23-06-2018 23:23:53

Kina er elbilernes nye Mekka

Grøn energi: Kina er verdens største bilmarked, også når det kommer til elbiler. Årligt kommer der flere elbiler på de kinesiske veje end i hele Europa og USA til sammen. Vi befinder os i starten af en elbilrevolution og Kina er verdens helt store dynamo på området, mener eksperter
31. aug. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist
Kina er elbilernes nye Mekka

Der bliver talt meget om mediedarlingen Elon Musk og hans ambitiøse elbileventyr, Tesla. Og selvom Tesla meget vel kan betegnes som elbilens svar på en Ferrari, så er det altså langt fra det amerikanske bilfænomen, der sælger bedst Kina, hvor pris og lokal patriotisme vinder over luksus. 

I Kina har man en gryende elbilproduktion og de nationale biler Zhidou D2 EV og BYD Song PHEV er i juni måned langt de bedst sælgende elbiler, mens Teslas Models S er helt nede på en 8. plads. Det i et marked, hvor 93 procent af salgene går til nationale bilproducenter. 

Og det er ikke helt uvæsentligt i et marked, der har udviklet sig til at være verdens klart største. I 2016 kørte der 507.000 nye elbiler ud på de kinesiske veje. Det er mere end dobbelt så meget som i hele Europa, mens Teslaens hjemland USA registrerede 157.000 nye elbiler, skriver det amerikanske erhvervsmagasin Forbes. Samtidig vokser det kinesiske elbilsalg markant mere end i USA og Europa med en stigning på 53 procent fra 2015 til 2016, blandt andet på grund af lukrative støtteordninger på op mod 55.000 kroner pr. elbil. 

3 gode grunde 

Støtteordningerne og den fleksible lovgivning er netop Kinas helt store konkurrencemæssige fordel, når det kommer til teknologi og innovation. Det mener erhvervsjournalist, Christina Boutrup. 

”Fra den ene dag til den anden kan tæppet blive revet væk for en hel industri. Der er mange studier der viser, at det, der kendetegner kinesisk innovation, er, at de er ekstremt omstillingsparate, fordi lovgivningen ændrer sig konstant i Kina. Man skal hele tiden navigere efter, hvilke muligheder er der nu,” siger hun til IDAs nye teknologipodcast Techtopia

Og mulighederne er der i den grad på elbilmarkedet, synes kineserne at have fundet ud af.

Men det er ikke kun muligheder, der gør, at kineserne har kastet sig ind på elbilmarkedet. Landet har et stadig mere presserende behov for at gøre noget ved det stigende antal benzinbiler, der bliver købt af en voksende middelklasse. Som Forbes' Kinaekspert Jack Perkowski bemærker, så er der tre veje kineserne kan gå. De kan leve med det stigende antal benzinbiler og alle de konsekvenser, det har for byens luftforurening og Kinas afhængighed af olieimport. De kan begrænse kinesernes transportmuligheder. Og de kan omfavne elbilteknologiens udvikling og lade kineserne køre videre uden at sætte luftforureningen i byerne på spil. 

1.078 kilometer på en opladning 

Men det er lang vej igen. El- og hybridbiler står stadig for under 1 procent af det samlede antal biler  verdensplan og 1,5 procent i Kina. Alligevel forudsiger mange, at vi befinder os i den spæde start af en revolution på området. 

Det anerkendt analysevirksomhed Bernstein har forudsagt, at elbiler inden for 20 år kan udgøre 40 procent af bilsalget. 

Det skyldes flere teknologiske fremskridt. Særligt batteriet er blevet set som en evig akilleshæl for elbilen. En elbil i et tåleligt prisleje kan med den nuværende teknologi ikke køre meget mere end 150 kilometer på en opladning. En flok italienske Tesla-entusiaster slog dog for nyligt alle rekorder for rækkevidden for en enkelt opladning i en elbil, da de kørte 1.078 kilometer med en gennemsnitshastighed på 37 kilometer i timen. Og alt tyder på, at det er den vej udviklingen går. 

Derudover er batterierne også blevet betydeligt billigere at producere, hvilket blandt har betydet, at den førnævnte populære, kinesiske elbil Zhidou D2 EV kan købes til omkring 50.000 kroner med statslige støttekroner, dog med en rækkevidde på 120 kilometer for et batteri. Til sammenligning koster Teslas indtil videre billigste bil, Tesla Model 3, 228.000 kroner og kan køre 345 kilometer på en opladning. 

Elbiler er, som Christina Boustrup antyder, ikke det eneste område, hvor Kina virkelig rykker i disse år. Det kan du høre mere om til arrangementet Made in China – Er det tid til at kopiere Kina i København, Aalborg, Odense og Karup. 

Techtopia #9: Er Kina det nye Silicon Valley?
Techtopia #9: Er Kina det nye Silicon Valley?

Podcast: Er Kina det nye Silicon Valley? Er det i Kina , at banebrydende ny teknologi møder forretningsideer, som kan forandre verden med en pose risikovillig kapital?

Læs mere
Fremtidens elbil

Transport: Hvordan vil elbilen udvikle sig? Lektor Esben Larsen fra DTU Elektro kommer med sine bud.

Læs mere
Nu skal elbiler kunne oplades, mens de kører
Nu skal elbiler kunne oplades, mens de kører

De miljøvenlige elbiler er smarte, men de har dog den udfordring, at de kræver opladning, når de har kørt ca. 300 km. Forskere på Stanford Universitet har derfor prøvet at løse udfordringen, og el ...

Læs mere
Nu er Teslas Model 3 klar til at køre
Nu er Teslas Model 3 klar til at køre

Teslas billigste elektriske bil, kaldet Model 3, er nu klar til at køre på vejene. Modellen kan købes i to forskellige batteri varianter og har blandt andet et nyt ventilationssystem.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close