjørnet. De tvivler på, at det nogensinde bliver en realitet.

Læs mere
Transportminister: »Forsøg med selvkørende biler skal i gang NU«
Transportminister: »Forsøg med selvkørende biler skal i gang NU«

Selvkørende biler: Danmark skal i gang med at teste selvkørende biler, inden vi bliver overhalet af lande omkring os, mener transportministeren

Læs mere
Nvidia og den kinesiske Google samarbejder om selvkørende biler
Nvidia og den kinesiske Google samarbejder om selvkørende biler

Selvkørende biler: Chipproducenten Nvidia har i flere år arbejdet på at skabe hjernen til selvkørende biler. Nu går de sammen med den kinesiske søgemaskine Baidu om at skabe fremtidens selvkørende biler.

Læs mere
Velkommen til den flyvende bilfabrik
Velkommen til den flyvende bilfabrik

Fremtidens transportmidler omfatter, hyperloop, selvkørende biler og endda flyvende biler. Start-up virksomheden Zee.Aero, som ejes af Googles medstifter Larry Page, har siden 2010 udviklet på en ...

Læs mere
Biler og energiforsyning; et bud på de næste ti år
Biler og energiforsyning; et bud på de næste ti år

Oh! Diskussionen om konsekvenserne af VW’s dieselgate er underholdende. Hvordan skal fremtidens krav til emissioner fra biler se ud? Hvem har snydt hvem, hvor mange har snydt osv. osv.?

Læs mere
Forstå selvkørende biler: Sådan lærer bilerne at køre via deep learning
Forstå selvkørende biler: Sådan lærer bilerne at køre via deep learning

Selvkørende biler: Deep learning er et afgørende parameter, når du vil skabe en selvkørende bil. Er du interesseret i, hvordan bilerne lærer sig selv at køre, har chip-selskabet Nvidia netop offentliggjort en rappor ...

Læs mere
Deutsche Bahn arbejder på selvkørende biler og førerløse tog
Deutsche Bahn arbejder på selvkørende biler og førerløse tog

Selvkørende biler: De tyske statsbaner, Deutsche Bahn ser ikke selvkørende biler som en trussel mod selskabets tog. Tværtimod vil Europas største jernbaneselskab selv udvikle en flåde af selvkørende biler, der kan b ...

Læs mere
Her er seks fremtidsteknologier, du skal holde øje med
Her er seks fremtidsteknologier, du skal holde øje med

Fremtidsteknologi: Tech-kenderen Eric Schmidt, der er bestyrelsesformand i Googles moderselskab, Alphabet Inc. har netop givet sine bud på seks teknologier, der vil ændre vores hverdag på en positiv måde.

Læs mere
Elon Musk: Autopilot giver allerede nu 50 procent mindre risiko for uheld
Elon Musk: Autopilot giver allerede nu 50 procent mindre risiko for uheld

Selvkørende biler: Ifølge Tesla-direktøren Elon Musk er firmaets Autopilot allerede så skarp, at sandsynligheden for at køre galt er halveret. Det er et vigtigt skridt i forhold til ambitionen om at have selvkørende ...

Læs mere
Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler
Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler

Selvkørende biler: Nvidia vil som opfindere af GPU’en for de fleste være synonym med grafikkort. Men firmaet har mange strenge at spille på, og med supercomputeren Drive PX2 satser de på at blive en stor spiller på ...

Læs mere
Er fremtidens hjul kugleformede?
Er fremtidens hjul kugleformede?

Fremtidens biler: Bilbranchen gennemgår lidt af en revolution i disse år med elbiler på den korte bane og selvkørende biler lurende i horisonten. Goodyear vil ikke holde sig tilbage, og dækfirmaet har netop løftet ...

Læs mere
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem
Selvkørende biler: Nye spillere og alliancer vælter frem

Transport: Google er løbet med det meste af opmærksomheden, men der findes mange andre virksomheder og nye alliancer, der desperat prøver at komme ind på markedet for selvkørende biler. Vi har forsøgt at ska ...

Læs mere
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler
Dansk Obama-rådgiver: Lav Danmark til testzone for selvkørende biler

Transport: Udviklingen for selvkørende biler er nu så meget i overhalingsbanen, at det er umuligt for Danmark at blive en spiller. Men vi kan stadig spille en rolle i udviklingen af alt omkring bilen, mener ...

Læs mere
Børn født i dag, kommer aldrig til at køre en bil
Børn født i dag, kommer aldrig til at køre en bil

Transport: Selvkørende biler bliver en del af vores virkelighed, før end vi aner. Om 10 år vil førerløse biler være dominerende på vejene, og om 15 år vil de færreste unge købe en gammeldags bil.

Læs mere
USA satser på selvkørende biler
USA satser på selvkørende biler

USA har store planer for selvkørende biler, og regeringen foreslår at investere godt 27 milliarder kroner til udviklingen af selvkørende biler over de næste 10 år.

Læs mere
Bliver selvkørende biler kedelige?
Bliver selvkørende biler kedelige?

Transport: Vi nærmer os med hastige skridt biler, der enten er delvist eller fuldstændig selvkørende. Det er en spændende udvikling, men det skaber også nogle interessante spørgsmål. Og måske bliver det hele ...

Læs mere
Fremtidsupdate #11: Milliardgevinster ved førerløse biler - nye tal og beregninger
Fremtidsupdate #11: Milliardgevinster ved førerløse biler - nye tal og beregninger

Der investeres i øjeblikket massivt i at gøre biler førerløse. De producenter, der knækker koden først, vil stå stærkt i konkurrencen. Der er nemlig store fordele for forbrugerne ved de autonome k ...

Se video
Fremtidsupdate #13: Sensorer og nanoteknologi: Hvad sker der de kommende år?
Fremtidsupdate #13: Sensorer og nanoteknologi: Hvad sker der de kommende år?

Fremtidsupdate tager pulsen på fremtidens teknologier, som udvikles med stadig større hastighed med både nye muligheder og brutale konsekvenser.

Se video
Selvkørende biler
Selvkørende biler

Den traditionelle bilbranche bliver udfordret af opkomlinge som Google og Tesla, der arbejder hårdt på at være først med selvkørende biler. Men hvornår ser vi de første 100 procent selvkørende bi ...

Læs mere

Hvad bliver de største udfordringer med de selvkørende biler?

Fremtidsteknologi

luk
close