10-12-2018 05:43:44

Professor: "3D-print er den ultimative frihed"

Interview: Det er lykkedes danske forskere gennem topologioptimering at lave en vinge til den enorme Boeing 777. Det er 3D-printteknologien, der for alvor har gjort det muligt, og det mener professor Ole Sigmund er den ultimative frihed
12. okt. 2017 Af Morten Scriver Andersen - Journalist

I Danmark er vi helt fremme på beatet, når det kommer til disciplinen topologioptimering, der med modningen af 3D-printteknologien for alvor er blevet aktuel i industrien.

Topologioptimering er en metode til at spare vægt på mekaniske konstruktioner ved at finde den form – topologi – der giver den bedst mulige materialeudnyttelse. Al overflødig vægt skæres med andre ord fra. Det kunne være en flyvemaskinevinge, et bilkarosseri eller for den sags skyld et højhus, hvor man gerne vil spare så meget materiale væk som muligt uden at gå på kompromis med konstruktionernes stivhed.

”Topologioptimering går hånd i hånd med 3D print. Fordi vores metode giver nogle meget eksotiske og ekstreme strukturer, og det er netop sådan noget, 3D-print kan fremstille,” siger Ole Sigmund, der er professor ved DTU Mekanik.

3D-print er guf

Ole Sigmund er leder af en gruppe, som i mange år har forsket i topologioptimering. De har for nylig lavet et uset præcist bud på, hvordan en vinge på den enorme Boeing 777 kan laves. Også konkurrenten Airbus har med brugt metoden til at optimere deres A380.

”De har brugt topologioptimering til at optimere alle ribbestrukturerne indeni, så der er ikke nogle cirkulære huller eller lige linjer. Det er nogle meget organiske former, som er kommet ud af vores optimeringsprincipper,” forklarer Ole Sigmund.

Ole Sigmund og DTU-gruppens metode er grundlæggende et stykke software, som du føder information til, om hvilke randbetingelser din konstruktion skal opfylde. Det kunne være, hvilken ydre form den skal have, hvor den er understøttet og hvilke former for belastning, den skal udsættes for. Så finder programmet gennem tunge beregninger frem til det optimale design, og ud kommer der en struktur, som ifølge Ole Sigmund ofte er lettere eller måske endda stærkere, end hvad du intuitivt kunne være kommet frem til.

”3D-print giver den ultimative frihed til at bygge ting, som man ikke kan støbe eller fræse. Man kan lave komplekse geometrier, og det er netop guf for topologioptimeringen, fordi den ofte resulterer i komplekse geometrier,” forklarer Ole Sigmund.

”Topologioptimeringen har været undervejs i 30 år. I starten sagde folk, ’ja det er meget godt, du kan komme frem med sådan nogle strukturer, men du kan jo ikke fremstille dem’,” siger Ole Sigmund.

Læs med hos Ingeniøren for billeder og nærmere forklaring af den topologioptimerede Boeing-vinge.

Det kan man i dag, og hvis du er mere nysgerrig på emnet afholder IDA Mechanical en Workshop om simulering: Optimering af produktdesign.

Fire webinarer der gør dig klogere på 3D print
Fire webinarer der gør dig klogere på 3D print

Webinar: Bliv klogere på 3D print, og hvilke muligheder teknologien skaber gennem fire webinarer. Webinarerne ser både nærmere på materialevalg til 3D printere, 3D print i hospitalsvæsenet, og hvordan 3D p ...

Læs mere
Fremtidsforsker: 3D-print bliver den tredje industrielle revolution
Fremtidsforsker: 3D-print bliver den tredje industrielle revolution

Hver mand sin fabrik. Det er en af tankerne bag fremtidsforsker Rolf Jensens forudsigelser om en ny renæssance, der vil vende op og ned på de vante forestillinger om vores samfund.

Læs mere
I fremtiden er dit hus, din bil og din flyvetur 3D-printet

Tidligere var 3D-print forbeholdt udvikling af mindre prototyper, men i dag lurer printerens revolution inden for blandt andet byggebranche, flyindustri og bildesign lige om hjørnet. Læs med om de ...

Læs mere
Skanska: Om 2-3 år ruller vi 3D-print ud på byggepladsen
Skanska: Om 2-3 år ruller vi 3D-print ud på byggepladsen

Byggeri: Britiske forskere har arbejdet med 3D-printet beton i 10 år. Om 2-3 år er teknologien klar til byggepladsen, vurderer en af industripartnerne, entreprenøren Skanska.

Læs mere

Deltag i debatten

luk
close