20-02-2018 16:27:09

I fremtiden er private biler et særsyn

Fremtidens transport: Bilbranchen er så småt ved at opdage, at de ikke kan blive ved med kun at sælge biler. I Aarhus arbejder man med idéen om en stor samlet mobilitetstjeneste, måske på app-form.
3. jan. 2018 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
<p><em>Deletjenester kan afhjælpe trængslen på vejene, mens den private bil bliver mere eller mindre eksotisk.</em></p>

Deletjenester kan afhjælpe trængslen på vejene, mens den private bil bliver mere eller mindre eksotisk.

I fremtiden vil vi leje i stedet for at eje.  

Det står fremtidsforskere efterhånden på skuldrene af hinanden for at forudse, og det gælder både den forsvindende dvd-samling i hjemmene, sommerhuset ved kysten og måske også snart bilen i garagen.  

Fremtidens forbrugere er nemlig situationsbestemte, siges det. Og så er det mere handy at have hele Netflix' online bibliotek til rådighed, når man endelig bestemmer sig for at se en film eller AirBnB's uendelige udvalg af sommerhuse, når weekenden kalder.  

Det samme gælder mobilitet - når du skal fra A til B. Det er ikke altid lige smart at køre i sin egen bil, når man fx vil slippe for at ture boligblokke rund for at finde en parkeringsplads. Og så er der nok mange, der burde regne lidt på, hvor meget de betaler om året for at have deres bil holdende i garagen størstedelen af tiden. 

Den trend har man øje for i Aarhus eller nærmere betegnet Business Region Aarhus, der er et samarbejde mellem 12 kommuner i Aarhus-området. Her arbejder man på at skabe et attraktivt alternativ til privatbilismen, som i dag fylder vejene med halvtomme biler og luften med forurening. Man vil skubbe til samkørselsordninger i et ambitiøst system, der sammentænker toge, busser, cykler, biler og ikke mindst den nye letbane. En app kunne være den tekniske løsning, siger Susanne Krawack. 

"Vi vil prøve at tilbyde borgerne den app eller hvilket system, det nu bliver, som kan hjælpe dig, når du siger, at du skal fra A til B i løbet af 10 minutter. Så får du at vide, at du kan tage bussen og toget, køre med i en andens bil eller måske en taxa eller et Gomore-lift, hvis det er en længere tur," siger hun. 

Alle skal trække i samme retning 

Der skal dog mere til end Gomore, der har eksisteret siden 2005, for at få danskerne ud af deres biler. Så sent som i 2016 slog bilsalget i Danmark alle rekorder med 222.500 solgte personbiler ifølge Danmarks Statistik. Dog bliver 43 procent af de nye biler leaset, hvilket er en stigning på 5 procentpoint i forhold til året før. Ifølge danske bilimportører foregik 77 procent aal transport i private biler i 2014. 

Alligevel tror Susanne Krawack på, at udviklingen vil vende, og det skal blandt andet ske ved, at de forskellige transporttilbud trækker i en og samme retning – mod at tilbyde borgerne mobilitet som en service. 

"I dag er der ikke nogen i organiseringen af mobilitet, som har en interesse i at effektivisere systemet. Busoperatørerne har selvfølgelig en interesse i at trække flere mennesker ind og det samme med togene. Men de arbejder ikke rigtig sammen om det. Det er vigtigt at have en én systemoptimator, en der har en interesse i at optimere hele systemet," siger hun. 

Hun mener, at det offentlige har en vigtig rolle at spille i den ambition. Men private virksomheder skal kunne se den økonomiske fidus i at lave forretning på det. 

"Det offentlige skal sætte rammerne, og så skal vi have en privat udbyder ind. Vi er på vej ud i en markedsdialog om det, og det bobler. Bilindustrien ved godt, at det er der, de skal hen, og der er masser aktører på internationalt plan, der står og hopper for at komme i gang," siger hun. 

En luksus for de få 

Og ganske rigtigt har bilbranchen lugtet lunten om, at noget ulmer i deres mere end 100 år gamle forretningsmodel med at sælge biler på det ene ben og servicere dem på det andet. Det mener i hvert fald Thomas Møller Sørensen fra DI, der repræsenterer den danske bilbranche. 

