Spilder du din tid på jobmesser?

Karriererådgiver i IDA Morten Esmann giver her fem gode råd til dig, der skal ud på job- og karrieremesser for at sælge dig selv til virksomhederne.
16. feb. 2017 Af IDA Learning
Karriererådgiver i IDA Morten Esmann giver fem gode råd til dig som studerende, der ikke vil spilde din tid på en karriere- eller jobmesse. Du skal forberede dig godt for at sikre, at du får andet og mere ud af det end en hyggelig og helt uforpligtende dag, hvor du kan samle nogle håndfulde bolsjer, et par key hangers og få en gratis kop kaffe.
Karriererådgiver i IDA Morten Esmann giver fem gode råd til dig som studerende, der ikke vil spilde din tid på en karriere- eller jobmesse. Du skal forberede dig godt for at sikre, at du får andet og mere ud af det end en hyggelig og helt uforpligtende dag, hvor du kan samle nogle håndfulde bolsjer, et par key hangers og få en gratis kop kaffe.

Karriererådgivning for studerende

Er du medlem af IDA og studerende? Så kan du få støtte gennem jobsøgningsprocessen samt hjælp til cv og ansøgninger.

Book tid via vores kontaktformular.

Jobmesser er en god mulighed for studerende og jobsøgende til at få kontakt til spændende virksomheder. Det er også en perfekt lejlighed til at gøre sig bemærket. Med den rigtige forberedelse kan man på en jobmesse få mange gode kontakter, interessante samtaler og i bedste fald et nyt job.

Karriererådgiver Morten Esmann fra IDA hjælper unge IDA-medlemmer med at håndtere jagten på det første job. Han støder jævnligt på fem fejltagelser, der ville gøre det til spild af tid at tage på jobmesser. Her kommer de fem typiske spørgsmål, og de fejltagelser, mange unge jobsøgende begår i den forbindelse. Måske kan du genkende dig selv?

1. Behøver jeg at planlægge mit messebesøg?

En holdning, Morten Esmann ofte møder, er:

Nej, det er da noget, jeg bestemmer mig for samme morgen. Og det er vel også lige meget, om messen er fagrelevant. Jeg får sikkert en fin goodie bag alligevel. Og det kan jo også være, der tilfældigt dumper en mulighed for et karriereskifte ned fra oven.

Morten Esmanns mener dog, du spilder din tid på den måde, og nemt risikerer ikke at få noget ud af dit besøg. Tværtimod er det en god idé at læse kataloget for den pågældende messe – og finde ud af, hvilke virksomheder du kan møde der.

”Du kan på forhånd lave din liste over de virksomheder, som du er interesseret i – og kan du ikke gennemskue, hvilke konkrete virksomheder, der er relevante for dig, så gå efter de brancher, som du synes er spændende,” lyder rådet i forhold til en god planlægning af besøget på en jobmesse.

2. Er min fremtræden ligegyldig?

Her møder Morten Esmann ofte unge med følgende holdning til deres egen fremtræden:

Når det drejer sig om at få et job, og gøre et godt indtryk over for potentielle arbejdsgivere, er min fremtræden ligegyldig. Mine slidte jeans og T-shirten fra i går, får mig ikke til at ligne en useriøs ansøger. Arbejdsgiverne kan sagtens gennemskue mit talent alligevel. Og hvorfor signalere, at jeg har tænkt over påklædningen, hvis jeg ligner en, der har fundet konfirmationstøjet frem?

Ikke overraskende ser Morten Esmanns råd også her noget anderledes ud, end de unges eget bud:

”Fuldstændig som virksomhederne brander sig selv over for dig som studerende – og måske kommende medarbejder – skal du også gøre en indsats for at vise dig fra en professionel side. Det kræver præsentabel påklædning, der matcher virksomhedernes,” siger han.

3. Hvorfor tage et visitkort eller et fint CV med på en jobmesse?

Det koster jo en formue i printerblæk. Desuden er det min vindende personlighed, arbejdsgiverne vil huske efter messen, og ikke mit CV, der garanteret bare bliver smidt ud sammen med overskydende reklamemateriale.

Sådan kunne de unges ræsonnement lyde.

”Faktisk er det rart at have både et visitkort og CV’et med, når du er på messen. Taler du med konkrete virksomheder om jobåbninger eller mulighed for at samarbejde om projektskrivning eller et praktikophold, er det smart at kunne aflevere informationer om dig selv,” lyder Morten Esmanns råd til de unge og studerende.

4. Er det ikke kun begyndere, der forbereder sig på en jobmesse?

Det er slet ikke nødvendigt at forberede sig på en jobmesse. Der er ingen grund til at overveje, hvilke virksomheder, jeg helst vil tale med, og der er da slet ingen grund til at planlægge, hvordan jeg vil præsentere mig selv. Man kan vel improvisere.

Sådan lyder mange unges svar på det fjerde spørgsmål.

Igen er IDAs karriererådgiver ikke enig:

”Hvis du vil imponere virksomhederne, skal du have lavet dit hjemmearbejde. Sæt dig ind i de konkrete virksomheder på deres hjemmesider, så du ved, hvem de er – og hvad de laver,” lyder Morten Esmanns råd.

5. Helt ærligt. Hvem kommer på messer for at knytte kontakter?

Det handler om at se og lytte, og der er ingen grund til at sige noget selv. Jeg indlader mig ikke på samtaler, det være sig med virksomheder eller andre messegæster. Og jeg passer frem for alt på folk, der er i samme branche som mig.

Det er en holdning, Morten Esmann støder på fra de unge om det at bruge messen til at knytte kontakter. Men vil du undgå at spilde din tid på din næste job- eller karrieremesse som studerende, skal du hjem og forberede dig på relationsarbejdet.

”Skal virksomhederne huske dig, er det en god idé at have forberedt elevatortalen – og meget skarpt kunne sige, hvad netop du har at byde på i forhold til den pågældende virksomhed. Hvad er det helt konkret for kompetencer, du kan byde ind med i forhold til deres opgaver?,” lyder det femte råd fra Morten Esmann.

Sådan bruger du netværk og referencer som nyuddannet
Sådan bruger du netværk og referencer som nyuddannet

Dimittender skal ud over deres komfortzone og bruge netværket og referencer i jagten på det første job, lyder rådet fra Kathrine Gleerup, der er karrierekonsulent for studerende i IDA.

Læs mere
Studerende aner ikke, hvad graduate-programmer er
Studerende aner ikke, hvad graduate-programmer er

Virksomheder leverer uklar kommunikation om graduate-programmer. Undersøgelse viser, at de studerende har et lavt kendskab til programmerne – og de ved ikke, hvad fordelen i et graduate-program i ...

Læs mere
Kære erhvervsliv: 100 procent-kandidaten findes ikke
Kære erhvervsliv: 100 procent-kandidaten findes ikke

Jobannoncer har efterhånden meget lange lister over de faglige kompetencer og personlige egenskaber, en kandidat skal være i besiddelse af. Virksomhederne må indse, at 100 procent-kandidaten ikke ...

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close