13-12-2018 00:43:20

Manden bag B&O’s genopstandelse: ”Det handler om at udvise respekt og fasthed”

Fra at have været helt ude i tovene, leverer den traditionsrige danske virksomhed Bang & Olufsen igen overskud. En større omstrukturering betyder, at virksomheden i dag kan konkurrere på et omskifteligt marked, fortæller direktør Henrik Clausen.
5. dec. 2018 Af IDA Learning
<p>Henrik Clausen tiltrådte som administrerende direktør i Bang & Olufsen i 2016.</p>

Henrik Clausen tiltrådte som administrerende direktør i Bang & Olufsen i 2016.

For et par år siden skuede den ikoniske danske virksomhed Bang & Olufsen udover afgrunden. Deres produkter, der før havde været banebrydende, var ikke længere i førerfeltet, når det gjaldt innovation, og ofte var de langt dyrere end konkurrenternes.

Det fik mange til at spekulere i, om kundebasen for B&O’s luksusprodukter ville forsvinde på et marked, hvor forbrugerelektronik er billigere og mere tilgængeligt end nogensinde før.

Siden er de dystre forudsigelser forstummet, og den Struer-baserede virksomhed har vendt et underskud på 323 millioner kroner 2014/2015 til et overskud på 110 millioner kroner i sidste regnskabsår.

Henrik Clausens cv:

Bang & Olufsen: 2016-

Telenor: 2005-2016

Cybercity: 2000-2005

Accenture: 1993-2000

IBM: 1987-1992

En stor del af æren tilfalder Henrik Clausen, der tiltrådte som administrerende direktør i 2016 efter 11 år i Telenor, herunder som koncerndirektør for Telenors strategi- og digitaldivision.

Respekt og fasthed

I Berlingske blev Henrik Clausen ved tiltrædelsen sammenlignet med en Volvo 240 – ”stabil og driftsikker”, og han har heller ikke slingret i arbejdet med at reorganisere B&O eller i sit opgør med nogle af de fastgroede forestillinger og vaner, der fandtes i den 93 år gamle virksomhed.

Ifølge Henrik Clausen selv har han måtte gribe opgaven i B&O an med ”respekt og fasthed”. Respekt over for traditionerne, men også en fast hånd fordi virksomheden flere steder skulle skæres til.

”Når man kommer til en virksomhed med så mange år på bagen som Bang og Olufsen, så gør man det med en vis ydmyghed. Man bruger tid på at forstå konteksten, men det er klart, at det også er mit ansvar som ny leder at være med til at sætte retning og prioritere på kort sigt”, fortæller han.

Han har hele tiden ment, at B&O’s potentiale først og fremmest findes i virksomhedens brand og historie. Og i dag er strategien, at B&O skal være ”det mest eftertragtede audiobrand i verden” med fokus på lyd, design og håndværk.

Det betyder blandt andet, at B&O har udfaset deres underbrands som B&O Play for at samle kræfterne om brandet Bang & Olufsen, der markedsføres til en målgruppe, som virksomheden selv kalder ”creative curators”.

Det var ellers i høj grad B&O Play, der blev iværksat af Henrik Clausens forgænger Tue Mantoni, der sikrede de seneste års vækst. Underbrandet rettet mod den yngre målgruppe var næsten ved at overhale de klassiske B&O-produkter, da det blev udfaset.

Mindre fokus på udvikling

Mens fokus har været på at promovere brandet Bang & Olufsen som et livsstilsprodukt i luksusklassen, er produktudviklingen trådt i baggrunden, og B&O har indgået et samarbejde med sydkoreanske LG.

Det betyder blandt andet, at OLED-skærmene på B&O’s fjernsyn er produceret af LG i Sydkorea og Polen, mens tv’ets styresystem også er en sydkoreansk opfindelse.

Her kommer fastheden i Henrik Clausens ledelse ind i billedet. For omstillingen har både krævet en nedskæring i medarbejderstaben fra 2300 til 900 og et opgør med en indadskuende virksomhedskultur med et ”historisk fokus på kontrol over egne platforme og produkter”.

Bang & Olufsens hovedkvarter ligger stadig i Struer, men ellers har Henrik Clausen arbejdet på at virksomheden må indfinde sig på et marked, der er domineret af større aktører.

”En af udfordringerne for en virksomhed som vores med vores størrelse i den industri er, at rammerne ofte defineres af større globale spillere som Amazon, Google og Apple”, forklarer han.

Et af kritikpunkterne af B&O før Henrik Clausen kom til var, at deres produkter ikke kunne integreres med andre platforme, hvilket blandt andet betød, at man ikke kunne streame Netflix på et B&O-fjernsyn.

I dag satser de på at levere det stilsikre udstyr og sørge for, at det kan håndtere de tjenester, brugerne efterspørgerne. Henrik Clausen fortæller, at han selv bruger meget tid på den amerikanske vestkyst for at sikre sig, at B&O’s produkter interagerer ordentligt med Google og Amazon.

”Vi har besluttet os for er at arbejde medstrøms. Der er ingen tvivl om, at når teknologier vinder udbredelse i folks hjem, så vil det skabe et mulighedsrum for os som virksomhed. Så fokus har været at bevæge os væk fra en verden, hvor vi har været ekstremt fokuserede på egne platforme og egen integration til, at vi fokuserer på, hvordan vores produkter fungerer bedst i den kontekst, der er defineret af de større økosystemer”.

Fokus på salg

De kommende år er det Henrik Clausens mål at stadfæste B&O’s brand som det foretrukne elektronikmærke i luksus og livsstilkategorierne, samtidig med at distributionsnetværket bliver udbygget i Europa, USA og Asien, hvor særligt Kina har været et stort vækstmarked.

Derfor kan det virke overraskende, at Henrik Clausen – der har været med til at trække B&O i en mindre udviklingsorienteret retning – er uddannet civilingeniør i elektronik. Han mener, at ingeniørbaggrunden gavner ham i hans ledergerning i dag.

”En grundlæggende teknologiforståelse er jo helt afgørende for at forstå problemstillinger i verden af i dag. Både når vi taler produkt og produktion, men også når vi taler distribution. Samtidig har man som ingeniør en analytisk tilgang til problemløsning, som jeg omfatter som helt afgørende og rigtig vigtig”, afslutter han.

Virksomheder skal satse på flere forretningsmodeller for ikke at blive disruptet
Virksomheder skal satse på flere forretningsmodeller for ikke at blive disruptet

Ledelse der styrker 2018: Hvis din virksomheds forretningsmodel er for endimensionel, bliver den et let offer for disruption, advarer den amerikanske forsker Stephanie Woerner. Den bedste sikring mod at blive overhalet af ...

Læs mere
Teknisk stærke ledere mangler ydmyghed, og det kan komme til at koste dem dyrt
Teknisk stærke ledere mangler ydmyghed, og det kan komme til at koste dem dyrt

Ledelse der styrker 2018: De bedste ledere er eksperimenterende og bruger deres intuition til at tage beslutninger. Men ledere inden for de tekniske fag sætter for meget lid til deres rationalitet og langtrukne analyser, f ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close