"Jeg er ikke jubeloptimist på vegne af den klassiske måde at sælge biler påfor det her giver jo udfordringer. Det kræver tilpasning, og det kræver en grundlæggende ændring af forretningsmodeller. Det betyder, at virksomhederne så småt må begynde at se sig selv som mobilitetsleverandører i hvert fald på sigt og ikke nødvendigvis som sælgere af biler," siger han. 

Thomas Møller Sørensen vil dog ikke gå så langt som at sige, at den private bilisme er ved at blive udfaset. 

"Nej det tror jeg ikke. Jeg tror også, vi om 25 år vil have private, der har biler. Men afhængigt af, hvor hurtigt den teknologiske udvikling kommer til at gå, kan man godt forestille sig, at det her med private biler bliver mere eller mindre eksotisk. At det bliver forbeholdt de få, mens langt de fleste stempler ind i nogle abonnements- og mobilitetsordninger," siger han. 

Og så er vi tilbage til parallellen til Netflix. 

Ikke bare direktør for din egen mobilitet 

Trods de mange stolte bilejere, der både har praktiske, personlige og mere æstetiske grunde til at holde fast i deres private bil, så er udviklingen ikke til at tage fejl af, mener Thomas Møller Sørensen. 

Men ifølge Susanne Krawack ligger der stadig et stort arbejde og venter med at få danskerne ud af deres egne biler og over i et mere trængselsfrit og klimavenligt system. 

"Vi skal ikke have så mange biler væk fra vejene, før vi ikke har nogen kø længere. Det drejer sig om at gøre alternativet så godt, at dem, der næsten lige så godt kunne køre sammen med andre, tage kollektiv transport eller cyklen, gør det. Det er den balance, vi skal have flyttet. Der tror jeg, det kan være en fordel, at man ikke bare er direktør for sin egen mobilitet, men at man spiller ind i et system," siger hun. 

"Min drøm er, at når du begynder at tænke, 'nu skal jeg snart hjem', er det måske på samme tid med, at der er andre, der starter deres bil og skal samme vej. Du lægger dit ønske om en tur ind i app'en, og det gør bilisten også. Der sker et match, og i kører afsted sammen," forklarer hun. 

Hun mener, ambitionen adskiller sig fra Gomore, fordi tjenestens brugere ofte beslutter sig dagen før eller i hvert fald nogle timer før. Men hvis det skal være på den her måde, hvor mobilitetstilbuddene passer ens pludselige behov, så skal systemet være meget mere flydendeDet skal være i realtid. 

"Der er jo ikke noget teknisk udfordrende i systemet, men der skal være mange brugere, før der er det marked," siger hun. 

Du kan høre mere fra både Susanne Krawack og Thomas Møller Sørensen på konferencen Fremtidens Transport 29. januar i København

Førerløse elbusser på vej til Aalborg
Førerløse elbusser på vej til Aalborg

Fremtidens transport: I midten af 2018 sættes selvkørende busser fri i Aalborg Øst. Det er planen i hvert fald, hvis den menneskelige natur ellers kan acceptere fremtidens køretøjer, og kommunen kan få lov.

Læs mere
Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla
Techtopia 19: Cyklen er den sande disruption - ikke Tesla

Podcast: Måske går du rundt og tror, at Teslas el-biler skal frelse verdens storbyer fra et forurenende trafikkaos? Men du tager fejl. Det rigtige svar er din gamle cykel.

Læs mere
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne
Techtopia #6: Biler er noget vi deler – også med robotterne

Podcast: I fremtiden er det slut med at købe biler. De skal ud af garagen og ind i en app, og chaufførtjansen lader vi teknologien om. SIRI-kommissionen har kortlagt fremtidens digitale transport. Vært: He ...

Læs mere
Selvkørende biler
Selvkørende biler

Den traditionelle bilbranche bliver udfordret af opkomlinge som Google og Tesla, der arbejder hårdt på at være først med selvkørende biler. Men hvornår ser vi de første 100 procent selvkørende bi ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close