20-02-2018 02:56:55

Ingeniøropfindelse skal gøre cykeltyve arbejdsløse

Irritation over gentagne gange at have fået stjålet deres cykler har fået tre industrielle designere fra Aalborg Universitet til at udvikle en ny type cykellås, som beskytter den dyre tohjulede mod organiserede kriminelle med vinkelslibere. Nu leder de efter samarbejdspartnere, så produktet kan komme på markedet.
8. sep. 2016 Af Aalborg Universitet
I 2015 blev der anmeldt 55.371 stjålne cykler. Det svarer til ca. 152 cykler hver dag.
I 2015 blev der anmeldt 55.371 stjålne cykler. Det svarer til ca. 152 cykler hver dag.

Løsningen har fået navnet Penta Lock, og den gør låsen til en integreret del af cyklen. At det er nødvendigt med en radikal ny tilgang, konstaterede de tre nyuddannede ingeniører Emil Norup, Thomas Martin Jessen og Mathias Herseth Fischer ved selvsyn, da de eksperimenterede med at stjæle deres egne cykler.

- Vi har lavet et forsøg, hvor vi har prøvet at stjæle vores egne cykler på banegården i Aalborg - og ingen greb ind. Det indbyder til en løsning, der både stopper tyvene og gør dem utilpasse med situationen på gerningsstedet, forklarer Mathias Herseth Fischer.

LÅSEN SOM EN DEL AF CYKLEN

Eksisterende låse kan ikke stoppe velforberedte tyve, der med en vinkelsliber kan åbne en hvilken som helst lås på sekunder. De tre opfindere har derfor valgt en alternativ tilgang og indbygget låsen, så den er en essentiel del af cyklen.

- Ved at flytte låsen til cyklens krank, der er placeret mellem pedalerne, tvinges cykeltyven til at ødelægge cyklen for at bryde låsen op. Det er tyven naturligvis ikke interesseret i, da han skal sælge den videre. Desuden kan reservedele kun anskaffes, hvis man kan fremvise det medfølgende sikkerhedskort. Så tyven kan altså heller ikke reparere cyklen igen, siger Thomas Martin Jessen.  

Penta Lock betjenes ved hjælp af et lille håndtag under sadlen. Det lader brugeren vippe sadlen op i lodret position, hvorved låsen aktiveres. Når sadlen er placeret i den iøjnefaldende position, signaleres det også tydeligt, at cyklen er beskyttet mod tyveri.

- Hvis en tyv alligevel skulle være fristet til at stjæle cyklen, vil en intelligent alarm starte og skræmme cykeltyven til at opgive sit forehavende. Alarmen viste sig i vores tests at være en meget effektiv løsning til at tiltrække opmærksomhed, og det ønsker professionelle cykeltyve naturligvis ikke, understreger Emil Norup.

KONTAKT TIL FORSIKRING OG PRODUCENT

De tre ophavsmænd satser nu på, at deres idé kan blive sat i produktion:

- Vi har talt med et af de største danske forsikringsselskaber, som ser et potentiale og måske er villig til at investere i løsningen. Det er interessant for dem, fordi låsen potentielt vil kunne reducere antallet af forsikringssager om cykeltyverier, der årligt koster danske forsikringsselskaber 200 millioner kroner, fortæller Emil Norup.

Der har også været kontakt til en cykelproducent, og der bliver fulgt op med nye møder i den kommende tid.

Artiklen er oprindeligt publiceret på Aalborg Universitet. 


Deltag i debatten

Design og Innovation

Nyeste job fra Jobfinder

luk
close