19-09-2018 03:44:21

Hver måned har Rolf Ask Clausen en aktuel gæst i studiet. Du kan foreslå emner før, deltage med spørgsmål under, og diskutere videre bagefter.

Kina rykker produktionen længere ind i landet og tættere på Europa

KIna: Den kinesiske vækst er rykket fra den østlige kyst og længere ind i Kina, hvor det i nogen grad giver mere mening at transportere varer med tog til Europa. Det kan på længere sigt give rederier som Mærsk udfordringer.
6. dec. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Ifølge Kina-ekspert Peter Lisbygd er det den kinesiske regerings strategi at flytte mere produktion længere ind i landet og istedet sende varer til Europa med jernbane

Selv om Kina ikke længere kan opretholde tocifrede årlige vækstrater, er der stadig fart på i verdens mest folkerige land. Og samtidig er Kina i gang med en interessant udvikling, hvor væksten flytter længere ind i landet og væk fra de nuværende vækstcentre. Det forklarede Kina-ekspert Peter Lisbygd fra firmaet China Experience, da han var gæst i IDA Fremtidsupdate.

“Det er centralregeringens helt bevidste initiativ. En ‘go west-strategy’, hvor de har forsøgt at lægge mere pres på at trække aktiviteter ind i det centrale Kina, hvor landet var underudviklet,” siger han.

Det skyldes blandt andet Kinas ét-barns-politik, som nu er ophævet. Endnu får folk dog ikke flere børn, så kurven er endnu ikke knækket, og derfor er der et demografisk pres, da der er opstået en massiv ældrebyrde, som kineserne er nødt til at løse med produktivitetsforbedringer, hvis de ikke skal importere arbejdskraft. Og derudover er lønningsniveauet, særligt på østkysten, accelereret voldsomt. Der har været to-cifrede lønstigninger i de sidste to årtier, og derfor giver det mening at placere mere produktion i det centrale Kina og det vestlige Kina, hvor lønningsniveauet er lavere.

“Det bliver også en trend, for Kina har etableret et koncept omkring den nye silkevej, hvor de laver jernbaner hele vejen til Duisburg, Danmark og resten af Europa. Så Danmark, Europa og Kina bliver forbundet med togsæt også, så man ikke behøver at transportere sine varer med søfragt. Så der er nogle muligheder der,” siger han og nævner en række bilproducenter, som nu har lagt produktion i det centrale Kina, fordi de kan shippe bilerne med tog.

Ifølge Peter Lisbygd er jernbanerne allerede bygget, men der er endnu ikke så meget aktivitet, at det påvirker søfragten. Men det giver mulighed for at få varer hjem på 7-9 dage, hvor det i dag vil tage en måned eller halvanden med skib, og derfor skab verdens rederier også holde et vågent øje med udviklingen.

“Det er noget, der kommer ekstra oven i de udfordringer, som fx Mærsk har. Så jeg tror, at det er noget, Mærsk holder rigtig meget øje med,” siger han.

Se hele webinaret eller tilmeld dig vores studietur til Kina, hvor du med egne øjne får lov at opleve landet, som inden længe bliver verdens største økonomi. 


Deltag i debatten

luk
close