15-10-2018 17:20:03

Nu skal elbiler kunne oplades, mens de kører

De miljøvenlige elbiler er smarte, men de har dog den udfordring, at de kræver opladning, når de har kørt ca. 300 km. Forskere på Stanford Universitet har derfor prøvet at løse udfordringen, og elbilerne skal i stedet kunne lades op, mens de kører.
27. jun. 2017 Af Katja Isabel Romme Simonsen
<p>Opladning kan i fremtiden gøres uden en lader. I stedet kan elbiler få strøm, mens de kører på vejene. </p>

Opladning kan i fremtiden gøres uden en lader. I stedet kan elbiler få strøm, mens de kører på vejene. 

Eksperter forudser, at salget af elbiler vil eksplodere inden for de næste par år. Kina har blandt andet oplevet en procentstigning på 53 procent på elbiler fra 2015 til 2016, og samtidig satser Indien på kun at sælge elbiler i 2030. Det skriver SingularityHub.

Elbilerne har dog det problem, at de kører på batterier, og det ensbetydende med, at de kan løbe tør for strøm. Selvom batterierne dog er blevet bedre gennem årene, og blandt andet Teslas Model 3 kan køre 200 miles, svarende til 322 kilometer, på en opladning, så tager det alligevel nogle timer at lade dem op igen.

Forskere på Stanford Universitet har derfor taget et skridt mod at løse problemet med opladning af batterierne. De har arbejdet på en teknik, der skal kunne oplade batterier trådløst. Det fungerer på den måde, at man via magnetisk resonanskobling generer trådløs strømoverførsel. Et alternativt magnetisk felt i en transmitterspole bevirker, at elektroner i en modtagerspole oscillerer. For at opnå den bedste overføringseffekt, kræver det, at begge spoler er indstillet på samme frekvens og positioneret i en bestemt retning.

Det er dog stadig besværligt at overføre elektricitet, mens et objekt flytter sig, men forskerne fjernede radiofrekvenskilden i senderen og erstattede den med en spændingsforstærker og en feedback resistor.

Det gjorde, at systemet kalibrerede sig selv til den krævede frekvens selv fra forskellige afstande. Ved brug af dette system var forskerne i stand til trådløst at overføre en milliwatt ladning af elektricitet til en bevægende LED-pærer tre meter væk, hvor overføringseffektiviteten forblev stabil.

Dog er en milliwatt langt fra de kilowatt, som en elbil har brug for for at blive opladt, men forskerne arbejder på mængden af energi, der kan blive transmitteret, som fx ved at gøre brug af en anden forstærker.

"I teorien kan man køre i ubegrænset tid uden at skulle stoppe genopladningen. Håbet er, at du vil være i stand til at lade din elbil, mens du er på vej ned ad motorvejen. En spole i bunden af ​​køretøjet kunne modtage elektricitet fra en serie spoler forbundet til en elektrisk strøm indlejret i vejen," siger Shanhui Fan, professor i elektroteknik på Stanford Universitet.

Indlejring af kraftledninger i veje vil dog være et stort infrastrukturprojekt, og det ville ikke være fornuftigt at gennemføre før, at elbilen bliver mere udbredt.

Du kan læse mere om forskernes forsøg på at få elbilerne til at lade op, mens de kører på SingularityHub

Fremtidens elbil

Transport: Hvordan vil elbilen udvikle sig? Lektor Esben Larsen fra DTU Elektro kommer med sine bud.

Læs mere
DTU: Elbilen er den langsigtede løsning
DTU: Elbilen er den langsigtede løsning

Transport: Elbilen er nøglen til den grønne omstilling, hvor transportsektoren bliver uafhængig af fossile brændstoffer. Det vurderer Niels Buus Kristensen, der er institutdirektør ved DTU Transport. Han er ...

Læs mere
Verdens første elbilflåde leverer strøm til elnettet
Verdens første elbilflåde leverer strøm til elnettet

DTU står i spidsen for at teste ny teknologi, der får en flåde af elbiler til at levere strøm til elnettet.

Læs mere

Deltag i debatten

Trafik og infrastruktur

Nyeste Trafik og Infrastruktur-jobs

luk
close