16-11-2018 11:19:44

Jeanette sælger ingeniørfaget til folkeskoleelever: “Et motiverende afbræk i hverdagen”

Jeanette Brender Clemensen er med i korpset ‘Book en ekspert,’ som skal åbne børn og unges øjne for naturvidenskab og teknologi. Hun bliver motiveret af at møde børn og unge og træde ind i en anden verden med sit fag.
29. maj. 2018 Af Charlotte Holst - journalist, IDA
<p>29-årige Jeanette Brender Clemensen er bygningsingeniør og så er hun med i kopset 'Book en ekspert', der besøger folkeskoler og fortæller om ingeniørfaget. Det er et forfriskende og udfordrende afbræk i hverdagen, siger hun. </p>

29-årige Jeanette Brender Clemensen er bygningsingeniør og så er hun med i kopset 'Book en ekspert', der besøger folkeskoler og fortæller om ingeniørfaget. Det er et forfriskende og udfordrende afbræk i hverdagen, siger hun. 

Det kan ind imellem være sundt at løsrive sig fra hverdagens rutineopgaver og komme 'ud i virkeligheden.'

Det oplever Jeanette Brender Clemensen.

Den 29-årige civilingeniør er en af de ‘eksperter’, der tager ud i landets folkeskoler og fortæller, hvordan det egentlig er at være ingeniør. Og hun får en masse ud af at skulle tænke sit fag ind i en kontekst, hvor børn og unge skal kunne forstå det. Men opgaven er ikke så let.

“Udfordringen er at forklare på et niveau, de kan relatere til og med ord, de kan forstå. Selve ordet ingeniør er fjernt for dem, og det er jo også et vidt begreb, hvad det egentlig dækker over. Jeg plejer at beskrive det som ‘en der løser problemer.’”

Mange sjove historier

‘Problemløseren’ Jeanette Brender Clemensen arbejder som konstruktionsingeniør hos MOE Rådgivende Ingeniører.

bliv ekspert i folkeskolen

  • Book en ekspert’ er et gratis tilbud til folkeskoler, hvor dig med naturvidenskabelig eller teknologisk baggrund kommer og fortæller eleverne om dit arbejde
  • Formålet er at inspirere flere til at gå den naturvidenskabelige eller teknologiske vej
  • Eksperterne får et formidlingskursus, hvor de lærer at fortælle til børn og unge
  • Tilmeld dig her, hvis du gerne vil være ekspert i folkeskolen 

Sidste år meldte hun sig til ’Book en ekspert,’ hvor hun - af folkeskolelærere - kan blev bedt om at komme ud og undervise og inspirere eleverne. Målet er at få flere til at gå den naturvidenskabelige eller teknologiske vej, når de skal vælge uddannelse.

Jeanette Brender Clemensen forsøger altid at gøre undervisningen aktiv og inddragende, fortæller hun.

“Jeg starter med at lade dem fortælle, hvad de ved om ingeniører og bygninger, så jeg kan tage udgangspunkt i det, de selv kommer med. De har ofte meget at byde ind med - sjove historier. Nogle fortæller, hvordan de selv har bygget en hule, nogle ved overraskende meget om mursten og isolering - det kan være, hvis forældrene selv har bygget nyt.”

“Sådan en arkitekt-en?”

Det er ret almindeligt, at eleverne får blandet forskellige professioner sammen. Nogle tror eksempelvis, at en bygningsingeniør er 'sådan en arkitekt-en, der tegner.'

“Og det rammer mig jo på min ingeniørstolthed,” griner Jeanette Brender Clemensen.

Men så må hun på bedste pædagogiske vis forklare, hvad forskellen er:

“Så fortæller jeg, at en bygningsingeniør er den, der laver skelettet - altså det, der holder os oppe. Men ikke det ydre - ikke alt det, man kan se. Jeg forklarer, at jeg som ingeniør er god til at se, om legoklodserne egner sig bedst til vægge eller tag, men om de skal være røde, gule eller blå, det er ikke mit område,” siger hun.

Pust huset omkuld

Jeanette Brender Clemensen forsøger altid at målrette indholdet i sine lektioner til det tema, eleverne har arbejdet - eller arbejder - med i skolen. Har de for eksempel haft emneuge om brokonstruktioner eller bæredygtighed, så tager hun udgangspunkt i det. Eller har de arbejdet med FNs bæredygtighedsmål, så forklarer hun, hvordan ingeniører er involveret i at nå dem.

 Hun forsøger at skabe nogle levende timer, hvor eleverne selv er aktive, siger hun.

 “Jeg har eksempelvis en papfigur med, hvor der er bygget små huse på forskellige måder. Så skal de gætte, hvad der holder bedst. De får lov at skubbe til dem, så de kan se, hvad der holder og ikke holder. Og vi bygger korthuse, som de andre i klassen kan prøve at blæse omkuld.”

Gyldne stunder

Jeanette Brender Clemensen har været i gang som ekspert i et halvt år og har besøgt adskillige klasser på sjællandske skoler. Hun fortsætter gerne. For det at komme ud af sin comfort zone og møde en målgruppe, der er ganske anderledes end en selv, er forfriskende.

“Det er enormt motiverende og et skønt afbræk i en hverdag, der måske kan blive triviel, og hvor man stresser rundt fra møde til møde. Det er sjovt og udfordrende at komme ud til sådan en flok - en virkelig god afveksling i hverdagen.”

Ind imellem er der særlige gyldne stunder, hun husker.

“Jeg har måske en klasse, hvor en elev har siddet nede i et hjørne og været stille og passiv, men pludselig blomstrer op, når vi skal til at lave noget aktivt. Så viser det sig, at han eller hun faktisk har hørt efter, men bare er bedst til at byde ind, når der er praktiske øvelser.”

“Det er virkelig givende, når det lykkes at skabe et rum, hvor alle kan være med.“

om book en ekspert

‘Book en ekspert’ er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the Future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College. Engineering i skolen er finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

Budskab til alle børn og unge: “Ingeniører har gode liv”
Budskab til alle børn og unge: “Ingeniører har gode liv”

Et nyt hold ‘eksperter’ skal ud i folkeskolen og fortælle, hvor fascinerende et arbejdsliv, der venter, hvis man vælger naturvidenskabeligt eller teknologisk. For nylig mødtes de på Fyn for at lær ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close