18-10-2018 07:27:45

“I 2030 har vi en havnetunnel i København”

Infrastruktur: Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen føler sig sikker på, at vi i 2030 har en havnetunnel, der strækker sig fra Nordhavn til Amagermotorvejen.
11. apr. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
“I 2030 har vi en havnetunnel i København”

København er vokset hastigt, og den trafikale infrastruktur har i mange haft svært ved at følge med. Et af de foreslåede midler mod de fyldte veje er en havnetunnel, der skal forbinde Helsingørmotorvejen med Sydmotorvejen. Tunnelen vil kunne lede trafikken uden om Københavns centrum og sikre mere direkte adgang til Københavns Lufthavn.

Selv om der har været tale om en havnetunnel under Københavns Havn i mere end 20 år, er det blevet ved snakken. Ifølge Dagens Byggeri tyder det dog nu på, at der er ved at ske noget. Ifølge regeringsgrundlaget vil regeringen i samarbejde med Københavns Kommune igangsætte forprojektering af en delvis brugerbetalt havnetunnel og dertilhørende vejanlæg over Amager,

- Jeg er sikker på, at vi på kort sigt kommer videre med en projektering, og derefter gælder det anlægsfasen. Jeg er dog ret sikker på, at vi i 2030 har en fiks og færdig havnetunnel, der strækker sig fra Nordhavn til Amagermotorvejen,” siger Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen til Dagens Byggeri.

Havnetunnelen er et af de få infrastrukturprojekter, der er nævnt konkret i regeringsgrundlaget, og Kristian Pihl Lorentzen peger på, at en havnetunnel i København vil gavne erhvervslivet og skabe vækst i hele regionen. Han fortæller, at havnetunnelen skal med, når den næste trafikaftale skal drøftes.

“Jeg forstår godt, at folk er utålmodige, men i første omgang skal finansministeren have en snak med partierne i forbindelse med et eftersyn af Togfonden. Statens anlægsbudget er i øjeblikket på pause, fordi den tidligere regering lå fem milliarder kroner over stregen for anlægsbudgettet. Det skal der løsnes op for, og der spiller den ufinansierede Togfond en stor rolle. Derefter håber jeg, at transportministeren efter sommerferien kan få grønt lys til at iværksætte forhandlinger. I den forbindelse vil havnetunnelen været højt på prioriteringslisten, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Læs den oprindelige historie på Dagens Byggeri.

Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?
Kattegatforbindelsen - kommer der en bro over Kattegat?

Byggeri: Hvor dyr vil en fast forbindelse over Kattegat blive? Og hvordan vil det påvirke miljøet før og efter broen er færdig? Vi har kigget nærmere på projektet og prøver at ridse op, hvad vi ved, samt h ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close