19-08-2018 17:15:13

On the 5th of March IDA invited Ph.D. students to a day of motivation, inspiration and dissemination. Find out what they did here.

Ph.d.er på jobjagt? Her er de glade for forskningsnørderne

Det digitale markedsføringsbureau Wunderman har rigtig gode erfaringer med, at ansætte folk med en ph.d.-grad inden for det naturvidenskabelige felt, fortæller rekrutteringschef Christina Pansbo.
12. feb. 2018 Af Charlotte Holst - journalist, IDA
<p>Den analytiske tilgang og logiske tænkning, en ph.d. har med sig, er helt unik, siger rekrutteringschef hos det digitale markedsføringsbureau Wunderman, Christina Pansbo.</p>

Den analytiske tilgang og logiske tænkning, en ph.d. har med sig, er helt unik, siger rekrutteringschef hos det digitale markedsføringsbureau Wunderman, Christina Pansbo.

Hvis du i årevis har siddet i et laboratorium og arbejdet inden for et snævert forskningsfelt, er et digitalt markedsføringsbureau måske ikke det første, du tænker på som din fremtidige arbejdsplads.

Men hos bureauet Wunderman i København har man 16 medarbejdere med tung naturvidenskabelig baggrund i afdelingen for Customer Intelligence. Fire af dem har en ph.d.-grad.

-Vi er virkelig glade for ph.d.er og de er glade for at være her. I afdelingen arbejder man med alt fra design, test, data, analyser og Machine Learning mm. Den analytiske tilgang og logiske tænkning, en ph.d. har med sig, er helt unik, siger rekrutteringschef Christina Pansbo.

Read it in english

This article is also available in English. Read it here.

Sjældent brug for nørderi

Wunderman, som er en global virksomhed med 250 ansatte i København, er umiddelbart et atypisk sted for ph.d.’er siger rekrutteringschefen. For man skal ikke blot kunne slippe den akademiske disciplin og universitetsmiljøet, men også være klar til at træde ind i en verden, hvor kunden også har en holdning til, hvordan tingene skal løses.

-Vi tager jo udgangspunkt i de virksomheder og brands, vi arbejder sammen med og lytter til deres behov. Vi sparrer med dem, rådgiver dem og udvikler de bedste løsninger sammen med kunderne. Der er sjældent brug for at nørde så meget i dybden, som folk med en ph.d.-grad er vant til. Her er det kunderne, der i høj grad er med til at sætte rammerne, og det skal man være indstillet på - og have lyst til.

Skal kunne give slip

Forretningstilgangen betyder også, at man skal acceptere, at ens arbejde er færdigt, selvom man føler, man kan gå mere i dybden, siger Christina Pansbo.

-Det er de kunder og brands, vi arbejder med, som stiller nogle opgaver, vi skal løse. Så når kunden er tilfreds, skal man kunne give slip. Faktisk forventer nogle, at man giver slip på et tidspunkt, hvor man egentlig gerne ville fortsætte, siger Christina Pansbo.

Hun fortæller, at ph.d.er ofte ender med at blive glade for at kunne sætte hak ved opgaver og komme videre.

-Det her med at kunne sige tjek flere gange i løbet af en dag, kan være en lettelse. At arbejde med delmål og nå dem giver en følelse af at få løst nogle problemer i løbet af arbejdsdagen, og det kan være en stor tilfredsstillelse, siger hun.

Arbejder på tværs

Vil du som ph.d.er gerne arbejde et sted som Wunderman er der to centrale overvejelser, du skal gøre: Har du lyst til at lære forretningstankegangen, og kan du arbejde på tværs?

-Hos os bruger man sine specialistegenskaber, men arbejder også tæt sammen med specialister fra den kreative afdeling, konsulentafdelingen, teknologiafdelingen og så videre. Så man skal ikke kun være dygtig på sit felt, men også nysgerrig på andres områder, og man skal kunne byde ind i forhold til, hvordan en opgave løses bedst muligt, siger Christina Pansbo og tilføjer at man kommer ind i en virksomhed, hvor man får en bred kontaktflade og hvor socialt fællesskab og sparring på tværs vægtes meget højt.

Du kan møde Christina Pansbo og en af Wundermans ph.d.er til Ph.d.-dagen den 5. marts

Ph.d.-dagen

IDA afholder en inspirations- og netværksdag for ph.d.-studerende. Her kan du blandt andet:

  • Møde virksomheder, der har brug for ph.d.er
  • Styrke dit professionelle netværk
  • Lære mere om formidling og præsentation
  • Teste din gode idé

Læs mere og tilmeld dig her

”Ph.d.-studerende er 100-meter mestre i databehandling”
”Ph.d.-studerende er 100-meter mestre i databehandling”

Som ph.d. studerende inden for de tekniske og naturvidenskabelige discipliner kan man masser af håndværk. Men man skal være opmærksom og have blik for, hvad det kan bruges til på arbejdsmarkedet. ...

Læs mere
Sådan bruger du netværk og referencer som nyuddannet
Sådan bruger du netværk og referencer som nyuddannet

Som nyuddannet skal du ud over din komfortzone og bruge netværket og referencer i jagten på dit første job, lyder rådet fra Kathrine Gleerup, der er karrierekonsulent for studerende i IDA.

Læs mere
Brug dit netværk med omtanke
Brug dit netværk med omtanke

Et netværk er en gaveøkonomi og ikke en byttehandel. Hvis du bruger det rigtigt, kan dit netværk have stor værdi.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close