21-06-2018 08:45:12

Nordiske spilvirksomheder sætter rekordfart

Norden er blevet en af verden største knudepunkter for spil-startups - og er hjem for fire ud af fem af de største spilhandler nogensinde foretaget. IDA Universe gør dig klogere på en eksplosiv branche.
17. maj. 2016 Af Magnus Boye
Subway Surfers af Kiloo og Sybo
Subway Surfers af Kiloo og Sybo

Japan har det. Korea og den amerikanske østkyst har det. Og nu har norden det også. En såkaldt global gaming-hub, som fordrer spil-startups, tiltrækker investorer og leder til ekstreme succeser som Minecraft, Subway Surfer og Clash Royale.

Ud af verdenshistoriens fem største spilhandler har fire fundet sted i norden med nordiske spilvirksomheder. Og det er en statistik, der vækker opmærksomhed hos for eksempel Amazon Web Services (AWS), der har en selvstændig afdeling dedikeret til nordiske startups og spilvirksomheder.

- Norden yder langt over sin vægtklasse, fortæller afdelingens chef, Eric Morales, i et interview med Version2.

Dansk spil på førstepladsen

For nyligt formåede spillet Subway Surfers, der er lavet af danske Sybo og Kiloo, at tage pladsen som det mest downloadede spil i Androids app-butik. Spillet er på Google Play blevet downloadet flere gange end Candy Crush Saga og Angry Birds - på den gode side af 1 milliard downloads.

Det er den type successer, der lokker Amazon-selskabet til at investere i branchen.

- Spilindustrien er et kæmpe fokusområde for os, understreger Eric Morales og fortsætter:

- Det er fedt at være en del af, for mig, jeg er selv en stor spilnørd. Jeg bruger al for megen af min tid på at spille videospil, siger AWS-bossen, der spiller Minecraft på daglig basis.

Netop Minecraft er udviklet af svenske Mojang, og blev siden et verdensfænomen med over 100 millioner downloads, da Microsoft købte det i 2014 for 14,4 milliarder kroner. 

Minecraft af Mojang

Minecraft af Mojang

Stor fokus på Skandinavien

For at være inde i varmen, når de små virksomheder eksploderer, tilbyder AWS kredit på op til 200.000 til startups, som har potentiale.

- Vi ønsker, det skal være et win win scenarie. De skal have mulighed for at arbejde med deres ide, uden at bekymre sig om virtuelle maskiner, siger Eric Morales.

Amazon-selskabet er langt fra ene om at holde et vågent øje med det nordiske spilmarked, fortæller Peter Weile, der er direktør i Ubisoft Nordic.

- Der er ingen tvivl om, at når man taler med andre i branchen, kolleger og konkurrenter, er der meget stor fokus på, hvad der foregår i Skandinavien, siger han til Ritzau.

Ifølge direktøren skyldes succesen blandt andet, den unikke stil, der findes i skandinaviske spilproduktioner - og som kan sammenlignes med den succes som blandt andet dansk tv har haft internationalt.

- Rent kulturelt har nordiske film været gode til at finde en linje af ret høj kvalitet, hvor der ikke kun har været en tjubang-stil, som man ser meget af i Hollywood. Historierne er mere intelligente, og det er det samme, man ofte ser ved skandinaviske spil, siger Peter Weile.

Limbo af Playdead

Limbo af Playdead

Nye succeser på vej

Som eksempel kan nævnes danskproducerede Limbo, der lader spilleren kravle gennem en dyster mareridts-verden, som en dreng, der ifølge de fleste fan-teorier, er død.

Trods successer kæmper særligt de danske spilvirksomheder med en mangel på investor-kapital. Det er ifølge innovationsdirektør hos Egmont, Maz Spork, svært for mange kreative spiludviklere at formidle deres ide, så den passer i investorernes regneark.

- Der er kunstnerne og nørderne, som er dårlige til at pitche og tænke i forretning. De tænker meget i det enkelte spilprojekt og oplevelsen, men er dårlige til at tænke på kunder. Samtidig har du investorer, der ikke fatter en dyt af det hele, siger Maz Spork til Version2.

Ikke desto mindre kan nye supersucceser være under opsejling - som spillet ‘Stikbold! - a dodgeball adventure’, der blev lanceret i april til to konsoller og til pc. Lige nu er målet, at omsætte for fem millioner kroner for at tilfredsstille investorerne. Men det endelige resultat kan blive langt bedre, fortæller CTO Jacob Herold til Version2.

- Lige nu er mine forventninger konstant stigende. Der er flere streamere, som har samlet spillet op, og vi får en masse omtale, siger Jacob Herold.  

Ny forskning skal gøre os klogere på computerspil
Ny forskning skal gøre os klogere på computerspil

Computerspil: Et stort forskningsprojekt på IT-Universitetet skal hjælpe os til at forstå computerspil og deres betydning for samfundet.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close