24-09-2017 16:08:14

Derfor skal du takke ja til invitationer fra ukendte på LinkedIn

Som udgangspunkt skal du være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer på LinkedIn. Det er et netværk, der kan booste din faglighed og brancheindsigt.
19. jun. 2017 Af IDA Learning
<p>Ifølge Lise Dan, karriererådgiver hos IDA, er der ikke noget, der hedder 'for mange' kontakter på LinkedIn.</p>

Ifølge Lise Dan, karriererådgiver hos IDA, er der ikke noget, der hedder 'for mange' kontakter på LinkedIn.

Skal du sige ja eller nej, når en sydafrikansk ingeniør spørger, om I skal connecte på LinkedIn? Eller hvad med en studerende på dit faglige felt? Eller en du slet ikke har en anelse om, hvorfor vedkommende spørger netop dig? Er det mon en, der vil sælge dig noget?

Du er på LinkedIn for at skabe et godt netværk med tidligere kolleger, chefer, folk fra spændende arbejdspladser, interessante brancher og folk med samme faglighed som dig selv. Derfor mener karriererådgiver i IDA Lise Dan, at du skal sige ja til det meste.

”Du skal som udgangspunkt være åben, positiv og nysgerrig overfor invitationer, hvis de har en faglig og karrieremæssig relevans for dig. Også selvom du synes, at de ser lidt mystiske ud, så kan du altid spørge: Du har inviteret mig til dit netværk – og jeg vil godt høre, hvor vi har fælles faglige eller karrieremæssige interesser,” siger Lise Dan.

Vigtigt med global interesse

Som IDA-medlem skal du tænke i, at dine forbindelser på LinkedIn ikke behøver at lave det samme som dig eller være i den samme branche. Du skal samle på forbindelser fra bestemte faglige områder, specialister, ledere og beslutningstagere – og sig endelig ja til interesserede fra udlandet.

”I dag handler det meget om at have et globalt perspektiv i din karrierepleje og din karriereplanlægning. Så spørger ingeniøren fra Sydafrika om at være en del af dit netværk, så sig ja og vis dit øvrige netværk, at du orienterer dig globalt,” siger Lise Dan.

Du kan jo også have kolleger, som arbejder fra distancen på udlandet – og det er et godt signal at sende, at du har forbindelser med udenlandske fagfæller.

Følg med på et dynamisk arbejdsmarked

Lise Dan mener også, at vi skal tage højde for, at arbejdsmarkedet i dag er meget dynamisk. Vækst og forandringer kan ske meget hurtigt – og derfor er det en fordel at have et mangfoldigt netværk at trække på.

”LinkedIn er et professionelt netværk, hvor vi skal hjælpe hinanden. Derfor skal dit udgangspunkt altid være: Hvad kan jeg gøre for dig? Spørg ind til dem, der vil i netværk med dig. Hvad interesserer de sig for. Det er rigtig vigtigt, at du er parat til at give – uden at forvente at få noget igen,” siger Lise Dan.

Er det salg og spam?

Du kan selvfølgelig godt risikere, at du ender med at sige ja til nogle kontakter, som efterfølgende vil sælge noget til dig.

”Det er selvfølgelig ikke okay, at vedkommende ikke på forhånd fortæller, at det var formålet. Men så kan du jo vælge at droppe vedkommende igen. Men du skal ikke som udgangspunkt være bange for nye forbindelser. LinkedIn er jo et netværk – og det er meningen, at du skal udvide dit netværk,” siger Lise Dan.

Kan man have for mange kontakter?

Kan man ikke få for mange kontakter på LinkedIn? Her er svaret fra Lise Dan, at det kan man ikke, hvis de er relevante.

”Det var en myte for ti år siden, at man sendte et forkert signal, hvis man havde for mange kontakter – og for mange anbefalinger. Så skulle man være mistænksom. Det skal man ikke. Antallet af kontakter afhænger ofte af landene, du samarbejder med – og hvor mange år, du har været på LinkedIn,” siger Lise Dan.

Skal jeg skrive på LinkedIn, at jeg er fyret?
Skal jeg skrive på LinkedIn, at jeg er fyret?

JA! er svaret fra karriererådgiver i IDA Lise Dan. For mange job bliver besat via netværk – og netværket kan ikke hjælpe dig, hvis de ikke ved, at du er jobsøgende.

Læs mere
Dit LinkedIn-foto er dit markedsføringsværktøj
Dit LinkedIn-foto er dit markedsføringsværktøj

Dit LinkedIn-foto skal være professionelt, vellignende og taget til lejligheden. Sæt aldrig feriebilledet med drinks eller fotoet fra et cykelløb – du skal fremstå professionel, som du gør arbejds ...

Læs mere
10 gode råd til din LinkedIn-profil
10 gode råd til din LinkedIn-profil

Din LinkedIn-profil er dit brand - og et vigtigt redskab til opbygning af netværk, til at skabe synlighed over for potentielle kunder eller samarbejdspartnere og ikke mindst til jobsøgning.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close