24-09-2017 16:05:54

Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler

Selvkørende biler: Nvidia vil som opfindere af GPU’en for de fleste være synonym med grafikkort. Men firmaet har mange strenge at spille på, og med supercomputeren Drive PX2 satser de på at blive en stor spiller på markedet for selvkørende biler.
16. mar. 2016 Af Rene Pedersen - netværksredaktør
Nvidia klar med supercomputer til selvkørende biler

Bilbranchen er i disse år kampplads for en af de mest interessante teknologiske oprustninger, verden har set. Bilbranchen investerer over én kam massivt i selvkørende biler, og nye spillere som Google, Tesla, Blackberry og måske Apple arbejder alle på at udfordre den traditionelle branche. Nu melder chipgiganten Nvidia sig også for alvor på banen.

På verdens største elektronikmesse, CES, lancerede Nvidia i januar anden generation af deres supercomputer til førerløse biler. Drive PX2 er en energieffektiv computer baseret på firmaets GPU, som Nvidia vil sælge til bilproducenter, leverandører til bilbranchen samt udvalgte forskningsinstitutioner som Stanford University og MIT, der arbejder med selvkørende biler.

"En GPU har vist sig at være den mest kraftfulde enhed til deep learning. Den er i stand til at lære hurtigt samt forstå og afkode, hvad der sker omkring den. Og det er afgørende for en selvkørende bil. Drive PX2s ydeevne er 24 billioner deep learning udregninger per sekund. For at sætte det ind i en kontekst, som måske er lettere at forstå, svarer det til ydeevnen for 150 Macbook Pro," siger Danny Shapiro, der er Senior Director of Automotive, til IDA Universe.

Drive PX2 er i stand til at modtage input fra alle de kameraer, radarer, laser scannere og ultra sonic sensorere, som bliver bliver udstyret med i fremtiden. Og al den data er computeren i stand til at behandle og skabe logik ud fra, så den ved, hvad den ser. Altså om det er en bil, en person, en cykel et byskilt eller noget helt andet. Det bruger den så til at afgøre, om bilen skal stoppe, dreje accelerere osv.

Fakta om DRive PX2

Drive PX2 er en supercomputer produceret til bilbranchen.

Systemet har en regnekraft på 8 teraflops og kan lave 24 teraflops deep processing operations. Det svarer til 150 MacBook Pro.

Drive PX2 kan ikke købes af almindelige forbrugere. Det er skabt til bilbranchen, leverandører til bilbranchen og forskningsinstitutioner. 

DRIVE PX 2 får en pris på cirka $10,000. 

Massiv computerkraft

Udover at være robust - blandt andet kan den klare minus 40 graders kulde - kan supercomputeren modtage input fra 12 kameraer på samme tid, og det hele er på størrelse med et stort bundkort fra en computer. Et faktum Danny Shapiro er tydeligt stolt af.

"For at sætte det i relief, så fyldte en 1 teraflop supercomputer 1300 kvadratmeter i år 2000. Det er et kæmpe areal og dybest set et datacenter, der krævede 500.000 watt. Nu har vi lavet en enhed, der er 10 gange så kraftfuld og kan ligge i en bil, hvor den kan stå for al den regnekraft, der skal til for at styre en selvkørende bil". 

Og den massive computerkraft er der ikke kun for et syns skyld, eller fordi det er blevet muligt. Vi har tidligere set, hvordan IBMs Watson-computer har slået verdens skarpeste Jeopardy-mestre, hvordan Deep Blue slog verdens bedste skakspiller, og senest hvordan Googles supercomputer AlphaGo har slået mennesket i det kinesiske spil GO. Et spil der rummer flere udfaldsmuligheder, end der er atomer i universet. Og et spil hvor det var forventet, at det ville tage flere år, før det kunne lade sig gøre, da spillet også kræver en grad af instinkt. Men at skabe en computer, der kan styre en bil stiller langt flere krav til regnekraft, da antallet af ubekendte er noget nær uendeligt.

"Den primære udfordring er, at det er umuligt at hardcode alt, der kan ske, mens du kører bil. Der er simpelthen for meget vilkårlighed. Så deep learning - altså en form for kunstig intelligens - er en absolut nødvendighed, hvis en bil skal kunne køre selv. Så udfordringen ligger i at udvikle en super robust og ekstrem sikker kunstig intelligens," forklarer Danny Shapiro. 

Nvidia har arbejdet med bilbranchen i 10 år

Nvidia blev stiftet i 1993, og siden er firmaet fra Californien blevet noget nær synonym med begrebet grafikkort. Ambitionerne rækker dog længere for firmaet, der satser stort på deep learning og kunstig intelligens, og Nvidia er allerede godt på vej til at blive en vigtig samarbejdspartner i bilbranchen.

