22-02-2018 14:08:49

Høring: Børn, uddannelse og den nye industrielle revolution

Teknologi: IPA (International Play Association) afholder en høring på Christiansborg den 14. september, hvor politikere, forskere og erhvervsfolk vil diskutere, hvordan vi forbereder vores børn til en fremtid, hvor maskinerne udkonkurrerer menneskelig arbejdskraft på uventede områder.
29. aug. 2016 Af IDA Universe

Teknologi udvikler sig overraskende. Forskere, erhvervsledere og politikere verden over er enige om, at vi lige nu står ved begyndelsen til en ny industriel revolution, som grundlæggende vil forandre vores måde at leve og arbejde på. Den digitale teknologi udvikler sig med en overraskende hastighed og automatiserer arbejde, vi hidtil har troet var forbeholdt menneskelig arbejdskraft.

Fremtiden rykker tæt på os allerede i september, hvor Vesthimmerland efter planen får landets første førerløse busser, og IBMs intelligente computer "Watson" er samtidig i fuld gang med at gøre advokater overflødige. 

Kendte jobs forsvinder

Op mod 50% af de jobs, vi kender i dag, forventes ifølge organisationen World Economic Forum at forsvinde i løbet af de kommende 10-20 år, i takt med at robotter og it-systemer gør chauffører, journalister, kontoransatte, økonomer, maskinoperatører, kassepersonale, smede, advokater, rengøringspersonale, bygge- og anlægsarbejdere og mange flere overflødige (se også dansk rapport fra Tænketanken Cevea).

Nye jobs kræver særlige evner

Fremtidsforskere forventer, at 65% af de børn, der begynder i skolen i år, skal arbejde i jobtyper, som slet ikke findes i dag, og de job, vi allerede kender, vil forandre sig fundamentalt.

De nye jobs, der opstår på det arbejdsmarked, der vokser frem i løbet af bare to årtier, vil være baseret på kompetencer, der ikke kan automatiseres og udføres billigere og bedre af maskiner. Både World Economic Forum og en række andre statslige og private organisationer har analyseret sig frem til, at disse kompetencer er de særlige menneskelige evner til at tænke originalt, kreativt og skabende kombineret med en høj social intelligens og ikke mindst evnen og viljen til konstant at lære nyt.

Uddannelser må forandre målsætninger

På fremtidens arbejdsmarked er det med andre ord ikke længere som i dag kun er de få, der skal leve af det såkaldte kreative og skabende arbejde, men det store flertal. Det stiller nye krav vore uddannelser, der i langt højere grad må prioritere at udvikle de menneskelige evner, der adskiller os fra maskiner. Og den omprioritering haster, hvis de børn, der vokser op i dag, skal kunne leve op til kravene til et arbejde, når de bliver voksne.

Er mere leg løsningen?

International Play Association tog emnet op på Folkemødet på Bornholm i 2015 og arrangerer nu en høring på Christiansborg, hvor de sammen med forskere, erhvervsfolk og politikere vil begynde en nødvendig diskussion af skolens og dagtilbuddenes målsætninger i lyset af de krav til kompetencer, fremtiden vil stille til vores børn.

I paneldebatten deltager Ida Auken, MF, Radikale Venstre, Carsten Jessen, formand for International Play Association, Danmark, og legeforsker, ph.d., Aarhus Universitet, Tove Hvid, Uddannelsesdirektør, UCC, Christine Sørensen, politisk chef i Google Danmark, Anders Hvid, CEO, Dare Disrupt, Morten Smistrup, Uddannelsespolitisk konsulent, LO og Lars Geer Hammershøj, lektor, ph.d. og kreativitetsforsker, Aarhus Universitet

Læs mere om høringen og tilmeld dig hos IPA Denmark

Du kan også læse mere om Siri-kommisionen som IDA er en del af. 

Industri 4.0 - Fremtidens intelligente industri
Industri 4.0 - Fremtidens intelligente industri

Den 25. januar 2018 løb konferencen "Industri 4.0 - Fremtidens intelligente industri" af stablen. Og 24. januar 2019 gentager vi successen!

Læs mere
Den fjerde industrielle revolution er over os
Den fjerde industrielle revolution er over os

Er du klar til den fjerde industrielle revolution? Sådan lyder det fra en ny bog af Klaus Schwab, hvor det bliver beskrevet, hvordan den teknologiske udvikling indenfor de næste 10 år vil blive st ...

Læs mere
Kan dit job overleve den fjerde industrielle revolution?
Kan dit job overleve den fjerde industrielle revolution?

IDA er med i den nye Siri-Kommission, der skal undersøge, hvad automatisering og kunstig intelligens får af betydning for det danske arbejdsmarked.

Læs mere
Den digitale fremtid er embedded og kommunikativ

Vi skal forberede os på en ny og opkoblet verden. En verden, hvor mennesker og maskiner sammen finder nye løsninger til intelligente gadgets, intelligente biler, intelligente fabrikker, intelligen ...

Læs mere
Bliv klogere på den teknologiske fremtidsby
Bliv klogere på den teknologiske fremtidsby

Hvordan ser fremtidens by ud? Fremtidens byer er i ekstrem grad påvirket af kommende teknologier. Vi har samlet fire links, som gør dig klogere på den teknologiske fremtidsby.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close