19-09-2018 03:48:08

Mydata-konference trækker industri og forskere til Finland for at skabe en mere data-etisk fremtid

Det skal være slut med, at virksomheder indsamler data om dig, uden at du har adgang til dem. På konferencen MyData 2016 mødes over 1000 forskere, data-aktivister og repræsentanter fra erhvervsliv og myndigheder for at diskutere, hvordan man får mere kontrol over egne data i den voksende persondataøkonomi.
21. jun. 2016 Af Alexandra Instituttet
Konferencen MyData forsøger at give den enkelte borger mere kontrol over de personlige data.
Konferencen MyData forsøger at give den enkelte borger mere kontrol over de personlige data.

Konferencen og initiativet MyData ledes af Open Knowledge Finland og Helsinki Institute of Technology (HIIT), som siden 2009 har forsøgt at give den enkelte borger mere kontrol over de personlige data, der i øjeblikket bliver kontrolleret af virksomheder og myndigheder. MyData er et blandt mange initiativer – ideen har mange forskellige navne som f.eks. Me2BInternet of MePIMS og Vendor Relationship Management.

Blandt konferencens talere er Mads Schaarup Andersen og Berit Skjernaa fra Alexandra Instituttets Security Lab. 

Andre talere er bl.a. Doc Searls, der er forfatter til The Intention Economy: When Customers Take Charge og Isabelle Falque-Pierrotin, der er præsident for CNIL (en fransk organisation, der kæmper for privatlivets fred på nettet) og formand for EU-Kommissionens artikel 29-gruppen, der overvåger beskyttelse af personoplysninger på EU-plan.

Ny måde at se på, hvordan man indsamler og bruger data

Konferencen er især aktuel, efter at EU i april vedtog en væsentligt skærpet persondataforordning, forklarer Mads Schaarup Andersen:

"Det er vigtigt at følge med i, fordi det potentielt er en ny måde at se på, hvordan man indsamler og bruger data. Som det er nu, har virksomheder frit kunnet indsamle og analysere på en masse data uden at specificere præcis, hvad data skulle bruges til. Men det kan de ikke med den nye forordning, som bl.a. kræver, at man opnår samtykke til den præcise brug.

“Til gengæld får virksomhederne mulighed for at få mere kvalificeret data, og det bliver måske nemmere, fordi de ikke skal tænke på, hvordan de indsamler data, fordi de med brugernes tilladelse kan få adgang til data fra andre kilder. Det åbner op for nye muligheder og gør op med tankegangen om, at man som virksomhed bare skal samle data ind og så senere finde ud af, hvad de skal bruges til.”

Mads Schaarup Andersen skal holde oplæg om, hvordan man kan lave assistenter, der hjælper med at håndtere samtykke til, at andre kan bruge dine data i en bestemt sammenhæng. Den slags beslutninger vil der være flere af i takt med at brugeren får mere kontrol over data.

“Når man får kontrol over sine data, går vi fra, at det er virksomheder som Google og Facebook, der tager beslutningerne, til at vi selv skal tage dem, og det lægger et potentielt stort pres på brugerne. Det er vigtigt at finde en fornuftig måde, så brugeren ikke bare vænner sig til at acceptere for at komme videre, som det er sket med Cookie-direktivet,” forklarer Mads Schaarup Andersen.

Med avanceret kryptering kan man regne på følsomme data – uden at de afsløres

En anden udfordring ligger i at gøre sundhedsdata, økonomiske data eller andre følsomme data tilgængelige for analyser, forklarer Berit Skjernaa, der skal holde oplæg om, hvordan man kan bruge kryptering til at få mere tilgængelige data.

“Ved hjælp af den kryptografisk teknik Secure Multiparty Computation (SMC) kan man regne på krypteret data, uden at følsomme data bliver tilgængelige. Det kan gøre brugerne mere villige til at give adgang til deres data, når de har en teknisk garanti for, at ingen kan se deres data og ikke bare et tilsagn om, at deres data er beskyttede,” forklarer Berit Skjernaa.

Vi kan hjælpe danske virksomheder med at se potentialet

Alexandra Instituttets Security Lab har arbejdet med SMC i forhold til virksomheders følsomme data, som f.eks. kreditvurdering af landmænd. De samme teknologier vil kunne bruges til følsomme persondata.

Det bliver især interessant at se, hvad der ligger af business-cases, mener Mads Schaarup Andersen:Den forretningsmæssige tankegang i MyData er meget anderledes end den typiske internetforretningsmodel, og det kræver en omstilling hos virksomhederne. De skal simpelthen finde ud af, hvordan man kan tjene penge på det her marked. Et af formålene med at tage med på konferencen er, at vi kan hjælpe danske virksomheder med det aspekt. Ideen om at brugeren skal have kontrol over egne data startede for 6-7 år siden, og lige nu går det fra at være akademisk snak til at der bliver investeret penge i kommercielle produkter og startups, der giver kontrol over egne data.

Artiklen er oprindeligt publiceret på Alexandra Instituttet. 


Deltag i debatten

IT - artikler og arrangementer

Nyeste IT-job fra Jobfinder

luk
close