Samarbejdet med bilbranchen er dog ikke helt nyt. Nvidias GPU er blevet benyttet i årevis til at designe og style biler, ligesom simuleringer typisk er foregået via en Nvidia-processor. For omkring 10 år siden begyndte Nvidia også at arbejde sammen med en række bilmærker om de skærme, der sidder i bilerne. Derfor kører der allerede i dag mere end 10 millioner biler rundt med en Nvidia-processor. Det drejer sig blandt andet om firmaer som Audi, BMW, Lamborghini, Volkswagen og Tesla.

Vil levere hjernen til de selvkørende biler

Ambitionerne går dog meget længere end at levere underholdningssystemer og rendering til bilbranchen. Nvidia vil med Drive PX2 levere “hjernen” til fremtidens selvkørende biler.

"Mere end 90 procent af alle ulykker sker på grund af menneskelige fejl, og vi kan gøre en stor forskel, når det kommer til at nedbringe antallet af ulykker og trafikdræbte drastisk ved hjælp af autopilot-systemer og i sidste ende selvkørende biler. For at gøre det, kræver det ekstremt meget regnekraft, og det er her Nvidia kommer ind i billedet," siger Danny Shapiro. 

Nvidia arbejder blandt andre sammen med Volvo, som allerede næste år forventer at slippe en luksusudgave af deres XC90 SUV med en autopilot-funktion baseret på Nvidias supercomputer. Et tilsvarende samarbejde er indgået med Audi, som får en såkaldt “Traffic Jam Assist”, der kan hjælpe bilister med at styre bilen, når der opstår trafikpropper. Og Danny Shapiro forventer, at de kommende år vil byde på mange af den slags løsninger, ligesom vi inden for det næste årti vil se biler, der er i stand til at køre fuldstændig uden fører. I løbet af få år vil teknologien være så udviklet, at de første 100 procent selvkørende biler er klar til at indtage vejene. Og så handler det i lige så høj grad om, hvor hurtigt lovgiverne er klar, til at lade bilerne køre uden fører.

Mange vindere

I øjeblikket bliver der investeret voldsomt i bilbranchen, fordi alle producenter prøver at komme med på toget. Tesla har meldt ud, at de har en selvkørende bil klar om to år, og Google forventer at være klar i 2020. Danny Shapiro mener dog, at det er alt for tidligt at kåre vindere og tabere.

Hvis vi skal se på, hvem der bliver vindere og tabere, er det vigtigt at slå fast, at det ikke bliver en sprint. Det bliver et marathon, og jeg tror, der bliver et kæmpe marked, så der bliver også mange vindere," siger Danny Shapiro og fortsætter. 

"Ser du på bilbranchen i dag, er der mange store spillere. Jeg har svært ved at finde andre industrier, hvor der er så mange store, store mærker. Så er der er et kæmpe marked med stor efterspørgsel efter forskellighed. Så jeg tror, der er plads til mange spillere". 

Selv om Nvidia satser på at blive en seriøs spiller, kommer vi ikke til at se en egentlig Nvidia-bil. Firmaet vil i stedet levere avanceret teknologi til bilbranchen, så de kan koncentrere sig om det, de traditionelt har været gode til. Indtil videre arbejder Nvidia med mere end 70 forskellige bilproducenter, leverandører og forskningsinstitutioner, der arbejder med førerløse biler.

"Hvis du ser på Nvidia i en spil-kontekst, laver vi ikke selv spillene. Vi er partnere med de bedste spilfirmaer og hjælper dem. De bruger vores hardware, software og renderings-motor, så de kan fokusere på deres indhold. Den samme model bruger vi i forhold til bilbranchen. Vi kommer ikke til at lave bremser, hjul eller styresystemer. Vi kommer til at levere hjernen til de selvkørende biler," siger Danny Shapiro. 

Et uendeligt antal muligheder med deep learning

Og i virkeligheden stopper ambitionerne ikke bare ved selvkørende biler for Nvidia. Drive PX2 er udelukkende skabt til bilbranchen, men at bruge GPU’er til kunstig intelligens og deep learning begrænser sig ingenlunde til bilbranchen.

"Mulighederne for at bruge en GPU til deep learning er uendelige. Vi har en GPU til robotter - det er vores Jetson-platform. Og vi har en GPU, der kan bruges i skyen - det er vores Tesla og Grid-platform. Vi hjælper en række firmaer som Facebook, Amazon, Google, Baidu og Microsoft, der alle arbejder med deep learning. De investerer alle massivt i deep learning på Nvidias GPU, og de bruger vores cloud-løsninger til at lave søgeplatforme, oversættelse i realtid, ansigtsgenkendelse og meget mere," siger Danny Shapiro. 

IDA Automotive

I IDA Automotive arbejder vi for at udbrede kendskabet til den videnskabelige og tekniske udvikling inden for området automobilteknik og -trafik

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close